Sponningfreesje met variabele aanslag?

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Dirk

Nieuw lid
28 jul 2009
10
0
www.janssengitaarbouw.nl
Ik ben op zoek naar een freesje voor bovenfrees, waarbij de aanslag (bv middels een kogellagertje) in zeer kleine stapjes kan worden ingesteld in het bereik 2,5 - 5,5, mm met stapjes van een paar tienden.
Kent iemand een product wat ik zou kunnen gebruiken.

Tot nu gebruik ik de aanslag van de frees, maar dit is minder nauwkeurig en betekent veel nawerk.

alvast bedankt voor de hulp
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
0
CMT heeft zulke sets, voor een schacht van 8 mm en ook voor een schacht van 12 mm. De set die ze hebben voor een schacht van 12 mm bevat veel meer verschillende lagers en kan dan ook meer verschillende sponningdieptes maken.
Deze sets zijn o.a. te verkrijgen bij ESMAX.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
407
2
Dirk zei:
Tot nu gebruik ik de aanslag van de frees, maar dit is minder nauwkeurig en betekent veel nawerk.

alvast bedankt voor de hulp
Wat ben je eigenlijk aan het maken Dirk?

Mischien zijn er wel andere goede oplossingen mogelijk.
"Alle opties open houden", zeg ik altijd maar.
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
0
Het beste werkt natuurlijk een freestafel, dan kun je de aanslag op elke tiende millimeter afstellen die je maar wilt.
Zoals deze bijvoorbeeld. Is zelfs nog goedkoper dan de uitgebreide set van Esmax.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.082
31
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor rechte stukken werk een freestafel prima, maar voor ronde stukken zul je met een aanloopring moeten werken. Ik zag gisteravond in een recente finewoodworking ook een mooi setje van Infinity Tools, maar die hebben een 1/2 inch schacht. Hier is de link http://www.infinitytools.com/prodinfo.asp?number=00-557. CMT heeft ook zo'n setje. Als je iemand kent met een draaibankje, kun je aanloopringen met kogellagertje ook prima zelf (laten) maken.
Ik ga ook met Tjeerd mee in zijn vraag "wat ga je er mee maken?"

jaap


Attached files
 

Dirk

Nieuw lid
28 jul 2009
10
0
www.janssengitaarbouw.nl
Allemaal al dank voor het meedenken! :)

Een aantal opties heb ik al in huis: o.a.freesjes met verwisselbare lagertjes ed.
Het vervelende is dat de meeste opties stappen van minstens 1 mm hebben. Ik zoek nu net iets waarmee stapjes van ca 0,3 mm te maken zijn.

Het waarom zie je op http://www.janssengitaarbouw.nl

Ik heb een freestafeltje met aanslag, maar aangezien de instrumenten meer rond dan vlak zijn, zit er altijd iets verschil in de frees diepte. (De diameter van de aanslag ring is nl groter dan de frees en afhankelijk van uit welke hoek je tegen de aanslag komt, zal er iets verschil optreden.)
Een frees met lagertje is aan alle kanten gelijk diep.

Het idee van afdraaien van grote lagers (bv die van http://www.veldmanslijptechniek.nl/jl/p ... frees.html) sprak me ook aan. Maar elk lagertje kost daar 15 euro. :cry:
En een draaibankje is ook niet voor niets.

Dus vandaag nieuwe optie bedacht: Vloeibaar metaal(epoxy). Daarmee een dun laagje op het lagertje en later vlak slijpen. Het moet natuurlijk wel vastblijven zitten anders heb ik een kronkel in de versiering en een kwaaie klant :)

Nog een mogelijkheid zou zijn om de messen te kunnen varieren...maar lijkt me lastig (en gevaarlijk).

...en ondertussen bouw ik vlijtig verder :))))
 

Dirk

Nieuw lid
28 jul 2009
10
0
www.janssengitaarbouw.nl
Heb het kneedbare metaal (2 K epoxy) op de ontvette en geruwde loopvlakken aangebracht en in de boormachine netjes afgedraaid tot op de goede dikte.
Het lijkt allemaal zo wel te werken en blijf ook goed zitten.

groet
Dirk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.