Sponning frezen.

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Omdat ik een sponning in MP van 12 mm. wil frezen jullie advies aub. Ik wil een sponning van 11 mm. breed en 1 mm. diep. Kheb een Makita RT700C. Alvast bedankt.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Waar wil je precies advies over? Gewoon een lat als aanslag en na de eerste gang verzetten zodat je in totaal 11 mm krijgt. Of een 11 mm freesje scoren.. als die bestaan
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Waar wil je precies advies over? Gewoon een lat als aanslag en na de eerste gang verzetten zodat je in totaal 11 mm krijgt. Of een 11 mm freesje scoren.. als die bestaan
Heb een vlonder gemaakt in het achteronder van mijn camper van 4 plaatjes mp van 84x93 cm. en 12 mm. dik die ik er in schuif op een alu-richel. Echter omdat die plaatjes toch slapper zijn dan ik verwacht had wilde ik T-strips van alu tussen voegen. Die zijn helaas niet te vinden in die maat. Nu heb ik U profieltjes gekocht en die zijn alleen in diktes van 11 mm. verkrijgbaar. Om de plaatjes daar in te krijgen moet er dus 1 mm van de dikte van de plaatjes af over een breedte van 10 mm. Snap je het nog?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.658
708
Antwerpen
lat links en rechts van de sponning vastmaken, rekening houdend met de afstand vd zool tot de omtrek van de frees die je gaat gebruiken, juiste diepte instellen en frezen maar
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om de plaatjes daar in te krijgen moet er dus 1 mm van de dikte van de plaatjes af over een breedte van 10 mm. Snap je het nog?
niet helemaal
& ik denk niet de enige te zijn
in je openingsbericht spreek je van een sponning
is het een sponning of een groef die je wilt ?
bij een groef heb je 2 opstaande kanten
een sponning ligt aan de buitenzijde van het werkstuk & heeft daardoor slechts 1 opstaande kant
in je openingsbericht spreek je van 11 mm
nu lees ik 10
is het 11 of 10 die je wil ?
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Nu snap ik um denk ik. In dir geval zou ik een grotere frees tegen een lat laten lopen zodat je 11 mm wegneemt op 1 mm diep.
Wat voor profiel ga je gebruiken want van alleen een u-profieltje word het niet verschrikkelijk veel sterker. Fotootje?
 

Bijlagen

  • frees.jpg
    frees.jpg
    8,5 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Nu snap ik um denk ik. In dir geval zou ik een grotere frees tegen een lat laten lopen zodat je 11 mm wegneemt op 1 mm diep.
Wat voor profiel ga je gebruiken want van alleen een u-profieltje word het niet verschrikkelijk veel sterker. Fotootje?
In zo'n geval beter de snijkant tegen de lange zijde van de sponning laten verspanen
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Ik vermoed dat je u profiel hebt gekocht van 12x15 hoogx12 met een wanddikte van 2 mm zodat je binnenwerks dus 11 mm hoogte (15 mm - 2x2mm)overhoudt. En een diepte van 12 -2 mm = 10mm.

Je wilt de plaat dus 11 mm dik maken over een afstand van 10 mm.

Je neemt een vingerfrees. 15 mm is mooi, dan kan je in één keer de 10mm strook wegfrezen. Smaller kan ook, dan moet je natuurlijk meerdere malen frezen. Ook geen ramp.

Neem een proefstukje multiplex en klem daar een rechte lat op.
Neem je frees en laat de voet tegen de lat lopen terwijl je een stukje freest. Een mm of 2 is diep zat.
Meet vervolgens de afstand van de lat tot aan de zojuist gefreesde groef. Zeg 55 mm. Ik noem maar wat.

Neem nu je het werkstuk en leg je de lat op 55mm + 10mm van de rand.
Stel je frees in op 1mm diepte en frezen maar. Klaar.
Oh waar je nog wel even op moet letten is de dikte van het multilpex. Dat is maar zelden precies de juiste dikte.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
niet helemaal
& ik denk niet de enige te zijn
in je openingsbericht spreek je van een sponning
is het een sponning of een groef die je wilt ?
bij een groef heb je 2 opstaande kanten
een sponning ligt aan de buitenzijde van het werkstuk & heeft daardoor slechts 1 opstaande kant
in je openingsbericht spreek je van 11 mm
nu lees ik 10
is het 11 of 10 die je wil ?
Het gaat over een sponning (1 opstaande kant) van 11 mm breed en 2 mm diep….
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat over een sponning (1 opstaande kant) van 11 mm breed en 2 mm diep….
dan is het heel eenvoudig uitvoerbaar zoals we - uiteraard altijd met dank aan alle collega's voor hun bijdrage - reeds uitgelegd hebben
een vingerfrees die breder dan 11 mm is
3 mogelijkheden
1) freesmachine met zijn zijkant tegen geleider (lat), die naast de freesmachine ligt
2) vingerfrees met wieltje dat tegen de geleider loopt die onder de freesmachine ligt
3) vingerfrees in kopieerring die tegen de geleider loopt de onder de freesmachine ligt
indien de zool van de freesmachine onvoldoende stabiliteit biedt + de geleider onderliggend is, een 2de geleider aan de andere kant van de frees
 
  • Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik zou dit gewoon met de parallelgeleider op de bovenfrees doen, ik heb niet de makita maar een vergelijkbare dewalt frees, en daar zaten er zelfs twee bij, eentje voor de kantenfreesvoet, en eentje voor de invalfreesvoet.

link
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.