Spoelwater van watergedragen verf

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
Omdat ik verschillende kleuren acrylverf gebruik heb ik nogal wat afvalwater met verfresten erin door het uitspoelen van kwasten.
Dit moet natuurlijk niet door mijn afvoer naar het riool. Kans op verstopte afvoer wordt dan groot.
In de autospuiterijen gebruikt men coagulatiemiddel (poedervorm) waardoor de verfresten in vlokvorm neerslaan en men het schone water kan afgieten voor hergebruik.

Dit wil ik op kleinere schaal ook gaan doen. Het wachten op een natuurlijke manier van het bezinken van de verfresten duurt weken. Intussen staan al die plastic (yoghurt)emmertjes in de weg.

Weet iemand een verkoper van dit spul? Heb zelf al op internet gezocht maar kom dan uit bij grootgebruikers van 5 kg of meer, voor meer dan €100,= Of bij websites voor afvalwaterreiniging van autospuiterijen en waterzuiveringsinstallaties.

Het schijnt dat aluin in poedervorm ook dit effect heeft,maar dat weet ik niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik gebruik het in de spuiterij 1x per week.

Het werkt wel vrij simpel, donder een schepje in het water, en roer het met een spatel ongeveer 30 sec, na die tijd zie je dat het water zich scheid van de verfdeeltjes.

En hoe meer je gaat roeren hoe groter de vlokken worden, want ze hechten aan elkaar.

Vervolgens gooi je de bak open en stroomt hetwater door een dubbele filter.
een fijne tussen filter, en daaronder een dikkere filter.

Als het uitgedrukt is, dan heb je een vieze brei dat uiteindelijk hard word, en daaronder schoon water.

Pb me even wat en hoeveel je nodig bent, kan wel voor je kijken.

Succes nog vriend.

Gr Danny
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
369
60
Beverwijk. Noord Holland
@Danny1984
Ik vind dat een heel sympathiek voorstel van je!!
Dit laat ook zien dat je in jouw vakgebied goed bezig bent.
Heb intussen hier en daar wat (slechte) websites gevonden waar ze dat coagulatiepoeder verkopen per pond of per kilo. In alle gevallen waren de verzendkosten (tot €10,=) hoger dan de kostprijs van het produkt (± €8 á 9).
Bij één website moest ik om de prijs te weten zelfs een offerte aanvragen, van de zotte in deze tijd!
Bovendien is het moeilijk voor jou om kleine hoeveelheden van jullie leveranciers mijn kant (Beverwijk) op te krijgen. Toch waardeer ik je aanbod ten zeerste.

Ik heb ook naar aluminiumsulfaat gezocht en kwam inderdaad uit bij aluin.
Heel toevallig had ik nog zo'n blokje liggen, schoot mij te binnen.
Heb het weten op te sporen en met een grove houtvijl wat schuursel in het emmertje met door acrylverf vervuild water gestrooid, waarbij ik de hoeveelheid in eerste instantie heb geschat.
De volgende dag was alles netjes neergeslagen, met nog een heel klein beetje aan de wanden.
Had er dus iets meer aluin in moeten doen. Al doende leert men.

Dat deze milieuvriendelijke oplossing nog niet in de bouwmarkten en bij verfleveranciers (op hun websites wordt het artikel zelfs niet gevonden in een zoekopdracht) wordt verkocht, is volgens mij een grote misser mbt het milieuvriendelijke van watergedragen verven. Aan het uitspoelen en afvalwater bij particuliere consumenten wordt geen aandacht besteed, anders dan "breng restafval naar de milieustraat" en " niet door het riool spoelen".

Hopelijk hebben meerdere leden op het forum baat bij de informatie van Danny en mij.

Toegevoegd nog een foto van neergeslagen verf en aluin dat ik er nog bijgekocht heb.
Waren in de aanbieding met 50% korting bij de drogist: €1,10 per stuk.

IMG_4734a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984 en Athanor

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb vroeger in een zwembad gewerkt en daar gebruikten we eerst aluminiumsulfaat als vlokmiddel voor zwevend vuil. Later werd dit vervangen door Locron vlokmiddel. Met al die tuinzwembaden is dat spul vast ook in kleinere hoeveelheden te koop.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik gooi die emmertjes gewoon met inhoud weg in de grijze bak als ik klaar ben waarschijnlijk ook niet goed
maar dan komt het in ieder geval eerst bij een afvalverwerker
lege blikken met wat droge verf er op mogen daar in ieder geval in volgens de handleiding van onze gemeente

uitspoelen onder de kraan is niet goed maar of het echt beter wordt als je het heldere residu weg gooit in het riool zou ik ook niet zomaar als uitgangspunt nemen.
Er zitten waarschijnlijk nog allerlei onzichtbare verbindingen in dat spul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.