Splitter voor Festool stofzuiger

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Hallo,
Graag zou ik voor mijn Festool stofzuiger een splitter kopen of maken zodat ik zowel mijn tafelcircelzaag als ook mijn afkortzaag op dezelfde stofzuiger kan aansluiten. Ik denk dan aan een systeem met schuiven zoals je dat ook bij afzuigingen ziet voor bijv. de vlak van diktebank, maar dan voor Festool slangen. Het doel is dat ik niet telkens de slang in de stofzuiger hoef om te zetten. Zit ik nog wel met het telkens wisselen van de stekkers van de apparaten voor de automatische inschakeling van de stofzuiger…. Heeft er iemand ervaring of ideeën voor een dergelijke opstelling? Ik heb al heel wat uurtjes gegoogled, maar nog niets gevonden.
groetjes,
Jeroen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
De onderdelen hiervoor heeft Festool. Het is aan de prijs, maar het werkt perfect.
Het Y-stuk heeft artikelnummer 452898. Dan heb je nog twee Afsluitschuiven nodig, die hebben artikelnummer 497926.
Voor het elektragedeelte zoek je naar een dubbele stekker. Ze worden ook wel dubbele verdeel genoemd. Ik heb twee gescoord bij een bouwmarkt, maar dat is al jaren geleden.
Deze combinatie werkt perfect. Het enige wat je hoeft te doen is 1 schuif dicht, 1 schuif open doen.

Aanvulling: deze lijkt het meest op wat ik heb gebruikt:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B en knotwilg

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
97644011-5d78-4888-a7e5-68a1d1e5cd86.webp
Goedkoper kan nie:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Die slangen zijn te dun voor een vlak/vandiktebank en een Festool stofzuiger zuigt te weinig m3/u.

Voor mijn setup heb ik standaard PVC buizen/Y-stukken met Festool blast gates gebruikt. Er zit een Oneida cycloon tussen en daar heb is de slangen van gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb deze geprint van thingiverse. De printer is er wel een dagje mee zoet geweest en alles bijelkaar een halve rol pet filament. De bovenste gaat met 50 mm pvc naar de cycloon.
3E35D777-9C50-43B4-A72F-C7BC7E623C48.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Jeroen B

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Waarom is dat van belang?

Het is wel een onderwerp dat tegenstrijdige meningen oplevert, van 'heel belangrijk' tot 'compleet overbodig'. Ik heb het aangeduid omdat de 'betere' stofzuigermakers er nadruk op leggen dat hun producten anti-statisch zijn. En dat componenten in de keten die niet anti-statisch zijn dat verstoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je de stekkers niet wilt omsteken, stekker met snoer, in de afzuiger steken. Op de andere zijde van het snoer een stekkerblok monteren, hier steek je de stekkers van je machines in. Als je dan een machine aanzet gaat je stofzuiger aan .
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Zoals altijd allemaal bedankt voor de reacties, dit blijft toch een machtig mooi forum!

Wat ik niet helemaal begrijp is welke toepassing festool voorziet voor enkel en alleen het y- stuk 452898 ? Het is om twee slangen op een stofzuiger aan te sluiten, maar zonder afsluitingen zuig je toch altijd veel valse lucht? De blast gate die ze voorschrijven is bedoelt voor de Planex, niet om twee slangen op een stofzuiger aan te sluiten…? Festool kennende zullen ze toch echt wel een specifieke toepassing voorzien…

ik heb nog even zoeken googlen en kom ook het volgende tegen: Y connector w/ blast gate ???
ziet er allemaal een beetje rommelig uit, @Bert Vanderveen of @L.N. wellicht hebben jullie een elegantere oplossing bedacht?

Dat 3D printen is voor mij nieuw terrein. Kun je dan gewoon bestanden downloaden en ergens laten printen? Zo ja, wat zou een goed adres zijn?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Festool heeft geen stofzuigers met 2 aansluitingen, dus die blast gates hebben een ander doel. Namelijk voorkomen dat bij het filterreinigen van bepaalde modellen stofzuiger kwalijke stoffen naar buiten worden geblazen.

Ik heb heb het zo opgelost:

IMG_0809.jpeg

De grijze buis rechts loop naar mijn cycloon.

IMG_0808.jpeg

En dan door de zijkant van het kastje naar de 2 Festool blast gates. De stekkerdoos is doorgelust naar de stofzuiger.

IMG_0807.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Festool heeft geen stofzuigers met 2 aansluitingen, dus die blast gates hebben een ander doel. Namelijk voorkomen dat bij het filterreinigen van bepaalde modellen stofzuiger kwalijke stoffen naar buiten worden geblazen.

Ik heb heb het zo opgelost:

Bekijk bijlage 141557

De grijze buis rechts loop naar mijn cycloon.

Bekijk bijlage 141556

En dan door de zijkant van het kastje naar de 2 Festool blast gates. De stekkerdoos is doorgelust naar de stofzuiger.

Bekijk bijlage 141555
Dank je! Praktische oplossing. Het ging mij meer om het nut van het y stuk. Zie ook bij 1:16 de uitleg,
Ik heb ook een mailtje naar Festool gestuurd…
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het Y-stuk is bv voor een Festool CS 50 of CS 70 zaagtafel. Daar heb je afzuiging onder de tafel en boven de tafel bij het zaagblad.

IMG_0077.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Wat ik niet helemaal begrijp is welke toepassing festool voorziet voor enkel en alleen het y- stuk 452898 ? Het is om twee slangen op een stofzuiger aan te sluiten, maar zonder afsluitingen zuig je toch altijd veel valse lucht? De blast gate die ze voorschrijven is bedoelt voor de Planex, niet om twee slangen op een stofzuiger aan te sluiten…? Festool kennende zullen ze toch echt wel een specifieke toepassing voorzien…
Bij de Y zit een afsluitkap.
Ik geeft toe dat het combineren van twee blastgates met de Y een hack is. Ik ben zeker niet de eerste die hem toegepast heeft (in mijn geval zelfs dubbel).
Ik ga deze week uitzoeken waar die Y eigenlijk voor bedoeld is. Ik heb het vermoeden dat het handig is voor gevallen waar de standaard Y-met-slangen (die ondermeer bij de CMS-units TS en FS toegepast wordt, alsmede de TKS60) niet 'past' vanwege een gewenste dikkere slang of het gebruiken van de toelopende slang (50 naar 35) - de laatste is trouwens meer iets van Protool dan van Festool, geloof ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.