Spiraalfrees voor loose tenon jig (dominos 5x30)

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
Ik heb een loose tenon jig aangeschaft om verbindingen met 5x30 dominos mee te maken:
Ik heb een festool 1010 bovenfrees en de benodigde kopieerring, maar helaas kwam ik er bij het zoeken naar een 5mm groeffrees achter dat die nog niet zo makkelijk te vinden is.

Wie weet waar ik makkelijk een spiraalfrees kan kopen met een diameter van 5mm, een schacht van 8mm, een snijlengte van 20mm of meer, Z2 en upcut?
 

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
17mm lijkt me inderdaad lang genoeg, dankjewel voor deze tip

Zou dit een upcut spiraalfrees zijn, hoe zou ik dat kunnen zien?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
326
140
55
Luzy Saint Martin
De “spiraal” loopt andersom:

upcut_vs_downcut_vs_compression-blog-cover.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
met snijlengte 17mm heeft zowat ieder merk ze

bij een spiraalfrees van 5mm met Z2 is er niet veel materiaal over. als ze die langer maken breekt die te snel af.
misschien dat je bij CNC shops wel langere kan vinden.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.666
711
Antwerpen
waarom moet je 17mm of zelfs meer snijvlak hebben ? De frees wordt toch niet in één keer ’geplungd’ en dan in zijn geheel opzij geduwd ? Dit doe je toch in stappen ifv de dikte van je frees ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.278
2.667
De snijkanten zitten toch ook aan de andere kant? Het is dan toch een linksdraaiende up cut frees? Als je hem rechtsdraaiend gebruikt, freest hij volgens mij niet zo lekker.
 

jorisvh

Post veel
waarom moet je 17mm of zelfs meer snijvlak hebben ? De frees wordt toch niet in één keer ’geplungd’ en dan in zijn geheel opzij geduwd ? Dit doe je toch in stappen ifv de dikte van je frees ?
de schacht is 8mm dus je kan er niet dieper mee ’plungen’ dan de snijlengte.
17mm is volgens mij perfect moeten om een 5x30 domino symmetrisch te plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

NeroP

Nieuw lid
6 mrt 2017
12
2
De frees moet ook na de diepte van de jig gaan (+18mm?) en zo plunge diepte moeten ~33mm benede de frees plaat, maar je, de snijlengte hoeft niet 33mm to zijn.
 

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
18
0
In het youtube filmpje zie je op 1:28 hoe de freesdiepte wordt afgesteld en op 2:03 zie je hoe een sleufje wordt gemaakt. Daarbij is het wel zo prettig om in 1x met wat heen en weer bewegen naar de volledige diepte te komen.

17 mm snijlengte lijkt me een prima snijlengte dus daar kan ik mee vooruit. Ik koppel het resultaat nog wel even terug.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.