Spindel

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
709
738
de buurt van den bosch
ik bedoel zo,n set die lake erie toolworks aanbied.
er zijn leden geweest die deze compleet maakte.
ik kan zo iets ook gewoon kopen maar mischien
zijn er draaiers die ze nog maken,
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Hier het topic hoe Tuoh dat destijds heeft gedaan: Een raadsel

Maar Tuoh is al enige jaren niet meer actief.

Als je het zelf wilt maken, dan werkt het waarschijnlijk het beste, wanneer je iets met handaandrijving maakt. Onder je spindel en recht daarboven een bovenfrees. De spindel waarmee je de bovenfrees voort beweegt en de verhouding in de snelheid bepalen je schroefdraad. Omdat je ook een moer nodig hebt, moet je die eigenlijk gewoon 1:1 houden.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Alternatief is een metaaldraaibank gebruiken, al is al dat stof niet zo fijn...
Ik kan bijvoorbeeld op mijn Colchester van iets van 0.5mm tot 6mm spoed draaien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Zo uit mijn hoofd is de afstand tussen de centers van je draaibank 24 of 25 inch. Dat is met vaste centers. Als je daar de klauwplaat en een meedraaiend center van af haalt en de kop van de spindel, die bij een houten spindel ook een stuk groter is, dan hou je een cm of 40 over om draad te snijden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Zo uit mijn hoofd is de afstand tussen de centers van je draaibank 24 of 25 inch. Dar is met vaste centers. Als je daar de klauwplaat en een meedraaiend center van af haalt en de kop van de spindel, die bij een houten spindel ook een stuk groter is, dan hou je een cm of 40 over om draad te snijden.
Die kop kun je overigens prima los maken met een kleiner passtuk op de spindel die je verlijmd in de kop... Geeft weer een paar centimeter extra :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Ik draai wel hout op mijn draaibank. Over het stof maak ik me niet zo'n zorgen. Als je wat met je wisselwielen speelt, kan je wel een grotere spoed dan 6mm snijden. Maar als je dat in staal doet, dan mol je de aandrijving van je bank.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.