Speling in metabo verstekzaag

Heb je links-rechts speling in je verstekzaag met trekfunctie?

  • Nee, nul punt nul.

    Stemmen: 3 37,5%
  • Niet meer, want het is door de fabrikant opgelost/geruild.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Niet meer, want ik heb het zelf opgelost/gerepareerd.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, behalve als ik de kop op de trek rails vastzet (=geen trekfunctie).

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, klein speling ~1mm in zaagblad positie links-rechts is er alitjd maar het stoort me niet.

    Stemmen: 1 12,5%
  • Ja, maar is oud en zwaar gebruikt, nieuw was hij oke zonder speling.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, maar is een goedkoop / tweedehands spul, wat kun je verwachten?

    Stemmen: 2 25,0%
  • Anders, ik leg het uit in een reply

    Stemmen: 2 25,0%

  • Totaal aantal stemmers
    8

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
73
19
de verre zuiden
Hoi.
ik heb een nieuwe metabo kgs305m net gekocht.
Zoals te verwachten, nul graden was geen echte nul maar die is redelijk makkelijk na te stellen, en is nu prima.

Maar er is een zichtbaar speling links-rechts in de arm. Met de kop op de verste naar voren op de rails, met een vingertje duwen op de handle kan ik de zaagblad hierdoor links-rechts meer dan een millimeter laten afwijken.. De meeste speling komt door een speling in de draaionderdeel omhoog omlaag die niet echt strak is, en dus niet door de geleiderails.
ik heb een enlel stelschroef gevonden die de as vast houdt aan de binnenkant, die heb ik nog nagedraaid maar die helpt niet.

is dit normaal/acceptabel voor een verstek kapzaag met geleiderails? moet ik hiermee leven?
of heb ik een defecte poiduct?
of verwacht ik teveel van deze 400 euro kapzaag en moet ik richting 1000 of meer kijkennzoals de makita ls1219 of de bosch met de knikarm (gcm?) of anderen?

ik denk dat het spel wel moeilijker maakt om recht door brede planken te zagen. De resulterend zaagkant op een 15cm brede 2cm dikke eiken plank is voor 13cm goed, maar de eerste 2cm aan de kant die dichtbij mij is tijdens t zagen, is beetje afgeknipt. Geen ramp maar wel zichtbaar als ik een liniaal tegen de snijkant houd.
ik denk dat dit door de speling komt.

advies is welkom!
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik heb nu mijn tweede metabo afkortzaag. Eerste was er ook een uit de KGZ serie. Speling niet echt, maar bouwkwaliteit was matig. Bevatte een bronzen lager dat na een aantal jaar heel veel speling had en niet als spare te krijgen was. Draait wel nog steeds bij een kennis die de tijd heeft genomen de as te herstellen en een nieuw bronzen lager te draaien.

bij aanschaf van de tweede zaag kon ik bij lokale winkel kiezen tussen een festool en een metabo. De festool leek op de lineaire geleider wat stroef te lopen. De Metabo KGSV 72 XACT SYM van metabo stond er ook en een beetje in de aanbieding. Deze liep veel mooier op de lineaire geleiders.
Helaas altijd spijt van deze keuze gehad. Weliswaar zaagt deze precies, maar ik kan de zaagkop heen en weer bewegen en net na de garantie vielen zowel de laser als de verlichting uit!

Voor mij geen metabo afkortzagen meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Dat hebben alle zagen met geleiders, de ene wat meer als de andere maar door de constructie zul je ze altijd iets heen en weer kunnen duwen.

Mijn Metabo heeft het, en mijn oude elu ook, als het secuur moet zonder speling zal je een radiaal zaag moeten aanschaffen.

Al dat mobiele spul blijven gewoon bouwzagen waar wat speling op zal zitten.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Een radiaalzaag kan zeker speling hebben, maar door de zwaardere opbouw tegenover een trek/afkortzaag zal de speling veel minder zijn.
De speling op mijn metabo komt doordat de geleiderails licht doorveren/buigen wanneer ik zijdelingse kracht op het handvat bij het zaagblad zet.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Overigens heb ik het probleem met de verlichting en de laser van mijn zaag opgelost. Oorzaak bleek opgehoopt stof in de twee kleine wipschakelaars. Aan de buitenkant was niets te zien. En ook is het opvallend dat ze er allebei bijna gelijktijdig mee zijn gestopt. Geen deugdelijke constructie wat mij betreft, maar na wat uitblazen van de gedemonteerde schakelaars functioneert het weer.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Overigens heb ik het probleem met de verlichting en de laser van mijn zaag opgelost. Oorzaak bleek opgehoopt stof in de twee kleine wipschakelaars. Aan de buitenkant was niets te zien. En ook is het opvallend dat ze er allebei bijna gelijktijdig mee zijn gestopt. Geen deugdelijke constructie wat mij betreft, maar na wat uitblazen van de gedemonteerde schakelaars functioneert het weer.
Zelfde ook al gehad. Ik doe ze nu regelmatig doorblazen dan blijven ze gaan. Wat betreft die speling....... tja de volgende word echt wel eentje uit het duurdere segment.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
0 speling. Dit met een festool kapex120.

Toevallig van de week enkele tientallen smedes gemaakt en daarna nagemeten. Ik ben een soort parketplankjes aan het maken voor de bovenkant van een kastje. Wilde gaan futselen om het echt strak te krijgen maar met een din 875/1 haak ziet het er prima uit.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Tja wat prijs betreft; de KGSV 72 XACT SYM kost 650/700 euro. Niet echt een goedkope afkortzaag in mijn ogen. Maar de prijskwaliteit verhouding vind ik echt onder de maat.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
73
19
de verre zuiden
bedankt iedereen voor jullie input...ik hou vast aan die metabo nu even, en dan zien we of ik op termijn niet meer acceptabel vind.
Ja een kapex 120 kost 4x meer, dat is mij nu moeilijk te motiveren :D
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
356
44
Drunen bij Den Bosch
Geen speling op mijn Kapex 120 en dat komt deels door de dubbele geleider, deels doordat de geleiders aan de voorzijde zitten en relatief kort zijn en deels door de bouwkwaliteit. Bosch kent inmiddels ook een brute exemplaar, deze heb ik nooit in handen gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.