Speling in DeWalt afkortzaag

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
'ello!

Mijn DeWalt DWS774 afkortzaag heeft speling gekregen en het lijkt vooral te komen uit de onderste buis / lager aansluiting. Het is minder als ik het uitschuifdeel blokkeer maar niet helemaal weg. Iemand suggesties?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Mijn kristallen bol heeft weer weinig beeld, dus schroef het spul uit el kaar en kijk of er niet iets los geraakt is, bijvoorbeeld de borging van de glijstangen. In het huis waar de glijstangen in glijden, zitten daar lagers in of kunststof glijbussen? Een filmpje wat niets van de constructie laat zien is van weinig waarde.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
He Chevy is het in jouw kristallen ook al zo mistig? :cool: Zou dat aan het jaargetijde liggen?😂
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Top, dit waren inderdaad de hulpzame reacties waar ik op hoopte 👍🏻

Nee, ik ga niet een machine helemaal uit elkaar trekken voordat ik weet waar ik naar zoek - uiteraard heb ik wel het één en ander bekeken en geprobeerd. Aangezien ongeveer half klussend Nederland een DeWalt zaagje heeft staan leek het mij geen gekke vraag, en heb via een andere weg wel het antwoord gekregen waar ik naar zocht.

Achter het blad zit een zwarte dop waarachter een stelschroef verstopt zit. Deze een paar graden aangedraaid hielp gigantisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar en 3xtr3m3

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De vraag was niets mis mee, maar als je geen verdere informatie geeft, is het voor mensen die zelf niet zo'n zaag of probleem hebben lastig om je van dienst te zijn. Maar als je geleiders speling hebben hoef je niet je motor te demonteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Achter het blad zit een zwarte dop waarachter een stelschroef verstopt zit. Deze een paar graden aangedraaid hielp gigantisch.

Zou je mss een foto(s) kunnen plaatsen daarvan?
En wat doet dit stelschroefje dan precies?

Tnx!
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
In de exploded view / onderdelen tekening is het dit schroefje. Schijnbaar is het dus een na-te-stellen systeem en klemt deze schroef op de onderste van de twee geleiders. Ik zal dit weekend wel even m'n blad demonteren om een fototje te maken
 

Bijlagen

  • 1636056431567.png
    1636056431567.png
    390,2 KB · Weergaven: 99
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Met dank aan dit topic heb ik mijn dws778 zojuist ook kunnen ontdoen van de speling. Zat er al langere tijd in maar de irritatie was nog niet groot genoeg om zelf op onderzoek uit te gaan. Nu in twee minuten gefixt, dank!

Bas, deze stelschroef is echt alleen voor de onderste geleider. Of en hoe de bovenste na te stellen is weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Doubledot

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Goedendag,

Is dit ook het geval wanneer en speling zit op de bovenste geleider? Of is hier een andere manier voor nodig? Een busje wellicht? Hoor graag jullie tips!
Hmm, om te checken waar het probleem echt zit kan je eens het uittrek-mechanisme op slot zetten (met die grote knop bovenop). Voel je dan nog speling? Zoja dan zit de geleider niet goed vast en kan je bij het scharnier in het gietdeel propschroefjes aandraaien. Zoniet, dan zit het in de verbinding geleider / behuizing en daar zal wel een glijlager tussenzitten inderdaad. Check kruis.nl voor de onderdelentekeningen en reserve onderdelen
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Goedendag,

Is dit ook het geval wanneer en speling zit op de bovenste geleider? Of is hier een andere manier voor nodig? Een busje wellicht? Hoor graag jullie tips!
Hoi Bas,

bij speling aan de bovenkant moet de gaan demonteren tot je bij de geleider bent. daar zit een busje , deze is losgeschoten en kan je weer terugplaatsen. ik heb het nu al 2 keer moeten doen helaas
is wel wat werk maar moet lukken. heb geen foto's of beschrijving voor jullie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.