Speling in afkortzaag dws778

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal.

Sinds een grote verbouwing heeft mijn DeWalt dws778 speling gekregen. Ik denk dat dit komt door de onderste van de twee uitglij geleiders.

Link naar kort filmpje wat ik bedoel:

Ik heb het boekje uiteraard uitgebreid gelezen maar hierin wordt ik alleen wijzer de machine haaks te krijgen.

Omdat het lijkt dat de onderste geleider de oorzaak is van de speling heb ik getracht te kijken of ik deze geleider ergens vaster kon zetten.

Ik heb daarom de machine aan beide kanten open geprobeerd te maken, maar mijn poging strandde aan de zaagblad zijde bij demonteren van de (gele) behuizing omdat ik niet weet hoe ik het middelste ding (waar het zaagblad op bevestigd wordt) los krijg. (Lijkt een soort ring omheen te zitten die ik niet zomaar met geweld eraf wil trekken).

Zie foto voor wat ik bedoel.

Ik heb ook nog een foto toegevoegd van demontage van de “motor”zijde, maar dit had geen zin omdat ik dan niet in de buurt van de stang kom.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt op zijn afkortzaag? En zo niet, weet iemand wel hoe ik die ring zodanig kan verwijderen zodat hij nog herbruikbaar is? Of zoek ik het helemaal verkeerd en heeft iemand de gouden oplossing?

Bas.
 

Bijlagen

  • IMG_2915.jpeg
    IMG_2915.jpeg
    149 KB · Weergaven: 16
  • IMG_2914.jpeg
    IMG_2914.jpeg
    126,6 KB · Weergaven: 16

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als ik het me goed herinner, dan wip je onderstaand dopje eraf, en daarachter zit een stelschroef voor de onderste geleider.

Screenshot_20240305_221739_Samsung Internet.jpg
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Als ik het me goed herinner, dan wip je onderstaand dopje eraf, en daarachter zit een stelschroef voor de onderste geleider.

Bekijk bijlage 141857
Als ik het dopje weg wip zie ik behoorlijk diep een soort ijzeren dop, maar geen mogelijkheid om aan te draaien of iets dergelijks. Ik kan er heel lastig een foto van maken omdat het zo diep zit. Ik heb wel het gevoel dat die doo tegen de onderste stang aan zit, maar hoe draai ik hem aan :-S.

Het betreft niet het plastic dat beweegt, maar de hele kop heeft verticale speling.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Raar, want daar hoort een plastic of metalen schroef in te zitten, waarmee met een grote platte schroevendraaier de speling weg kunt halen op de onderste geleider.

Zit er niet veel zaagsel in/voor zodat je dat over het hoofd ziet?

Bij mijn dewalt 777 zit precies hetzelfde dopje, op dezelfde plek.
De 778 heb ik ook wel gehad, en in mijn herinnering is die qua bouw bijna hetzelfde.

20240310_144543.jpg
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Juist! Die schroef zit er! Moet die aangedraaid worden met een hele grote platte schroevendraaier? Is dat het idee?

Knap werk hoe je dat gefotografeerd hebt trouwens!
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Ja, als je die schroef aandraait met een platte schroevendraaier dan kun je de speling weg krijgen. Onlangs nog gedaan op mijn 778 n.a.v. een ander topic hier op het forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Juist! Die schroef zit er! Moet die aangedraaid worden met een hele grote platte schroevendraaier? Is dat het idee?

Knap werk hoe je dat gefotografeerd hebt trouwens!
Top, ik wist wel dat ik gelijk had ;) met de grootste platte schroevendraaier die je kunt vinden.
Even spelen met het aandraaien. Niet te vast of te los.

De foto is met mijn telefoon gemaakt, met de flits erop.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.