Speedboor bakje, geïnspireerd door schaafijzers doosjes van onder andere stanley en record

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
222
147
Iets verderop en om de hoek
Hoi hoi

Ik dacht laat eens een klusje zien voor mijn werk. Ik sta er om bekend bij hun voor mijn handige en creatieve creaties en oplossingen. Dus toen me begeleider naar me toe kwam met de vraag of ik een handige houder wilde maken voor de speedboren, op een manier dat je niet telkens in de punt kon pakken en ook de maten handig kon zien, dan ging ik natuurlijk direct er mee aan de gang😁

Moest even nadenken hoe ik het ging doen, maar toen kwam ik op het idee om het idee van de schaafijzers bakjes die vaak bij combinatie schaven zit van bijvoorbeeld stanley en record, en die aan te passen voor de speedboren. Dit was simpelweg gewoon over kopieren met de maten van de boortjes, plaathout op elkaar lijmen en nieten. Ik deed dan eerst alles verlijmen, en daarna pas de deksel los zagen. En heb dan ook nog met de lintzaag de gleuf eruit gezaagd, zodat je de maten op de boortjes kon bekijken

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben er iedergeval erg blij mee met het resultaat, en wie weet inspireer ik iemand anders ermee😆

Bijlagen

• 20260713_135920.jpg
    20260713_135920.jpg
    145 KB · Weergaven: 47
  • 20260713_135914.jpg
    20260713_135914.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.100
1.513
Omgeving Leiden
Inderdaad geeft het meteen inspiratie.

Namelijk om een balkje te nemen en daar gaten in te boren waar je alle boren naast elkaar in zet.
Als het balkje dan te lang wordt naar je zin kan je natuurlijk ook 2 rijen maken
Het balkje aan de onderkant afdichten met een breed plankje zodat de boren er niet doorheen zakken en de standaard stabiel staat.
Dan jouw idee van het kastje er omheen. De voor- en achterkant openlaten en het deksel, dat er voor zorgt dat je niet in de punten grijpt, van binnen zo hoog maken dat je een boor uit de standaard kan tillen. Het deksel kan je dan ook vastmaken zodat het niet kwijt raakt en mensen alsnog naar de ehbo moeten.
Wat denk je daar van? Overigens is dit niet geschikt om mee te nemen op klus, want dan liggen de boren natuurlijk alsnog los in de koffer.

• Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.537
4.453
Je kan de boren met de punt naar beneden zetten. Net zoals je met beitels doet. Opening opzij om de maat af te lezen. Je kan de maat ook op het vakje zetten.

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
222
147
Je kan de boren met de punt naar beneden zetten. Net zoals je met beitels doet. Opening opzij om de maat af te lezen. Je kan de maat ook op het vakje zetten.
Dat zou inderdaad ook kunnen, maar voor mij en de dagbesteding zelf was dit nu het handigste. De 2 houten dingen naast de boren zitten op zo'n manier dat ze het dekseltje vast houden
@thomasz ik ben benieuwd naar u uitvoering ervan. Denk dat ik het wel begrijp hoe u het bedoelt, maar eventueel een visueel beeld is dan natuurlijk nog handiger,mits u het zou maken

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
822
206
Oss
Vroeger had ik een koffer met schotjes erin. Apart vak voor speedboren, metaalboren, verzinkboor en ander spul voor boormachine en een voor steen of betonboren.
Aangezien ik laatste tijd ermee sleep ipv altijd op werkplaats heb ik ze in etui gekocht net als bitjes dan zitten ze vast ( overzichtelijk) en liggen ze niet te rammelen en tijdens het transport. Wil nog keer kijken voor goed opbergsysteem
(zowel werkplaats als om mee te nemen) maar komt er nog niet aan toe.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.795
3.197
Klein-Brabant, Vlaanderen
Namelijk om een balkje te nemen en daar gaten in te boren waar je alle boren naast elkaar in zet.
inderdaad
nu leunen ze tegen mekaar
uiteraard veel beter dan dat ze horizontaal door mekaar liggen
en op de zijkant van het bakje of de tussenruimte in oplopende grootte de maat van de boor zetten ?
ik vind het handig dat elke boor zijn eigen plaats heeft
dan zie je direct of je nog achter eentje aan moet

• Leuk

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
222
147
Ha Teun,

Hier een schets van het idee:

Bekijk bijlage 169586
Aah okee, ja in zekere zin is dit al grotendeels wel wat het was, want ik had oorspronkelijk ook het idee om 1 rij ervan te doen, daarom had ik ook 2 van die bakjes gemaakt. Maar omdat ze nu telkens en om vielen, en te los in zaten, had ik gedacht kan er wel 2 rijen van maken. Maar denk dat ik misschien wel die aanpassing die u bedacht ook daarin zal maken, zo ja, dan zal ik die nog wel hierzo plaatsen. Heb ik ook weer iets geleerd

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
222
147
Vroeger had ik een koffer met schotjes erin. Apart vak voor speedboren, metaalboren, verzinkboor en ander spul voor boormachine en een voor steen of betonboren.
Aangezien ik laatste tijd ermee sleep ipv altijd op werkplaats heb ik ze in etui gekocht net als bitjes dan zitten ze vast ( overzichtelijk) en liggen ze niet te rammelen en tijdens het transport. Wil nog keer kijken voor goed opbergsysteem
(zowel werkplaats als om mee te nemen) maar komt er nog niet aan toe.
Weet niet of het idee iets is, en weet ook niet of u met een elektrische boor werkt of met een booromslag, maar misschien een soort pennenbakje idee? Met een schuif dekseltje, dit heb ik zelf ook gedaan voor mijn voorraad grotere slangenboren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.