Speciale (professionele) houtverwerkers gezocht!

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

even korte intro: ik werk voor een Belgische vzw die privé-eigenaren ondersteunt bij alles wat komt kijken bij bosbeheer.
Wij hebben ook een ledenblad (voor de geïnteresseerden, te lezen op issuu: https://issuu.com/limburgs_bosbelang).
Wij werken vanuit het bos (beheer, wetgeving, vergunningen, eigenaren) en bieden meestal bulkhout aan. Steeds meer krijgen we commentaar op bosexploitatie. Mensen hebben gigantisch veel hout in huis, maar snappen niet dat er hout gekapt wordt (nee, liever importeren van aan de andere kant van de wereld ipv in de achtertuin bomen kappen). Het belang van hout (en stukken die soms als rommel of afval worden gezien) aan te tonen, wil ik graag een artikel of reeks brengen over 'speciale' gebruiken van hout.

Jaarlijks zijn er in Nederland (Arnhem) en Frankrijk (Saint-Avold) grote rondhoutveilingen, maar in België zijn we er nog niet zo bekend mee. Bij de eerste 'proef' vorig jaar, werd in België alle hout gekocht door een Duitse zaag- en fineerbedrijf (Mehling-Wiesmann). Daarom hier mijn vraag of hier iemand een professioneel (of iemand die er zijn brood min of meer mee verdient) bedrijf kent dat iets speciaals doet met kwaliteitsbomen? Liefst in België en niet de klassieke industrie (houtzagerij, papier- of OSB fabriek).

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Om vele verschillen te laten zien heb je veel verschillende kunstenaars nodig, nodig je er maar een paar uit kan het net zijn dat die personen hun werk niet aanslaat en dan bereik je niks

Ik zou vooral eens gaan kijken bij houtdraaiers, houtsnijders, kettingzaag artiesten, pennendraaiers (laat ook zien dat het kleine stukje hout iets waard is), een grote zaag, maar ter plaatste een boomstam tafel (ok, die trekt krom, maar op zo een dag iets te laten zien is dat niet erg)
vanmiddag was ik bij Martin (https://www.houtenurnen.nl/) die maakt hele gave dingen, ok, hij woont aan de verkeerde kans van de grens, maar om te laten zien wat er allemaal kan met inlands hout lijkt me dat niet bepaald een isuu ;-)

Vergeet vooral de 'kwaliteits bomen' mooi recht, geen obstakels etc....maar zó saai
juist die imperfectie tot leven brengen, dat is waar een kunstenaars hart sneller van gaat kloppen

Hoe wil je dit bij de eigenaren gaan brengen ? ga je een dag organiseren waar van alles te bekijken is én van alles gedaan word met hout (daar scoor je punten mee denk ik)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In Nederland is een jaar of wat gelden het 1Boom project geweest, waarbij meubelmakers en kunstenaars de gehele boom hebben verwerkt tot meubels en kunstwerken. Er is ook een boek van gemaakt, je kunt er hier wat meer over lezen.

Fons
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hoe wil je dit bij de eigenaren gaan brengen ? ga je een dag organiseren waar van alles te bekijken is én van alles gedaan word met hout (daar scoor je punten mee denk ik)

Het ontbreekt ons helaas aan financiële middelen of mankracht om een hele dag te organiseren. Ik wou het in eerste instantie beperken tot een artikel van enkele bladzijden in ons ledenblad.
Daarnaast kan het ook een leuke 'reeks' zijn op sociale media...

@mathieu, bedankt voor de tip van Sam Ponette. Ik ken toevallig de houtkapper die deze bomen heeft gekapt, maar was niet op de hoogte van dit fijne project!


Groeten,

Pascal
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het ontbreekt ons helaas aan financiële middelen of mankracht om een hele dag te organiseren. Ik wou het in eerste instantie beperken tot een artikel van enkele bladzijden in ons ledenblad.
Daarnaast kan het ook een leuke 'reeks' zijn op sociale media...


Begrijpelijk, maar jammer....
Dikwijls strand dat soort dingen ook zonder of met weinig resultaat omdat men de tijd niet neemt om het te lezen
Het gevoel met een echt stuk hout ontbreekt dan ook

Vwb de kosten zijn er vast wel manieren te bedenken die nagenoeg niets of weinig kosten
 

Boo

Actieve deelnemer
Dat is ook wat wij doen: grote, bijzondere bomen met een verhaal zoeken, die tot planken zagen en tot meubels verwerken waarbij de herkomst een cruciaal punt is. Lokaal vinden we ook belangrijk al is dat uiteraard een relatief begrip.

Kwaliteit is enigszins relatief, in ieder geval wel als je het hebt over alternatieve toepassingen buiten de reguliere zaagindustrie. Voor ons zijn de afmetingen de belangrijkste maatstaf. Ons hart ligt daarna wel bij de bijzondere vormen.

Wij doen nog niet heel veel in België maar de XXL Eikenstam van vorige week hebben we bijvoorbeeld wel uit Antwerpen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo

even korte intro: ik werk voor een Belgische vzw die privé-eigenaren ondersteunt bij alles wat komt kijken bij bosbeheer.
Wij hebben ook een ledenblad (voor de geïnteresseerden, te lezen op issuu: https://issuu.com/limburgs_bosbelang).
Wij werken vanuit het bos (beheer, wetgeving, vergunningen, eigenaren) en bieden meestal bulkhout aan. Steeds meer krijgen we commentaar op bosexploitatie. Mensen hebben gigantisch veel hout in huis, maar snappen niet dat er hout gekapt wordt (nee, liever importeren van aan de andere kant van de wereld ipv in de achtertuin bomen kappen). Het belang van hout (en stukken die soms als rommel of afval worden gezien) aan te tonen, wil ik graag een artikel of reeks brengen over 'speciale' gebruiken van hout.

Jaarlijks zijn er in Nederland (Arnhem) en Frankrijk (Saint-Avold) grote rondhoutveilingen, maar in België zijn we er nog niet zo bekend mee. Bij de eerste 'proef' vorig jaar, werd in België alle hout gekocht door een Duitse zaag- en fineerbedrijf (Mehling-Wiesmann). Daarom hier mijn vraag of hier iemand een professioneel (of iemand die er zijn brood min of meer mee verdient) bedrijf kent dat iets speciaals doet met kwaliteitsbomen? Liefst in België en niet de klassieke industrie (houtzagerij, papier- of OSB fabriek).

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie!

Wij, vzw tolerant, bouwen er houten schepen mee, telt dat ook?

Houtsoorten, eik, es, lariks, sipo en padoek. Al zullen deze laatste twee geen hoge ogen gooien vrees ik. Maar er is geen Europees alternatief voor.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Gister had ik mijn tuinman over de vloer en hij keek ook even in mijn houtvoorraad......zag een paar planken walnoot. 'Oh", zei hij, "ik heb vorige week nog een noot omgezaagd bij een klant, stam was zo'n 40 cm dik, maar ja, moest vlug vlug want de kraan voor het grondverzet zou er over een uur zijn. Alles maar in dikke schijven want de klant wilde het wel voor de houtkachel gebruiken." Ai..........
Misschien is het er wel (stadshout) maar er zou een soort circuit moeten komen waarbij hoveniers "zeldzame" bomen aan moeten kunnen melden zodat ze "gered" kunnen worden. Misschien voor de klant leuk om een meubel van boom uit eigen tuin.
Vorige week twee esdoorns "veilig gesteld", het waren bomen 30 jaar terug gepland als "geboorteboom"......net genoeg voor een bankje schat ik maar toch!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Nog een project vlak in de buurt. Voor de nieuwe kantoren van 'Het Belang van Limburg' moesten ook enkele bomen wijken. Die zijn verwerkt tot een tafel die nu in het gebouw staat.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Nog een project vlak in de buurt. Voor de nieuwe kantoren van 'Het Belang van Limburg' moesten ook enkele bomen wijken. Die zijn verwerkt tot een tafel die nu in het gebouw staat.

Heb je hier een link of een naam van? Ik kan er via Google niet direct iets over vinden...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey,

Ik heb idd iets te maken met de platanen van Antwerpen ;-)

Maar ik heb vorige maand ook een opdracht afgerond voor ANB, oa in Bosland, met hout uit eigen gebieden. Mail of bel me gerust even op als je meer wil weten!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik vond dit via Google, maar doorklikken brengt je enkel op de homepage van pressreader:

ffff.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.