spantangen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik heb een verzameling spantangen met houders voor een metaalfreesbank. Maatvoering lijkt het zelfde als van een ER spantang, maar dan zonder de groef. En in de moer zit dus ook geen borgveertje. Weet iemand hoe dit type spantangen genoemd wordt?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik denk gewoon spantang.
Is het een ouder type? Zo zonder borgveer.
Of eentje die nog preciezer in te stellen is omdat de spantang niet wordt tegengehouden door een borgveer?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik denk dat het inderdaad een ouder type is. Het voordeel van de ER spantangen is, dat je gereedschap kan wisselen, zonder de houder uit de freesmachine te halen. Bij de mijne gaat dat niet, je moet ze door de houder heen los tikken. En bij de grote zit er een inbusbout in. Als je die aandraait, druk je de spantang los.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Volgens mij heten die gewoon E.
ER is een verdere ontwikkeling hiervan met groef dus, waamee je de spantang in de spanmoer kunt klikken.
50 jaar oud ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het zou zo maar kunnen. IJzer bederft niet. Er zaten bergen reut bij mijn freesbank. Ik ben het nu allemaal aan het uitzoeken. Ben met boktor een paar kastjes wezen ophalen, zodat ik alles eens op kan ruimen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.