Spanenkamers opzet verzinkboor lopen vol….

JoostWilgers

Nieuw lid
5 feb 2026
1
0
Nederland
Ik boor in beukenhout gaten van Ø10 mm met een diepte van 17 mm en verzink deze in één werkgang met een opzet-verzinkboor. In de praktijk loop ik ertegenaan dat na ongeveer vier boringen de spanenkamers vol lopen, waardoor de verzinking niet meer schoon en consistent wordt.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie (boren + verzinken in één gang) in hardhout zoals beuk? Tips over gereedschap, toerental, spaanafvoer of werkwijze zijn zeer welkom.

Bijlagen

• IMG_9708.jpeg
    IMG_9708.jpeg
    88,1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_9707.jpeg
    IMG_9707.jpeg
    110,9 KB · Weergaven: 42

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.201
2.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid op dit nachtelijke uur !

ja, zo'n ervaring is als een nachtmerrie

voor de vuist - en de slaap - weg vermoed ik dat de combi van een boor met verzinkstuk hét pb is
dat verzinkstuk staat op het voorste deel van de boor, waar nog draaiîng op zit
met het gevolg dat het boorsel zich onder het verzinkstuk een weg zoekt, en dan opstropt

ik zou het in 2 gangen boren
1 houtboor
2 verzinkboor met een punt + volle kern (<> opzetstuk)

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.437
798
De spanen van de boor lopen vast op de snijder van de verzinkboor.
Je kunt ze vrije doorgang geven door de delen goed uit te lijnen, dus het verzinkdeel een stukje linksom draaien tot de uitlijning klopt en dan vastzetten.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.541
604
die boor ziet er behoorlijk agressief uit heb je een foto van het kale boortje?

en hoe boor je los je het zaagsel voor het verzinken of druk je in 1 keer door?
als je 5 mm verzinkt en je boor hebt je boor helemaal niet gelost zit deze vol sluit je al het spaan op waardoor je het tijdens het verzinken samen drukt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.