Sorby Trek/Haalmes.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Heb je mijn bericht ontvangen?

Sorry waarschijnlijk over het hoofd gezien, maar een prachtige bijl om te zien. Moet ook toegeven dat ik zoiets nog nooit eerder heb gezien, vind jij het prettig werken? en waar gebruik je het zoal voor?

Over de trekmessen, ik ben nog steeds aan het kijken naar de sorby maar heb ook eentje van flexcut gezien die erg goede reviews krijgt en aantrekkelijker is qua prijs:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtsnijden/trek-en-haalmessen/flexcut-trekmes-gebogen
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zoals ik het zie, ik ben nog altijd aan het zoek voor een geschikt strossaxt voor mezelf, een links maar die zijn uiteerste zeldzaam jammer genoeg. Het is in eerste instantie een zimmermanns gereedschap voor in de houtbouw. Een Duits versie van de Amerikaans slick of een goei oude Nederlands snick.

Waarschijnlijk moet je een stuk of 5 haalmessen uitproberen voordat je de ene die je leuk vind vind. Dus die van Baptiste is zo goed als enig andere om te beginnen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com

Dit zijn mogelijk alternatieven maar dan betaal je veel geld voor minder kwaliteit dan als je een goeie oude kunnen vinden uit Duitsland op de e bay.de. Gränsfors Bruk uit Zweden verkoopt ook nieuwe versies wat meestal betekent dat die zijn alleen voor en deel gesmeden, stalen greep is zoals in de Dick gevallen met een lasapparaat opgelast en schoongepoetst met de haaks slijper, en de blad is van een enkele stuk staal en niet met oplegstuk voor de snede wat ik vind persoonlijk een beter gereedschap maakt voor verschillende redenen. Tegelijkertijd vind het zo goed van Rudolf Dick dat hij die oude traditionele gereedschappen de nodig aandacht geeft and in leven houdt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een door de smid zou kunnen als ik met een stichtaxt met regelmat werk deed. Omdat jaren geleden ben ik begonnen met de Amerikaans versie heb ik al wat maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik het anders overwegen en waarschijnlijk voor een stichtaxt boven een slik kiezen maar zeker een snik over een stichtaxt .
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.