Sorby Pro edge voor 'gewone' beitels

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke
hey, heb me een tijd geleden de Sorby Proedge met extra's aangeschaft voor het slijpen van m'n draaibeitels vooral, maar had gehoopt deze ook te kunnen gebruiken voor 'groot' onderhoud van schaafbeitels en houtbeitels wanneer met japanse stenen het wat onbegonnen werk is (kapje in de vouw bv of vernieuwen van eerste vouw na veelvuldig slijpen). hoewel ik dit systeem voor het slijpen van de draaibeitels grotendeels goed werkt (zeker de vingernagel-mal) - m'n grote afruwguts is wat moeilijk te draaien in de haakse mal door de breedte en m'n ovale 'snijbeitel' ook niet eenvoudig - vind ik het voor gewone beitels moeilijker: teveel speling op de haakse mal en ook moeilijk om de vouw goed tegen de schuurband te houden. de eerste poging op een oude Bahco 30mm was niet volledig haaks, geen 30°, maar kan aan de specifieke vorm liggen van de beitel : normaal meet je tegenover de rug maar nu moet je de voorkant gebruiken als referentie welke zelden evenwijdig is met de rug, en de vouw stond ook wat bol (moeilijk om de beitel goed tegen de band stil te houden). m'n bedoeling was om de tweede vouw met de waterstenen en veritas houder aan te brengen, maar met deze verkeerde hoek is dat geen optie. het werkt wel veel sneller dan een tormek vind ik en deze heeft evengoed problemen met haaksheid en nabewerking (holle slijpvorm). iemand daar al oplossing of andere methode voor gevonden? er bestaat ook een haakse houder voor de ProEdge welke je kan instellen, maar weet niet of die beter werkt? m'n betere beitels slijp ik tot nader order nog steeds liever met de hand.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Die veritas mal heeft achter de rol een scherp hoekje. Als je een kunststof blokje op je tafel van je bandschuurmachine maakt kan je de mal daar op laten rusten. Nu kan je met de uitsteeklengte van je beitel de hoek van je te slijpen gereedschap goed zetten. Een goedkope snijplank voorziet je van kunststof blokjes voor jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: egg72

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke
dat klinkt wel als goed idee, voor zover ik het begrijp. hebt u de MKI of MKII? heb zelf de I omdat deze veel goedkoper was indertijd en je met houten mal eenvoudig de verschillende hoeken kan vastzetten.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Ik gebruik de pro edge ook, maar alleen om een nieuwe snede te zetten (wel voorzichtig zijn met oververhitten trouwens!). Het daarvoor bedoelde hulpstuk ("square guide") werkt in principe goed, behalve wanneer je aan een kortere beitel een beitel een lage hoek van bv 25 graden wilt slijpen. Bij kortere beitels is de afstand tussen de rand van het hulpstuk en de schuurband te groot en steunt het handvat van je beitel op het hulpstuk, waardoor de hoek niet klopt. De hoekinstellingen op de pro edge werken bij mij prima trouwens.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik misschien ook zelf een slijphulpstukje maken, bijvoorbeeld van een snijplank inderdaad. Ga je voor gemak, dan kun je het voor ca 30 euro bij baptist krijgen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Ik heb een mk 2. Hoe het bij een mk1 zit weet ik niet. Maar een vergelijkbaar klemsysteem is niet zo heel moeilijk na te maken. Mijn schuurbanden zijn 100mm breed en 3,5 meter lang, dus ik hoef geen zijdelingse beweging te maken om de hele snijkant van een schaafmes te raken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Cubitron slijpbanden slijpen redelijk koel. Ik wil nog eens trizact banden proberen, maar de prijs houd me nog wat tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.