Soms zit het mee soms zit het tegen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.373
3.479
Gaanderen
Ik dacht even snel het laatste stuk dakbeschot met panlatten te plaatsen. Dus niet. Van binnenuit was het niet te zien. Er waren in ieder geval bewoners geweest in deze balk van de sporenkap. Natuurlijk gebruikten ze in 1930 andere maten als nu. Alles bij elkaar 2.5 uur extra. Gelukkig is het mooi weer.

1000014822.jpg
Zomaar de helft van het hout weg. In verband met mijn dunner wordende haar maar een hoed opgezet met dit zonnige weer.

1000014823.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.017
2.516
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarom denk ik dan meteen aan the good,The bad and ugly. Welke van de drie past het best?
eerste en laatste (last of latest ?) keer dat ik jou bekeken heb, @Wim Kluck, was op de houtdag
ugly zag je er zeker niet uit

wat niet belet dat ik mij heel af en toe afvraag waarom een beeldschone vrouw op een in mijn ogen 'minder mooie' man valt

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.972
3.524
Volgens mij is er weinig veranderd in balk maten. Als je ruw koopt. Geschaafd is dan uiteraard kleiner. Ik zou de rest van je kap ook even inspecteren.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.373
3.479
Gaanderen
Alleen de sporen zijn blijven zitten. De rest is allemaal weg. Alleen het asbest ligt nog ingepakt. Er zaten alleen panlatten op en die waren slecht. De balken heb ik allemaal spijkervrij gemaakt en niet s schokkends gezien. Wel krijgt alles een spraybeurt. Ik heb dus het dakbeschot maar aan de buitenkant gemaakt ipv binnen. Scheelt weer 2 x 13 cm.
13x5 cm kon ik niet krijgen. 14.5 x 4.5 wel en deze even door de vasdikte gehaald.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.972
3.524
Je hebt nu een geschaafde balk gekocht. Waarom moest hij door de vandikte bank? Je kan die 15mm er toch gewoon af zagen? Zaagkant naar buiten en je ziet er niets van. Dakbeschot aan de buitenkant werkt wel fijner. Folie er op, tengels en nieuwe panlatten. Dan heb je aan de binnenkant ruimte voor 12 cm isolatie platen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.373
3.479
Gaanderen
Je hebt nu een geschaafde balk gekocht. Waarom moest hij door de vandikte bank? Je kan die 15mm er toch gewoon af zagen? Zaagkant naar buiten en je ziet er niets van. Dakbeschot aan de buitenkant werkt wel fijner. Folie er op, tengels en nieuwe panlatten. Dan heb je aan de binnenkant ruimte voor 12 cm isolatie platen.
4.2 mtr op mijn erica is niet fijn. De houthandel doet het door de van dikte omdat het zaagblad vervangen werd.
Ik kom daar regelmatig en dit soort dingen is gratis.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Houtsoort

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
686
380
‘s-Hertogenbosch
Eén desnoods twee keer met de handcirkelzaag erdoor en je balkje is minder hoog….. komt hier regelmatig voor dat de gewenste dimensie niet voor handen is..
Oplossen en door 👍🏼hoe maakt niet uit

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.972
3.524
Daar doe je verder niets mee. Vanaf de buitenkant isoleren geeft zeer hoge meer kosten. Dus dat gebeurt vooral projectmatig. Denk aan het opnieuw opmetselen van schoorstenen, het opnieuw plaatsen van dakramen en dakkapellen, het naar buiten brengen van goten.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.084
36
shinglemaker.wordpress.com
Drie keer heb ik en dak voorzien van een nieuw isolatie van buitenaf en in een van de drie was het lastig dwz buitenproportioneel werk om een goot aan te passen voor de rest viel het mee zeker als je zo ver bent als Wim hier met alle pannen al af. Maar in mijn gevallen was het inzicht houden van het dak constructie net zo belangrijk als de isolatie effect.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.972
3.524
Volgens mij is Wim vooral alleen bezig. Dan is van buiten af isoleren niet eenvoudig. Dat doe je met een ploeg mensen en machines.

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.084
36
shinglemaker.wordpress.com
Ik zeg het alleen omdat als je zo ver bent dat alleen de sporen overeind staat het is relatief eenvoudige te doen en er ook bepaalde voordelen zijn bv meer isolatie waarde voor minder isolatie materiaal enzovoort enzovoorts….het gaat beter in veel opzichten met een ploeg en machines maar ik heb het ook alleen gedaan en met eenvoudige middelen en steigers die ik na afbreken een hok van heeft gemaakt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.972
3.524
Ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar in je eentje 5 meter unidek omhoog steken en dan vast zetten, is niet echt een klusje voor een enkel persoon. Volgens mij heeft Wim niet de complete kap van zijn huis af getrokken. Alleen het stukje waar zijn dakkapel moet komen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.373
3.479
Gaanderen
Het zijn 2 daken. Een op het huis met spouw en dakbeschot. Hier verander ik weinig aan. Alleen de schoorstenen gaan eraf. Daar laat ik een steiger voor bouwen.
Het deel waar ik nu aan bezig ben zit op een halfsteens muur. Het was de bedoeling om op de sporen dakbeschot aan te brengen. Omdat ik balken moest aanbrengen voor de nog te plaatsen dakkapel moest er meer open dan ik dacht. Terwijl ik bezig was zakte ik twee keer door de panlatten. Toen besloten om alles eraf te halen en dakbeschot aan de buitenzijde te plaatsen.
Waarom niet aan de buitenzijde isoleren?
Ik kom dan in problemen met mijn aansluitingen van andere goten en hoogteverschillen.
De koudebruggen van de sporen los ik deels op door er pir platen met gips op te zetten. De halfsteens muur wil ik wel aan de buitenzijde isoleren. Dit kan ik dan aan laten sluiten op de isolatie van het dak.
Koude bruggen hou ik als dhz-er toch wel.
Er is nog een platdak wat aansluit op de sporenkap. Ook daar heb ik een uitdaging om dit te isoleren aan de buitenzijde.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Ernest Dubois

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.