Soms gaan er deuren voor je open

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
... maar soms ook niet. Dus maakte ik er zelf maar eentje.

1695664641364.jpeg

1695664650974.jpeg

Vrij simpele constructie - de verbindingen zijn gedaan met deuvels en daarna 16cm lange schroeven erdoor om de boel bij elkaar te trekken. De dwarsbalk en schuine balken (er is vast een technische term voor die mij als amateur onbekend is :ROFLMAO:) heb ik vooraf verdund zodat ze, tesamen met de dikte van de zwarte planken, de dikte van de ombouw hebben (en op een millimeter na is dat gelukt, soit). Daartoe heb ik een verdieping gefreesd aan de binnenzijde van de ombouw zodat er een rand is waar de planken in vallen om rondom vast te kunnen schroeven.

Ja, er is een deel weggestoken linksboven en linksonder loopt de onderzijde iets op, dat is omdat de bedoelde locatie niet perfect rechthoekig is:

1695664845946.jpeg

Ik ga grote scharnieren gebruiken op van die 'duimpjes' die ik in de muur ga monteren. Deze duimpjes ga ik in het frame van de deur laten vallen zodat de deur redelijk aansluit bij de muur (heb je geen zichtkier). Daarna nog even nadenken over een prettig sluitmechanisme.

De ijzeren matten zijn in een gefreesde sleuf gezet en dat geheel zit geklemd en geschroefd. Ja, wellicht overkill maar ik wil zeker weten dat de hond er in een wilde bui niet doorheen rost (ja, hij ziet er lief uit de foto's, maar hij is vreselijk waaks).
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Ik noem die schuine delen 'schoren', maar weet ook niet of dat bij deuren misschien anders heet.
Wel heb ik bij een kastdeur de beide schoren onder laten beginnen bij de scharnierkant, en boven laten eindigen bij de slotkant.
Daarmee krijg je dat de schoor op druk wordt belast in de lengterichting op het moment dat de deur door zijn eigen gewicht schuin wil gaan zakken (naar een parallellogram).
Nu heb je bij een van beide dat er op trek wordt belast.
Maar wanneer de deurplanken en de lijst stevig genoeg op elkaar vast zitten is het probleem ook minder.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Aardige deur, maar de schoor die de verkeerde kant op loopt, doet mij pijn aan de ogen.
Je ziet het vaak tegenwoordig, bouwmarkten, tuincentra, dus inderdaad ook vaak pijn, ha,ha.

Over die zichtkier zou ik me geen zorgen maken, met die gazen afrastering er naast :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Waarom heb je de stijlen niet laten doorlopen? Je hebt nu een beetje rare hoeken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Bij een opgeklampte deur maakt het weinig uit hoe die schoren zitten. Je komt zo ook veel tegen met wat bredere liggers en beplanking en helemaal geen schoren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Het is nu een beetje van alles net niet. Voor een opgeklampte deur laat je de planken het volledige deurblad beslaan. Dan heb je alleen langsnaden waar geen water in blijft staan. Dat is ook de reden dat je de stijlen de gehele lengte van de deur neemt, met de liggers er tussen. Zo heb je geen houtverbindingen die omhoog kijken en waar dus water in blijft staan. Je wil dat zo'n deur niet weg rot . Onderkant van de delen schuin afzagen zodat de druppels er aan de buitenkant afvallen. Bovenkant krijgt vaak een zinken of loden kap om te voorkomen dat water in het kopse hout kan dringen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Bij mijn vader hangt hij al meer dan 50 jaar en die is van gewoon geschilderd vurenhout gemaakt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik snap 'em. Mijn ontwerpproces verloopt meestal heel grillig. Ik begon met het idee om zo'n ding te maken:

Screenshot 2023-09-26 at 08.17.12.png

maar ik had niet genoeg kant en klaar hout liggen voor de binnenkant en wel de zwarte planken die al een tijdje stof lagen te verzamelen. Ik wilde geen dagen aan de deur werken (die poort moet dicht ivm de hond) dus nam ik wat 'shortcuts' en het contract tussen zwart en douglas leek me wel leuk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Zo knutsel ik ook. Werken met wat je hebt staan. Als hij weg rot, kan je zo weer een nieuwe maken. En nu zijn de voorbij rijdende fietsers veilig.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar de schoren horen een Z-vorm te hebben waarbij het hoogste punt naar de sluitkant wijst en de laagste kant naar de scharnierkant.
De stijlen horen door te lopen, de regels zitten daartussen. Bij een klassieke constructie werden die met pen en gat verbinding gemaakt met spatpen. Die spatpen zorgt er voor dat er geen kieren ontstaan waar water capillaire vat op krijgt (en bij voordeuren tegen het kieren en dus tocht.

De bovenkant van de deur werd dan afgewerkt met een loodslab tegen indringend water, de onderkant met een waterkering: een schuingezaagde lat met aan de onderkant een sponning aan de kant van de deur.

Aangezien je “hengen” gaat gebruiken is het wel van belang dat de schoren juist geplaatst zijn! Verder is het van belang dat je het paneel niet verlijmt! Idealiter hebben de delen een messing en groef, die je voordat je de boel in elkaar zet in dezelfde kleur gebeitst worden als de rest. Dit ivm krimp en kleur verschillen dientengevolge.
Het paneel nagel of schroef je aan de regels met een nagel of schroef in het midden van elk deel.
Als het paneel in een groef valt in de omkadering mag je die uiteraard ook niet lijmen.
De tussenregels en de schoren worden voorzien van een schuine kant aan de langszijde zodat er geen water in de hoeken blijft staan. (Als je het echt goed wilt doen hebben de stijlen ook een schuine kant aan de dagkanten maar dan moet je de borsten van de regels ook van een negatieve schuine kant voorzien, niet heel makkelijk zonder freestafel)

Maarja dat is dus de ambachtelijke methode. Wellicht werkt jouw methode ook met een hele goede afwerking tegen weersinvloeden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, dan heb ik het vak ambachtelijke deuren zojuist gebuisd :ROFLMAO:. Maar heel erg vind ik het niet. Deur heeft de aanblik waar ik voor ging, was in luttele uren klaar (en nog een paar om alles goed af te hangen) en als hij tien jaar hangt geloof ik het wel, dan maak ik tegen die tijd wel een echt ambachtelijke deur.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2023-09-26 at 18.10.18.jpeg

Ik ga nog twee beugels in het frame maken om per ongeluk doorslaan te voorkomen (we hebben hier vaak stevige wind staan), maar die staan momenteel in de hammerite te drogen (ze waren niet zwart). Aan de binnenzijde zit nu een simpel schuifslot in het frame, daar komt nog beslag overheen en daarbij een volledig slot met handgreep en binnensluiting, maar dat is voor een andere keer. Binnenzijde heeft ook een windhaak voor als je er met de fiets doorheen moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.