Beste mede forumleden,
Hierbij mijn eerste snijplank (gemaakt voor m'n moeder haar 50e verjaardag). Hij is gemaakt van beuken en nog een houtsoort (ben de naam vergeten), gekocht bij een houtzagerij in het Friese Akkrum. Het lijkt in filmpjes, van oa mtmwood, makkelijker dan het in werkelijkheid is. Ik moest nog vrij veel hout wegschaven om het allemaal netjes recht te krijgen, maar ik ben dan ook nog maar een beginner. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de plank nu het beste voor het laatst kan vlakken, kan dit met de vlak van diktebank? En wat is een mooie afwerking, notenolie?
Groet,
Rimar
Foto's:
Haaks schaven van beukenhouten balk, deze is vervolgens in stroken gezaagd:

Zagen van stroken uit de andere plank:

Verlijmen van de stroken:

Schaven van de verlijmde stroken (hier ging vrij veel hout verloren helaas):

Zagen van de verlijmde stroken:

Het de uiteindelijke snijplank voor het lijmen:

De stroken in de klemmen:

Hierbij mijn eerste snijplank (gemaakt voor m'n moeder haar 50e verjaardag). Hij is gemaakt van beuken en nog een houtsoort (ben de naam vergeten), gekocht bij een houtzagerij in het Friese Akkrum. Het lijkt in filmpjes, van oa mtmwood, makkelijker dan het in werkelijkheid is. Ik moest nog vrij veel hout wegschaven om het allemaal netjes recht te krijgen, maar ik ben dan ook nog maar een beginner. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de plank nu het beste voor het laatst kan vlakken, kan dit met de vlak van diktebank? En wat is een mooie afwerking, notenolie?
Groet,
Rimar
Foto's:
Haaks schaven van beukenhouten balk, deze is vervolgens in stroken gezaagd:

Zagen van stroken uit de andere plank:

Verlijmen van de stroken:

Schaven van de verlijmde stroken (hier ging vrij veel hout verloren helaas):

Zagen van de verlijmde stroken:

Het de uiteindelijke snijplank voor het lijmen:

De stroken in de klemmen: