Snijplank

P

Pel

Guest
Mooie plank, daar zul je serieus werk aan hebben gehad zonder vlakbank, het resultaat mag er dan ook zijn.

Groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Lars; op dit moment kost zebrano 3850 euro de kuub, ex btw. Het balkje wat ik gekocht heb voor deze snijplank was bijna 50 euro.
@Wimmel; Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om aan te geven wat ik de mooiste snijplank vind die ik gemaakt heb. Eigenlijk vind ik ze allemaal mooi ;-)
@Pel; Zonder vlakbank zou ik daar inderdaad serieus werk aan hebben gehad. Gelukkig heb ik een vlakbank, maar het blijft serieus werk.
Bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Jan
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Met wat behandel jij je snijplanken? Ik heb nog een heleboel eiken kopse kanten liggen en zou hier ook een snijplank willen van maken.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Met wat behandel jij je snijplanken?

Voor het oliën van de snijplanken gebruik ik paraffine olie. Eerlijk gezegd olie ik ze niet, maar ik "verzuip" de planken erin.
Daarvoor gebruik ik een redelijk grote plastic bak die gevuld is met deze olie. Hier leg ik de snijplanken minimaal 12 uur in, zodat het hout ook echt verzadigd is.

Groet,
Jan
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Of met druivenpitollie, gewoon bij de AH te halen. Ik dompel ze ook onder, dat werkt het beste/makkelijkst.

groeten
Aaron
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Hallo Maja,

Allereerst bedankt voor de uitgebreide uitleg van het maken van snijplanken. Ik heb veel opgestoken van jou en mtmwood's filmpjes.

Zelf ben ik nu ook bezig met het maken van een snijplank. Ik loop tegen het volgende aan:
Toen ik mijn gezaagde stroken wilde lijmen, heb ik een verfroller gebruikt, echter bleef bijna al de lijm in de roller zitten, waardoor je nu door enkele naden heen kan kijken omdat er te weinig lijm tussen zit. Welk rolletjes gebruik jij hiervoor?

Daarnaast zag ik een mooi hulpmiddel in je filmpje waar je de snijplank op legt tijdens het schuren. Wat is de naam van dit hulpmiddel?

Alvast bedankt!

Groeten Ronald
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zijn je stukken hout wel allemaal recht/haaks als je door de naden heen kan kijken ?
ik gebruik zelf een kwastje (duurt iets langer, maar minder verlies van lijm
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Ik had een kleine buts in de beitel van mijn van-diktebank, dat kan ook mee hebben geholpen (beitels zijn nu vervangen).
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Ronald,

Fijn om te lezen dat je ook bezig bent met het maken van snijplanken! Let wel op, het is verslavend...
Ik gebruik voor het lijmen een harige verfroller, niet de verfrollers van schuim.
Het is belangrijk om de de te verlijmen delen goed in de lijm te zetten.
Dit kun je controleren op het moment van "in de klemmen zetten". Er moet bij het aandraaien op de naden overal lijm uitkomen.
Is dat niet het geval, dan heb je te weinig lijm gebruikt en bestaat de kans dat de snijplank op die plek kan scheuren of zelfs afbreken.
Let ook goed op de zijkanten, dat ook daar voldoende lijm uitgeperst wordt. Zo niet, haal het uit de klemmen en lijm opnieuw!
Na het lijmen zet ik de roller in een bak water en bij gebruik knijp ik de roller eerst even uit. Op die manier "bespaar" ik een beetje lijm en rollers.

Het hulpmiddel dat ik gebruik voor het schuren is de vacuümset van Festool
Festool vacuum.jpg
Voor mij een ideaal hulpmiddel.
Succes met het maken van snijplanken Ronald.

Groet,
Jan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo Maja,

...
Toen ik mijn gezaagde stroken wilde lijmen, heb ik een verfroller gebruikt, echter bleef bijna al de lijm in de roller zitten, waardoor je nu door enkele naden heen kan kijken omdat er te weinig lijm tussen zit. Welk rolletjes gebruik jij hiervoor?

...
Groeten Ronald

Ik gebruik hier zo'n behangnaden roller voor. De lijm trekt hier niet in en is makkelijk afwasbaar
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Zo zie je maar weer, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En een ieder doet het op zijn eigen manier, die hem het beste past.
Maar eerlijk is eerlijk, een behangnadenroller had ik nog niet eerder gehoord.
Voor smalle strookjes misschien wel handig. Voor grotere oppervlakten heb ik mijn twijfels.

Groet,
Jan
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ik gebruik een inktroller. In vele maten te krijgen dus ook voor grotere oppervlakten. Even afspoelen voordat de lijm droog is en hij is weer als nieuw.

groeten,
Aaron
 

Hamma

Nieuw lid
3 aug 2014
19
0
Harderwijk
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga de rollers eens uitproberen.

Heb ik nog meteen twee vraagjes:
1. Ik heb een 10" vandiktebankje. Dit is net te smal voor de snijplanken. Hoe kan ik hiermee toch bredere snijplanken maken?
Is het handig om na het zagen van de end-grain stroken, deze in twee delen te lijmen, daarna door de vandiktebank halen en dan de twee helften tegen elkaar te lijmen?

2. Ik zie dat jij je snijplanken verzuipt in de olie. Als je deze daarna laat uitlekken op een rooster, krijg je dan geen grillmark op je plank?

Groeten Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.