Snijplank van reststukken Beli

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooie snijplank !!! Dergelijke houtsoorten zullen altijd sterk verkleuren. Momenteel ben ik bezig met 2 opbergdoosjes uit iepenhout. Deze ga ik afwerken met matte watergedragen lak (traelix). Dat houdt redelijk zijn "naturel" kleur....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Paraffineolie is ook te koop bij Ikea. Te vinden op de afdeling met potten en pannen.
Het zijn platte flessen van 0,5 L met der naam SKYDD en kost niet veel.
Pieter
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zo,
Leer momenten: machinaal schuren is niet the way om subtiele randjes oid te maken, er gaat al snel teveel af, en op kleine vlakken heb je weinig controle, zal even kieken waar mn kurk is gebleven, gaan we daar mee aan de slag.
Foto volgt.

Grr het Festool actie front word ingelicht dat je de OF1010 bovenfrees daar niet voor gebruikt.
Ze komen dan 's nachts langs om hem in beslag te nemen!

Zowaar je hebt het golfslagbad vlak gekregen :)
Afrond frees met kogellager in de OF1010, diepte en ronding testen op een testplankje, en afronden maar, wel bij de hoeken naar binnen werken.
Ook handgrepen kun je met dat ding er in maken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Grr het Festool actie front word ingelicht dat je de OF1010 bovenfrees daar niet voor gebruikt.
Ze komen dan 's nachts langs om hem in beslag te nemen!

Zowaar je hebt het golfslagbad vlak gekregen :)
Afrond frees met kogellager in de OF1010, diepte en ronding testen op een testplankje, en afronden maar, wel bij de hoeken naar binnen werken.
Ook handgrepen kun je met dat ding er in maken.

Grappig, tegen de tijd dat de of1010 klaar is voor gebruik, freeske er in, op diepte instellen, proefstukje maken, afzuiging aansluiten en aanzetten, ben je met een schuurpapierske allang klaar natuurlijk :) :)
De grepen heb ik wel met de of1010 gemaakt trouwens.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Wupsie,

Dat is een akelig mooie snijplank geworden! Helemaal top! Gave tekening en subtiele handgrepen! Kijk uit naar je volgende creatie!!

Gr. G.A.V.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dank dank dank:0
Denk je bij thuiskomst wat beuken armleuningen van een trapopgang te gaan verzagen, blijk het een hele slechte kwaliteit gelamineerde prut te zijn welke gefineerd is, ruk natuurlijk, maar het positieve is dan wel, dat de vuurkorf dit weekend weer gevult kan worden :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, gisteren met het meisje en mijn schoonpappa een fietstocht gemaakt langs diverse bouwwerken in de stad groningen ontworpen door architecten van de amsterdamse school.
Vroeger toen ik nog pukkels had, kon deze bouwstijl mij niet echt bekoren, vond het vooral lomp en saai, maar gaande weg krijg je toch waardering voor de architecten, en ontstaat er een soort van liefde :)
Het kan raar lopen, maar alle stijlkenmerken die ik vroeger spuuglelijk vond, vind ik nu geweldig!!

Om een lang verhaal kort te maken:
Er is inspiratie opgedaan voor een snijplank alla amsterdamse school.
Aangezien ik net zo goed kan tekenen als mijn meisje kan lassen, moeten jullie wachten tot het zagen is begonnen.
Heb er zin in!!!
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Wupsie ?? ben je ook langs die kleine houthandel gefietst schuin tegenover Ikea ?

Daar hebben ze ook nog mooie grote grove stukken met hele mooie tekeningen... wel mooi prijsje denk ik...
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dikhout ken ik, is een autoriteit qua houtbewerking.
Hij verkoopt veel mooi hout, maar voorlopig is hij geen optie voor mij, aangezien het allemaal ongeschaafd is.
Pas als ik schaven onder de knie heb, ga ik bij mannen als Dikhout hout kopen.
In het verleden heb ik er wat fineer gekocht, en toen maakte de man al indruk met zijn kennis en tips :)
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik heb er vorige week nog wat kleine stukjes hout weggehaald
Hij had een hele mooie plank liggen met een geweldige tekening, maar schaven gaat op afspraak... ik dacht bij mezelf...slinger je machine aan... maar nee hoor...

dus geen mooie plank... maar Dikhout geen plank verkocht... hij verkoopt ook japanse zagen voor 20 euro ( vertelde hij me)

maar er staan mooie grote stukken boom... leuk voor een tafel in de woonkamer... ff doorsparen ...;)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dikhout ken ik, is een autoriteit qua houtbewerking.
Hij verkoopt veel mooi hout, maar voorlopig is hij geen optie voor mij, aangezien het allemaal ongeschaafd is.
Pas als ik schaven onder de knie heb, ga ik bij mannen als Dikhout hout kopen.
In het verleden heb ik er wat fineer gekocht, en toen maakte de man al indruk met zijn kennis en tips :)

Je kunt bij Dikhout ook laten zagen, vlakken en op dikte maken, hij rekent daar een schappelijke uurprijs voor.
De man is trouwens ook een erg kundige meubelmaker, en leermeester van het SH&M en HMC.
http://www.uenk.nl/projecten.htm
 

RicoG1986

Nieuw lid
4 apr 2012
3
0
Hallo Rick,

Mag ik vragen waar je die rubber voetjes haalt? Ik heb bij de Praxis en andere doe het zelf zaken rondgeneusd en kon er alleen viltvoetjes vinden. Ik heb nu kraanrubbertjes gekocht om die onder de plank te monteren. De bovenstaande snijplank is trouwens erg mooi!

Zelf behandel ik mijn snijplanken op de "Hollandse" manier, met zonnebloemolie. Is druivenpitolie zoveel beter, of is dit gewoon smaakgebonden?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Richard
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@rico : Zonnebloemolie ? Zou ik niet aanraden. Probeer die druivenpitolie maar eens. Je zult het verschil merken.

Die voetjes koop ik bij de groothandel per heel veel tegelijk. Ik wil je er evt wel een paar opsturen...geen probleem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.