Snijplank van reststukjes eiken

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Even een ander topic aangemaakt aangezien dit te veel begon te groeien in een topic over verkoop.
Aangezien @ZotVanHout benieuwd naar mijn project is aan de hand van mijn foto in het andere topic dacht ik dat het wel leuk was het project hier te delen.
Alleen ligt het project een klein beetje stil om werk redenen, later op deze week zal ik een aantal foto's plaatsen

voor zover mij bekend is titebond voor het lijmen van hout dat met voeding in contact komt, goedgekeurd
Ik wil Rubio gebruiken voor de afwerking ivm met voedselveiligheid, alleen heb ik over de lijm niet goed nagedacht blijkt nu 🙈
Voor mijn tafelblad heb ik Cascamite staan en deze lijm gebruik ik nu ook voor de snijplank.



snijplank.jpgschets.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en MartijnEHV

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Ik zou voor een volgende keer de overlengte eraan laten zitten. Grote kans op uitbreken. Of nog even wat vuren eraan verlijmen nu.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Er komt een meranti rond omheen van 17mm dik, die ben ik nu aan het lijmen.
Als dat droog is, dan komen de afgezaagde stukken er weer tegen aan en dan zaag ik hem schoon, dat wordt een rand van 20mm.

Het uitbreken bedoel je dat er stukjes langs de randen los kunnen komen?
Dit is een probeer project, er zitten een aantal foutjes in, sommige stukjes sluiten niet helemaal zoals ik het voor ogen had.
Ik weet nu wel hoe ik het beter had kunnen doen, begin volgende jaar ga ik het nog een keer proberen.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Is meranti niet heel splinter gevoelig? Ook na het afwerken?

Wel creatief ontwerp met die rest stukjes zo, wat voor rest stukjes zijn het?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik had nog een paar stukjes meranti liggen, althans, ik denk dat het meranti is.
Niet bij stil gestaan of het splitter gevoelig is, ik had die stukjes liggen en dacht wat kan ik er mee doen.
Ik legde ze in dit patroontje en ik dacht ik maak er een snijplank van.
Dus ruw uit de mouw zonder enig plan ben ik begonnen.
De rest stukjes is eiken hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente

Eiken en ook meranti zijn niet erg geschikt als snijplankhout. Helemaal niet als ze kops toegepast worden,. De structuur ervan is te open. Je snijdt de boel aan flarden en het is niet hygiënisch…
Voor een kaasplankje of zo kan het nog net. Of voor de sier. Maar dat is een ander verhaal.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oke, dat had ik niet verwacht van eiken.
Dan ga ik hem iets dunner makken, aan de onderzijde aan 4 zijde infrezen dat je soort handgrepen krijgt en het lijkt dat het op pootjes staat en dan wordt het een soort serveerplank.
De volgende ga ik wel beter uitzoeken welke lijm ik moet gebruiken en uiteraard nu dus ook welk hout het raadzaamst is.
Het is in ieder geval een leuk oefen project.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Vuistregel voor hout dat in contact komt met etenswaren: van een vrucht– of nootboom danwel boom waarvan het sap geconsumeerd kan worden. (En dan niet denken dat eikels ook noten zijn - wij mensen eten die niet, varkens wel.)
Hé, dat is zeker een handige vuistregel.

Ik voeg dan direct de uitzondering toe, die deze regel bevestigt 🤓 : beuk. Bij mijn weten eet de mens niet heel veel beukennootjes, maar is beuk wel uitermate geschikt als snijplank, hakblok, etc.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij mijn weten eet de mens niet heel veel beukennootjes
je hebt gelijk, wanneer je 'niet heel veel' schrijft
héééél lang geleden heb ik die nog gegeten, en ze waren eetbaar, dus is het geen uitzondering op de regel die @Bert Vanderveen citeert
beukennootjes moet je tegenwoordig zelf gaan zoeken, want ze zitten niet in het commerciële circuit
je moet te lang wachten tot een beuk nootjes geeft + ze verzamelen is te arbeidsintensief
om er je honger mee te stillen, zijn ze te klein
 

jorisvh

Post veel
Leuk project!
Hoe heb je die verlijming gedaan?
Lijkt me niet evident om alle kiertjes dicht te krijgen want hoe klem je in 2 richtingen tegelijk en loodrecht op de lijmnaden?

Je post was voor mij de trigger om eindelijk eens over mijn experiment met kops mpx patronen te posten omdat ik gelijkenissen zag in de uitdagingen van het verlijmen. In mijn geval opgelost door recht verlijmen, 45gr zagen en opnieuw recht verlijmen. Je krijgt dan ook een visgraatpatroon maar met een rechte naad ipv de gekartelde van jouw keperverband.
Dat keperverband is op zijn beurt dan weer een leuk idee om eens met kops mpx te proberen.

(een snijplank van berken mpx lijkt me wel geen goed plan. Om @Bert Vanderveen te volgen, berkensap is misschien drinkbaar, maar sap of vruchten van de formaldehydeboom eerder niet 🤔🤪)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Hé, dat is zeker een handige vuistregel.

Ik voeg dan direct de uitzondering toe, die deze regel bevestigt 🤓 : beuk. Bij mijn weten eet de mens niet heel veel beukennootjes, maar is beuk wel uitermate geschikt als snijplank, hakblok, etc.
In de Natuurwinkel hebben ze nog steeds meel van beukennootjes… Was vroeger echt armeluisvoedsel.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Vuistregel voor hout dat in contact komt met etenswaren: van een vrucht– of nootboom danwel boom waarvan het sap geconsumeerd kan worden. (En dan niet denken dat eikels ook noten zijn - wij mensen eten die niet, varkens wel.)
Nee, eikels eet ik niet, ben geen kannibaal :ROFLMAO:

Maar dit is handig te weten (y)
Bomen waarvan sap geconsumeerd kan worden, hebben we het dan javor/ahorn/esdoorn siroop?
Of echt sap zoals appelsap, dus appelboom, perenboom enzovoort.

Beukennootjes zijn erg lekker, met een mooie droge herfst kan je er genoeg vinden.
Ik eet er dan een paar maar op, dieren in het bos kunnen niet even naar de supermarkt.
Beukennootjes bevat fagine, dit is een giftige stof, merk je niks van, je hebt eerder een volle maag dan je iets van het gif merkt. Voor een volle maag moet je wel extreem veel eten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Ik heb er even Waverley Root en Alan Davidson op nageslagen (resp. "Food" & "The Oxford Companion te Food") en beukennoten maakten van oudsher deel uit van het menselijk dieet (de genusnaam voor de boomsoort is zelfs gebaseerd op het Griekse woord voor "eten").
Maar in later tijden werden beukennoten meer gebruikt als voeding voor vee.
In Noord-Amerika gebruikten zowel indianen als 'settlers' het om brood mee te maken, maar ook in combinatie met maïsmeel voor een soort cakejes, in olie gebakken.
Het meel en de olie worden gebruikt om soepen mee op te dikken. De olie is ook geschikt om in te bakken en wordt gebruikt voor salades.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als ik de oudere generaties mag geloven werd er vroeger inderdaad meer als voedsel. Ze zijn ook best lekker, alleen heden te dagen zijn we lui geworden om die kleine dingen te zoeken en te ontdoen van het schilletje :geek:
(denk ik dan maar zo)
Ik laat ze dan maar liever liggen voor de bos dieren en gooi een stuk ossenhaas op mijn BBQ :ROFLMAO:
Zo'n ossenhaas moet dan wel mooi worden gepresenteerd op een mooie plank, niet zo'n bamboe plank van de Ikea.

Maar, beukennootjes zijn eetbaar, dus behoord een beukenboom dan ook tot de handige vuistregel van @arjaano ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.