Snijplank van purperhart en esdoorn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.495
1.276
Ulvenhout
We gebruikten in huis nog van die kunststof snijplanken waar de toplaag helemaal van los liet. Tijd dus voor een houten snijplank. Ik had nog wat esdoorn en purperhart liggen en heb het daarvan gemaakt. Ik weet dat er sommige houtsoorten meer geschikt zijn dan anderen, maar ik kon niet terugvinden of purperhart nu goed of slecht is. Het is in ieder geval lekker hard.
In eerste instantie had ik een ander patroon in gedachten, maar dat klopte niet meer na het verzagen. Dus dan maar zo. Niet meer helemaal symmetrisch, maar het is voor ons zelf en het doet nu niets af aan de functie.

Het geheel was op een gegeven moment te breed voor de vlak-vandikte en een slede voor de frees heb ik niet. Na het verlijmen had ik toch wat hoogteverschillen tussen de stroken, die heb ik maar aangepakt met de Rotex. Dat werkt prima, maar je hebt zo een licht holte te pakken.....

20260109_140105.jpg

20260119_101548.jpg

20260123_140636.jpg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.990
668
Mooie plank! Dat je kops hout hebt verlijmd tegen langshout is wel wat vragen om problemen. Als je de zoekopdracht ingeeft via google oid., ga je tientallen gevallen vinden waar het kops hout uiteindelijk gaat scheuren van zodra het wilt gaan krimpen. Misschien dat het in dit geval nog meevalt omdat het maar aan 2 zijdes er tegen gelijmd zit, maar bij een volgende plank zou ik de combinatie proberen vermijden. Er vanaf zagen en opnieuw afwerken kan ook natuurlijk, maar dan boet je wel in qua oppervlakte.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.495
1.276
Ulvenhout
Ik had daar niet over nagedacht eerlijk gezegd. Ik heb het vooral gedaan omdat de gewenste oppervlakte niet behaald was. Nu ik er aan denk zie ik best vaak YouTube filmpjes waar een soortgelijk kops patroon wordt voorzien van een kader. Maar wellicht niet zoals het hoort.
Nou ja, we gaan het zien....

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.496
1.179
Enschede, Twente
Veel mensen weten niet dat kunststof snijplanken regelmatig vervangen moeten worden omdat in de beschadigingen bacillen kunnen worden blijven zitten. En dan is er nog het verhaal plasticdeeltjes. Aangeraden wordt ze ieder twee jaar te vervangen (disclaimer: ik weet niet of dat perse voor huishoudelijk gebruik geldt, maar zeker voor professioneel gebruik).

Inderdaad is langshout minder geschikt dan kops, maar bij de hardere houtsoorten kan het prima. In gewoon dagelijks gebruik is er niet veel aan te beschadigen. MAar ik zou langshouten planken eerder gebruiken voor presentatie en charcuterie en dergelijke.

Ik heb zeker gemerkt dat je je flink kunt verkijken op de hoeveelheid materiaal die je nodig hebt voor een plank met kops hout.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.