Snijplank maken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Dank je. Die was ik ook tegen gekomen maar de "lengte" is 100mm. Daar ga je niet veel in kunnen klemmen ben ik bang. In de VS verkopen ze die buizen tot 6m lengte. Dan zou het interessant zijn.
Zoek op gasbuis die zijn leverbaar in blank staal en gegalvaniseerd. 6 mtr lang. De meeste zonder schroefdraad maar ze zijn er ook met schroefdraad. Technische groothandels hebben dit gewoon liggen. Technische unie, Solar, plieger en nog wel enkele. Ja dan moet je er wel kunnen kopen. Anders moet je een bedrijf vinden dat daar koopt en het wil doorverkopen. Of ga naar warmteservice die leveren aan iedereen.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
46
11
Brabant
@Johannes77 super bedankt. Ik zie dat mijn vaste leverancier van bouwhout er tussen staat. Ben er al vaak geweest en heb deze er niet zien liggen maar goed om te weten. Whats in a name... Ze noemen m anders dus kreeg m online al niet gevonden. Bedankt in ieder geval. Ga hier eens wat mooie klemmen van maken.

@Musicus ik wist niet dat alle van dikte banken last van snipe hadden. Maar wist tot eergisteren ook niet dat ik er een nodig had. Zal me hier eens over in gaan lezen. Wel balen als je hout steeds zo'n knauw krijgt.

Vwb de buizen. Ik heb tijdens de corona periode met het hele gezin in quarantaine gezeten. Dus dan moet je iets. Besloten om met het hele gezin de "tijd te verdoen" door een houten woodart schilderij te maken. Die was iets van 1.5m lang en dan heb je aan veel lijmklemmen niets meer (ik althans). Deze buizen leken me daar de ideale oplossing voor. Denk dus dat ik er paar ga halen, slijp ik op 3m door en moet ik voorlopig uit de voeten kunnen. Ook handig als je een kast maakt o.i.d.

Toevallig iemand hier die ze ook gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Ik gebruik pijpklemmen, meeste buizen die ik heb liggen zijn via toolstation, lengte 600mm.
Ik heb koppelstukken waarmee ik ze eventueel kan verlengen en twee langere buizen van 1500mm.
Voordeel van niet doormiddenzagen is dat er nog schroefdraad op beide einden zit waardoor je ze kunt verlengen naargelang nodig...
Buizen: link pijpnippel
Koppelstuk: link sok
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik gebruik pijpklemmen, meeste buizen die ik heb liggen zijn via toolstation, lengte 600mm.
..
Buizen: link pijpnippel
Koppelstuk: link sok
Ik zie dat je buizen van 3/4" hebt gekozen. Waarom heb je niet voor 1/2" gekozen zulke korte lengtes?
Ik wil ook een paar pijpklemmen maken van 60-100 cm. en twijfel tussen 1/2" en 3/4"; die eerste lijkt me lichter en handelbaarder voor kleine werkstukken.
Online zweert iedereen bij 3/4" zonder te zeggen hoe ze die gebruiken, alleen een enkeling die bewust voor 1/2" heeft gekozen voor klein werk (klemmen tot 100 cm).
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Nu ja, de maat van de klemmen was 3/4"... Om er dan 1/2" buis in te doen is ook wat lastig?!
Edit: na nog een keer gelezen te hebben, de klemmen die ik heb, schroef je op de draad van het uiteinde van de pijpnippel, daardoor kun je dus alleen gebruik maken van een overeenkomende schroefdraad = 3/4" in mijn geval.
Enige argument wat ik kan bedenken om niet voor 1/2" te gaan is omdat je dan zorgeloos je klemmen kan verlengen verder dan 1m...
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
46
11
Brabant
@rmenkveld hindert het niet dat de pijp nippels er tussen zitten ivm de hoogte van je werkstuk t.o.v. de verhoging bij de nippel? En begrijp ik het goed dat je altijd maar 1 uiteinde schroefdraad gebruikt?

Waarom zou je trouwens niet zorgeloos kunnen verlengen met 3/4"?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
@rmenkveld hindert het niet dat de pijp nippels er tussen zitten ivm de hoogte van je werkstuk t.o.v. de verhoging bij de nippel? En begrijp ik het goed dat je altijd maar 1 uiteinde schroefdraad gebruikt?
De pijpnippels zijn het probleem niet, ik gok dat je het hebt over de sok. Ja er zit bij verlengen evt een verhoging in, maar ik probeer sws altijd alles tussen de klemmen (zowel pijp als sok) van het werkstuk af te houden.
Ja, in principe is er één deel van de klem die op één uiteinde van de nippel zit (dit deel is het verstelbare deel waarmee je kunt spannen), en het andere deel van de klem klemt op de buis zelf en kan dus verschoven worden over de pijp.
Ik zal eens kijken of ik vanavond eens wat foto's van de klemmen voor je kan maken.
Laatste was argument waarom niet voor 1/2" te gaan maar voor 3/4", immers de pijp is beter bestand tegen buigen.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Snijplanken, mijn ervaringen na .... veel snijplanken. 😅
Ik gebruik veel eiken, beuken en de exotische versies die je ook al noemt.

Nog enkele toevoegingen van mij.

1/2 of 3/4? Ik zou altijd voor 3/4 gaan. Ik heb van de 18 pijpklemmen die ik heb, inmiddels 2 stuks van 1/2 kapot gedraaid. Ze zijn beide net achter het schroefdraad ingescheurd aan de draai kan van de klem. de 3/4 die ik heb hebben hier geen last van.

Tafelzaag. Denk eens aan een bouwplaats tafelzaag. Klein en toch sterk en nauwkeurig genoeg. Ik heb een tijdje een Milwaukee M18 FTS210 gebruik, een accu versie, maar ondanks dat hij sterk genoeg is, is de accu toch een beperking. Je kunt niet zo lang. En de accu's zijn nog erg duur.
Wat betreft de invalzaag als optie. Kan zeker nauwkeurig zijn.

Zeker een VVD bank nemen. En denk hier ook weer aan een bouwplaats versie. Bv een DeWalt, de DW733 is prima. Als je de oudere DW735 nog ergens kan vinden, zeker doen.

Lijm. Iedereen zweert bij Titebond 3. Ik gebruik ook Rectavit 233 Ultra. Net zo goed en gewoon in Nederland bij CombiFit en Klium verkrijgbaar.

Wat gebruik je om je werkstukken te schuren?

Succes met de hobby.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Nu ja, de maat van de klemmen was 3/4"... Om er dan 1/2" buis in te doen is ook wat lastig?!
Dieter Schmidt verkoopt ook klemmen voor 1/2" buizen, en Toolstation heeft ook 1/2" buizen. Voor de prijs is het overigens niet te doen, dat scheelt nauwelijks. Ging me meer om gewicht.
1/2 of 3/4? Ik zou altijd voor 3/4 gaan. Ik heb van de 18 pijpklemmen die ik heb, inmiddels 2 stuks van 1/2 kapot gedraaid. Ze zijn beide net achter het schroefdraad ingescheurd aan de draai kan van de klem. de 3/4 die ik heb hebben hier geen last van.
Heel helder antwoord, dankje! Ik dacht dat 1/2" wel voldoende zou zijn voor klein werk, maar alsnog beter 3/4" nemen dus.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
46
11
Brabant
Bedankt voor de tips mbt de 3/4". Die was ik toch al van plan te bestellen maar nu bevestigd En de klemmen? Die bestellen jullie bij Conrad of een andere site?

@Jan. Tafelzaag voor op de bouwplaats lijkt me een prima optie. Maar ik weet alleen nog niet welke. Ik vind het nogal om er nu meteen meer dan een halve rug voor neer te leggen terwijl ik er nog maar weinig mee gewerkt heb. Anderszijds ga ik doorgaans wel voor kwaliteit dus ik moet nog even kijken wat de gulden middenweg is

Vwb van diktebank. Ik zou altijd gaan voor een valk en van diktebank omdat enkel van dikte me wat te eenzijdig in toepassing en gebruik is. Zeker aangezien ik zelden een écht kantrechte plank meekrijg bij de houthandel is dat toch wel een fijne feature om erbij te hebben.

Zat eerst te kijken naar een HBM maar lees hier ook dat die niet altijd je van het is. Ook hier ben ik nog zoekende in maar wil niet een fout maken die hier al eerder beschreven is
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.