Snij/kniptafel met verstelbare poten

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Ik ga een tafel maken voor de wederhelft, zodat die staand kan knippen/snijden met stof en zeil.
Het ding moet dus zo'n meter hoog worden, maar ik wil eigenlijk de hoogte kunnen verstellen.
Mijn eerste idee was om met latten holle kokers te maken om een masieve binnenpoot heen. Gaten om de 5 centimeter en dan een pin erdoor.
Heeft iemand hier ideeen over? Wordt dit wat of zijn er betere oplossingen?
Sta open voor elke suggestie (behalve een opstapje :D )
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Hoi hier dan toch maar een reaktie. Weet niet of het een echte hulp is. Eigenlijk zou je volgens mij moeten kunnen werken met poten en daar inderdaad een koker over zoals jij al zei. Maar ik weet niet de juiste uitvoering, dat je in het midden zou moeten kunnen werken met zo een soort van systeem van zo een draaikruk. Zodat je de poten kan omhoog en omlaag laten gaan met het draaien aan een wiel. Het werken met die pinnen en gaten lijkt me nogal moeilijk omdat je de tafel dan moet tegen houden en terwijl de pinnen versteken. Dacht dan aan een tafel zonder boven blad maar wel van onder eventueel een soort van schap. Waar je eventueel spullen op kan leggen die je nodig hebt en waar je ook het systeem van die draaikruk kan op bevestiggen. en daar boven dan een tafel met die kokers zoals je al zei die over die poten dan schuiven. Hoop dat je met deze reaktie iets bent. Nog veel plezier met je knip tafel.
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Dank door je reactie!
Ik will de tafel kunnen verstellen tussen tafelhoogte (73cm) end 100cm.
Dat is bijna 30cm verschil, en dat is nogal wat. En ik wil er geen honderden euros aan uitgeven. . .
Nog maar eens even pijnzen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even dan wat vragen voor een beter beeld?
Moet het geheel echt alle standen kunnen hebben tussen die 73 en 100 cm of zijn enkel die 2 maten voldoende. Indien alle maten, waarom, hoe vaak zal het versteld moeten worden, hoe zwaar zal het ongeveer belast gaan worden?
 
A

Anonymous

Guest
Er zijn tegenwoordig goede betrouwbare hoog/laag systemen in de handel,die
je totaal in kunt bouwen.Manueel en elektrisch.
Op bijna elke hoogte verstelbaar.
Misschien iets om naar te kijken?

:cool:
 

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Gezien, maar best well prijzig.
Den day her touch maar uitschuifpoten met pen worden, ze hoeven net elk kwartier anders.....
Maar dank voor de tip :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb bij een aantal mensen werktafels gezien, die gebouwd zijn op het onderstel van een ziekenhuisbed. Met een beetje geluk kun je daar soms goedkoop aankomen en meestal staan ze op goede wielen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.