Snelspanklem glijdt open

FrankVe

Nieuw lid
4 feb 2024
10
5
Zwolle
Ik ben nieuw op dit forum, en heb in de hobbyschuur weer eens wat gereedschap en hout gepakt en begonnen met een MFT te maken - een ombouw van mijn oude CNC-machine naar een "normale" MFT werkbank.

Ik had een tweetal Festool FS-HZ160 snelspanklemmen en die bevielen op zich prima. Die zijn inmiddels 9 jaar oud. Eéntje begon echter uit zichzelf los te lopen.
Ik heb vorige week 2 nieuwe (erbij) gekocht, ook de Festool FS-HZ 160 voor EUR 130. Zelfde type als ik al had, en ben er vol goede moed mee begonnen. Echter dezelfde dag de klemmen maar weer in de doos gedaan en terug gebracht naar de winkel. De klemmen laten uit zichzelf het werkstuk los/open/hoe je het noemen wil.

Een plaatje Betonplex 18mm, klem tegen het werkstuk zetten en de snelspanklem 2 a 3 klikken aantrekken. Soms na 1 minuut valt de klem van de plaat, soms na een paar uur.
Zo kwam het dus voor dat ik begon te zagen in een vastgeklemd werkstuk, maar vóór de zaag het eind van de geleiderail bereikt viel de klem geheel open. Helaas.

Dat losschieten gebeurd dus bij trillingen (zagen, frezen) maar zeker ook in "statische" situatie - bijv bij gebruik als lijmklem.
Soms zie je het gedeelte over de lange stang schuiven terwijl de klem aangetrokken is. Het zit hem zeker niet in de hendel/ratelsysteem.

Het rare is dat een tweetal klemmen van de action (euro-dingetjes) prima blijven zitten, maar die kan je niet gebruiken met de Festool geleiderail en/of T-track profiel. En dat is wel waar ik nu mijn werkbank voor om wil bouwen.

Wie weet wat hier de oorzaak van is? En welke klemmen kan ik wel gebruiken voor de Festool geleiderail/T-track profiel van minimaal 160 lengte?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik gebruik ook de gewone lijmtangmodellen. Die heb ik al minstens 20 jaar. Ik gebruik ze ook regelmatig als gewone lijmklem, om even iets vast te zetten op klus. Nooit problemen mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik gebruik deze en kan met een hand en ben daar tevreden over, bij gereedschappro.
Piher Quick-T-Track 15 cm - de klem voor je Festool en andere geleider rails - Paars
€22,88 €18,91 Excl btw
of langer,
Piher Quick-T-Track 22 cm klem voor je Festool en andere geleider rails - Paars
€25,24 €20,86 Excl btw

Mvg, :).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Vanwege betonplex / glad oppervlak:
Zet je de klem wel goed haaks op het materiaal voor je hem aanknijpt?
Als je gladde materialen klemt zal een scheef geplaatste klem uiteindelijk de haakse stand zoeken, en daarmee zijn spanning verliezen.
 

FrankVe

Nieuw lid
4 feb 2024
10
5
Zwolle
Dat zijn vlotte reacties hier, daar had ik zo op de zondagavond niet meer op gerekend :)

(Draai)lijmklem of snelspan zie ik het verschil niet in - tenminste: ik ben er zeker van dat het "snelspan"deel (hendel met ratel) niets fout gaat. Je ziet soms echt de "hendelstang" glijden over de verticale stang/"schacht".

Het scheefzetten op de gladde betonplex is een terecht punt. Maar weer niet als hij onder de Festool geleiderail hangt. En dan doen ze dit ook.
Ik heb zelfs een betonplex plankje meegenomen bij het retourneren van de twee klemmen - en in de ijzerwarenhandel waren ze ook verrast. Ook Festool is verrast en wil het graag zien, maar de klemmen zijn inmiddels retour.

Mede omdat het 2 nieuwe klemmen gaat, en iedere klem in een eigen verpakking, kan het haast geen incident zijn. Daarom heb ik ook geen andere besteld. Het kan vast aan mijzelf liggen (zeker als niemand anders dit ervaart), maar zijn ze voor mij niet bruikbaar.

Wellicht zijn die Piher klemmen dan een goed idee - zeker die 22cm. M'n werkbank is zo'n 15cm dik dus dan kan ik die ook over de werkbank zetten. Bovendien zijn ze een stuk goedkoper :)
En die schieten niet los? Is de klemkracht van 60kg wel voldoende (vast wel voor de geleiderail, maar ook als lijmklem?)
 

FrankVe

Nieuw lid
4 feb 2024
10
5
Zwolle
Dat was een informatieve video, waarvoor dank!

Daarin staat dat de schroefklemmen los kunnen raken. Maar juist bij de snelspanklem zegt hij dat die nooit zulllen loslaten :(

Nu weet ik het dus ook niet meer. Anders bestel ik idd die Piher deze week. Kijken wat die doen - loslatende klemmen zit ik echt niet op te wachten.

1707169034835.png
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Ik heb de snelspanklemmen ook (een jaartje nu denk ik). Maar heb dit nog nooit gehad en ben er zeer tevreden over..
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik heb een stuk of 8 Bessey GZ20-2K normale (draai)lijmklemmen, maar zelfde geheel stalen uitvoering. Die hebben er na 10 jaar zo'n beetje allemaal last van. Glijden langzaam open. Soms na een paar minuten, soms na een half uur. Het lijkt erop alsof het glij/haakcontact tussen de beidde metalen delen te glad is geworden.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
546
130
s de klemkracht van 60kg wel voldoende (vast wel voor de geleiderail,
Bij gebruik in de geleiderail hoef je alleen maar vast te zetten zodat je rail niet verschuift, bijv. wanneer je de zaag er op zet op er tegen stoot. De hechtstrippen op de rail doen dit al, klem zorgt voor extra borging.
Ik heb ook de snelspanners maar ook het schroefmodel, Bessey GTR 16.
In de praktijk gebruik ik altijd de laatste, omdat je onder de rail werkt vind ik die handiger maar ook meer gecontroleerd qua kracht, nogmaals je rail hoef je maar licht vast te zetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik heb een flinke verzameling lijmklemmen. Echte besseys en klonen zoals van bijvoorbeeld ecotools. Die worden vooral met ijzerwerk mishandeld. Maar die lopen nooit los. Sommige houtklemmen met van die ribbeltjes in de stang en een gegoten klemgedeelte gaan na verloop van jaren wel los, of willen niet goed meer vergrendelen.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Die Festool klemmen zijn geen lijmtangen maar eerder een 'derde handje' om iets op zijn plaats te houden. Ik heb ze ook en nog nooit last gehad van loslopen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Nu weet ik het dus ook niet meer. Anders bestel ik idd die Piher deze week. Kijken wat die doen - loslatende klemmen zit ik echt niet op te wachten.
Ik gebruik deze klemmen voor het vastzetten van de geleiderail en allerlei artikelen op mijn MFTC, hoofdzakelijk omdat je de klemmen met een hand kan vastzetten.
Maar of ze bedoeld zijn om als lijmklemmen te gebruiken?
Ik gebruik ze daarvoor wel bij kleine werkstukken waar niet teveel kracht bij nodig is.

Mvg, :).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Het is gewoon een lijmtang. Het enige verschil is de vorm van de bovenkant, zodat hij in de rail past. Mechanisch is er verder geen verschil.
 

FrankVe

Nieuw lid
4 feb 2024
10
5
Zwolle
Een kleine update: Ik heb de Piher en Festool lijmklemmen besteld. Toch nog een tweede kans voor de Festool.

De nieuwe Festool klemmen heb ik nog niet geprobeerd, maar de oude lieten bij de eerste zaagsnede er al weer mee op. Terwijl de Piher gewoon bleven zitten.
De Festools dus maar in een hoek gegooid. De nieuwe ga ik komend weekend wel proberen, maar als die ook los gaan, gaan ook die retour afzender.

De Piher vond ik vooral makkelijk - ze zijn ook net iets langer, dus makkelijker met de 20mm gaten. De gaten in de Workmate althans - m'n MFT werkbank ben ik nu aan het maken en kan ik bij het frezen al helemaal geen verschuiving gebruiken.

De Pihers klemmen idd met minder kracht, maar genoeg om alles op zijn plek te houden. De Festools lijkt het of ik die juist met veel meer kracht moet vastzetten om ze niet los te laten lopen, maar dan heb ik (met gebruik als bijv lijmklem, of ondersteboven met een rail) de afdruk van de klem in het werkstuk staan.

Wordt vervolgd....
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Het rare is dat een tweetal klemmen van de action (euro-dingetjes) prima blijven zitten, maar die kan je niet gebruiken met de Festool geleiderail en/of T-track profiel. En dat is wel waar ik nu mijn werkbank voor om wil bouwen.
action klemmen, aangepast.
 

Bijlagen

  • klemmen2.JPG
    klemmen2.JPG
    22,6 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: FrankVe

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Een kleine update: Ik heb de Piher en Festool lijmklemmen besteld. Toch nog een tweede kans voor de Festool.

De nieuwe Festool klemmen heb ik nog niet geprobeerd, maar de oude lieten bij de eerste zaagsnede er al weer mee op. Terwijl de Piher gewoon bleven zitten.
De Festools dus maar in een hoek gegooid. De nieuwe ga ik komend weekend wel proberen, maar als die ook los gaan, gaan ook die retour afzender.

De Piher vond ik vooral makkelijk - ze zijn ook net iets langer, dus makkelijker met de 20mm gaten. De gaten in de Workmate althans - m'n MFT werkbank ben ik nu aan het maken en kan ik bij het frezen al helemaal geen verschuiving gebruiken.

De Pihers klemmen idd met minder kracht, maar genoeg om alles op zijn plek te houden. De Festools lijkt het of ik die juist met veel meer kracht moet vastzetten om ze niet los te laten lopen, maar dan heb ik (met gebruik als bijv lijmklem, of ondersteboven met een rail) de afdruk van de klem in het werkstuk staan.

Wordt vervolgd....

Zet je ze niet te hard vast?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.