Snelheid vierkantengatenboor

roontje

Nieuw lid
1 feb 2015
5
0
Ik heb n set vierkantengatenboren gekocht en wil daarmee wat gaan experimenteren. Weten jullie wat ongeveer de beste toeren zijn voor zachthout en of hardhout?
De diameter is 8 t/m 14 mm .
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kan niks mis doen met een lage snelheid, het duurt gewoon langer. Mijn ervaring is dat bij de snel willen gaan, de riem van de kolomboor kan gaan slippen, maar ik heb wel een simpele/goedkope kolomboor, moet gezegd worden.

Begin dus op lage toeren en kijk tot hoe ver je kan gaan voordat de boel slipt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Een vierkante gatenboor heeft toch helemaal geen snaar? Of gaat het om een hulp beugel om zo'n setje op een kolomboor te klemmen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een vierkante gatenboor heeft toch helemaal geen snaar? Of gaat het om een hulp beugel om zo'n setje op een kolomboor te klemmen?
Zoals ik ze ken heeft een vierkantegatenboor (3x woordwaarde) een traditionele boor zoals we die allemaal kennen, maar ligt de boor besloten in een vierkante beitel die hol is vanbinnen. Deze steekt het resterende hout weg waar de ronde boor niet komt.

Die boor moet aangedreven worden, niet? Ik zou dus denken dat het principe niet veel hoeft af te wijken van de constructie van een traditionele kolomboor, maar dan met een mechanisme om de beitel te klemmen en meer kracht te kunnen zetten zonder het frame te buigen.

Maar ik heb een gatensteek zelf, geen boor, dus ik weet het niet zeker :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Voor incidenteel gebruik kan je prima een gaatje steken op je kolomboormachine, maar ik zou het persoonlijk niet aanraden. Er komen aardig wat krachten op los om de gaten goed weg te steken!

Ik heb zelf een originele gatenboor, en als ik zie hoe zwaar deze is uitgevoerd, probeer ik dat niet eens op mijn kolomboor.

Vooral in wat zwaarder hout moet je echt wel wat kracht zetten op de hendel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Jouw gatensteek heeft dan volgens mij gewoon een elektromotor met een aangebouwde reductiekast. Die machines hebben geen beulen van motoren, dus maak ik daar uit op, dat het toerental flink gereduceerd wordt. Dus het boren gebeurt op een laag toerental. Een gewone goedkope snaar aangedreven boorkolom kan over het algemeen niet erg laag . Die van mij staat altijd op het laagste toerental en zelfs dan trek je hem geregeld stil. Dus dat lijkt me wat behelpen. Nog afgezien van de door jouw aangehaalde bouwstijfheid. Die gaat je ook beperken tot de kleinere maten, anders druk je de tafel van de kolom af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen. Er komen best flinke krachten op. Bij mij juist als ik de boor weer terug naar boven doe. Je werkstuk moet je goed vast zetten. Kijk of het vierkant goed scherp is. Even wetten kan geen kwaad
 
  • Leuk
Waarderingen: roontje

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Ik heb een Scheppach ST12 vierkante gatenboor. Die draait met 2800 tpm. is geschikt voor gaten van 6 tot 12 mm. Er komt inderdaad in hardhout best wat kracht kijken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ik kwam een plaatje ven een bernardo tegen. Dus geen tandwielkast, de boorkop zit direct op een 0,37kw motortje. Daar kan je dus tot 12mm mee boren en steken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.