snel stukjes uit schaafbeitel

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Via marktplaats een stanley 5 gekocht en deze opgeknapt met behulp van Paul Sellers' filmpjes.

De schaaf werkt prima maar het is heel frustrerend dat er al heel snel kleine chipjes uit de beitel breken.
Kan het zo zijn dat er een goedkope, slechte beitel in zit? Of doe ik iets verkeerd met slijpen?
Ik slijp met schuurpapier en een hulpstukje.

Zie de foto

IMG_1361.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het kan zijn dat de hoek te scherp is voor het hout wat je schaaft. Bij hard hout kan het helpen een wat stompere hoek aan te houden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoek 30 a 34 graden is goed!
Het kan zijn dat de vorige eigenaar de beitel machinaal heeft geslepen en dat de eerste mm-trs het staal te heet is geworden en daardoor ontlaten is. Verbranding of te heet worden van de beitel kun je dus niet altijd zien!
Remedie op een traagslijper (TORMEK of kloon) of met een slijphilp(model eclips) Een mm of meer wegslijten zodat je weer op het goede staal komt.
Het kan ook zijn dat de beitel slecht is Stanley heeft een periode zeer slechte schaafmessen gemaakt en met de huidige schaafmessen van stanley kun je het ook treffen of niet.
Een nieuwe schaafbeitel aanschaffen kan natuurlijk ook bv van Anant zijn wel 3,2mm dik dus je moet dan je schaafmond uitvijlen.
LN kan natuurlijk ook maar is, vind ik , voor deze schaaf een beetje overkill.
Anant heb ik nog wel liggen en vervangschaafmessen van Faithfull ook.
Prijs indicatie €20, voor een Anant schaafmes en € 10,- voor een Faithfull, er komen dan nog wel de verzend kosten bij.

Groetnis,

Roeland

zal straks even een fotootje maken van de messen.
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Hoek 30 a 34 graden is goed!
Het kan zijn dat de vorige eigenaar de beitel machinaal heeft geslepen en dat de eerste mm-trs het staal te heet is geworden en daardoor ontlaten is. Verbranding of te heet worden van de beitel kun je dus niet altijd zien!

Aannemelijk!

Maar ik vermoed dat de beitel en de keerbeitel niet origineel zijn. Kan iemand dat zien aan onderstaande foto's?




Anant heb ik nog wel liggen en vervangschaafmessen van Faithfull ook.
Prijs indicatie €20, voor een Anant schaafmes en € 10,- voor een Faithfull, er komen dan nog wel de verzend kosten bij.

klinkt ook wel interessant. Zijn dit betere kwaliteit beitels dan origineel stanley?
En heb je er ook een keerbeitel bij?
 

Bijlagen

  • IMG_1364.jpeg
    IMG_1364.jpeg
    197,9 KB · Weergaven: 32
  • IMG_1363.jpeg
    IMG_1363.jpeg
    203,6 KB · Weergaven: 32

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De beitel en keerbeitel zien er origineel uit, maar dat wil niet zeggen dat ze bij de schaaf of zelfs elkaar horen.

LN is al jaren geleden gestopt met het maken van schaafbeitels voor de Stanley's. Daar hoef je dus niet naar te kijken. Hun beitels zijn te dik voor de gemiddelde Stanley.

Hock aan de andere kant maakt specifiek voor de Stanley/Record schaven sets van beitel + keerbeitel. Daarbij hoef je dus niets aan de schaaf aan te passen, en de combinatie werkt uitstekend in bijna alle standaard schaven: Bench Plane Blades and Breakers (hocktools.com)
Zelf heb ik een 4 en mijn 8 voorzien van Hock sets. De 4 omdat deze niet werkte, de 8 omdat de originele beitel bijna versleten was. Deze beitels zijn echt topkwaliteit. Een andere optie is Veritas, bijv: VERITAS Plane Blades for Stanley/Record/Anant | FINE TOOLS (fine-tools.com)

Vuren is overigens een van de lastigste houtsoorten om te schaven. Het hout groeit relatief snel, de draad loopt vaak alle kanten op en de knoesten zijn extreem hard. Met name als de afname behoorlijk groot is kunnen knoesten dit soort schade veroorzaken, ook bij redelijk goede beitels.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Links boven een origineel Stanley schaafmes(Engeland), links onder de Anant schaafbeitel ongeveer 4 mm dik, Rechts in verpakking was ik helemaal vergeten dat ik die nog in de kast had liggen een Chinees schaafmes opgelegd staal(gelamineerd) hardheid tussen de 60 en 62!!! Die ga ik ook even gebruiksklaar maken in mn Stanley schaafje en maak wel even een klein verslagje hiervan in een nieuw draadje.
De stanley schaafmessen zijn tussen de 52 en 55 en de Anant rond de 58 hardheid rockwell en de Faitfull rond de 52/ 55, zie dat ik die niet op de foto heb gezet.
IMG_9426.jpeg

In principe heb je geen nieuwe of andere keerbeitel nodig, maar bij een dikker schaafmes zul je bij sommige schaven de mond opening iets moeten uitvijlen. De productie van de stanley schaven zijn in de loop der jaren zeer wisselend qua kwaliteit geweest. Het zou zomaar kunnen dat je niet hoeft te vijlen. De Anant is een dikke beitel en het kan dus zijn dat je een verlengde yoke in de kikker moet plaatsen (het ij-vormig metalen onderdeeltje van je diepte instelling)

Groetnis,

Roeland
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
ook ik heb wat beitels in de stanley vervangen met hock schaaf beitels,
en als ik zelf mijn schaven maak heb ik ze ook van hetzelfde merk.
redelijke prijs en je schaaf knapt er van op.

groetjes,

edwin
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Indien er stukjes uit de snede breken heeft dit niets te maken met een mogelijke oververhitting (door vorige eigenaar?). Bij oververhitting zal het staal meer ontlaten en dus zachter worden. Dan gaat de standtijd achteruit door dat de snede ( of stukjes ervan) snel zal plooien, en dat is het tegenovergestelde van stukjes die, uitbreken want dan is het staal te hard.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Ernie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.