Smering Danckaert lintzaag en geleiders

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Door lagers zonder afdichtingen? Want vet in een 2Z of 2 RS lager persen gaat niet werken. Als ze de open lagers hebben vervangen door gesloten lagers, hoef je niet meer te smeren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Door lagers zonder afdichtingen? Want vet in een 2Z of 2 RS lager persen gaat niet werken. Als ze de open lagers hebben vervangen door gesloten lagers, hoef je niet meer te smeren.
Zij hebben er ook vet in gestoken, en de nieuwe lagers zien er zo op het oog niet anders uit dan de oude, dus ik hanteer de oude situatie. Sowieso is het voorlager (het grote dubbele lager bij het bovenste wiel) een breed en kantelbaar lager, en is om die reden volgens mij ook open. Het oude lager kun je 90 graden kantelen (de binnenzijde ten opzichte van de buitenzijde) zonder dat de boel uit elkaar valt. Heel gek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
De kogels zitten toch in een kooi? Een instelbaar lager heeft geen vaste afdichting, want die zou je er uit drukken als je de hoek te groot maakt. Maar als je open lagers hebt, moet je moeiteloos het vet kunnen doorpompen, tot dat het er bij de as uit komt. Zo hou je namelijk het vuil uit je lager.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dat is het model, maar doe jezelf een plezier en koop een goede metalen uitvoering, Bijvoorbeeld van speedy grease system, of vergelijkbaar. Dat het frame niet hetzelfde is lijkt me niet van belang , als je een vraag over de lagering stelt. En dat toplager op jouw foto, is het zelfde als die van trigger.
Wat ik altijd gebruik voor dergelijke lagers is een vetspuit om het neuswiel van een kettingzaagblad te smeren.
Gaat redelijk snel en duwt dat kogeltje voldoende weg voor een goede doorsmering
 

Boemeltje

Nieuw lid
15 aug 2022
16
0
Oss
Bovenin mijn lagerhuis zit (zat, de draad is lurp) een vetnippel waar je het kogeltje van mijn vetspuit overheen kan drukken (dan klikt hij erop) en dan pompen maar. Op mijn onderste lagerhuis heb ik alleen een gat aan weerszijden. Ik zette daar dan een trechtertje in (kleintje) en drukte met een handschoentje aan (zo'n latex ding) het vet gewoon naar binnen. Iets smeriger, maar werkt ook. Je blijft drukken/pompen tot het vet langs een andere opening naar buiten komt. Dat heb ik voor alle lagers gedaan met inderdaad EP2 vet.

De glijcontacten bij de lintgeleiders hebben inderdaad een 'containertje' achterop waar een olie in kan. Ik denk dat kettingzaagolie b.v. prima is daar.
Merci. Dan is er bij jou misschien al eens een ander nippel gemonteerd? Wel handiger!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je moet er wel rekening mee houden, dat zo'n vetspuit met een tapse punt, eigenlijk een ingebouwde overdruk regeling heeft. Als de druk te hoog wordt, kan je niet hard genoeg drukken om de punt in de nippel te houden. Het vet komt er op zij uit. Bij een gesloten nippel, zoals aan een gewone vetspuit zit, wordt de maximale druk bepaald door het ventiel in de vetspuit. Een telescoop vetspuit gaat over het algemeen tot een bar of 70. Een gewone vetspuit gaat tot 6 of 700 bar. Als je gietstuk daar niet voor ontworpen is, heb je dus kans als het vet bij de uitgaande as is ingedikt en dus niet meer makkelijk door de smalle opening naar buiten kan, dat je het spul opblaast. Dus weet wat je doet.
 

Boemeltje

Nieuw lid
15 aug 2022
16
0
Oss
Ha. Goede tip. Zal eens zien of ik dan niet toch een betaalbare spuit koop om problemen te voorkomen.

Boel kennis aanwezig hier 👌🏻
 

Boemeltje

Nieuw lid
15 aug 2022
16
0
Oss
Overigens net de boel verder gemonteerd en een proef rondje gedraaid. Loopt al netjes zo, wel even wennen aan het geweld van zo’n gigant. Totaal anders dan de Centauro 400 die hier ook staat.

Lint is krom (hoogte en diepte slag) en bot, dus ff touwtje er om gehad en zo meten om een nieuw te bestellen 👌🏻
 

Bijlagen

  • FB676EFB-0CAE-4103-B038-3A4D731ACCAE.jpeg
    FB676EFB-0CAE-4103-B038-3A4D731ACCAE.jpeg
    93,5 KB · Weergaven: 14
  • DA0DCF58-6974-46CF-895F-DD6955351D11.jpeg
    DA0DCF58-6974-46CF-895F-DD6955351D11.jpeg
    78,6 KB · Weergaven: 14

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zo'n spuit kost je een euro of 20 voor een goede. Je kan ze ook regelmatig op marktplaats vinden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Overigens net de boel verder gemonteerd en een proef rondje gedraaid. Loopt al netjes zo, wel even wennen aan het geweld van zo’n gigant. Totaal anders dan de Centauro 400 die hier ook staat.

Lint is krom (hoogte en diepte slag) en bot, dus ff touwtje er om gehad en zo meten om een nieuw te bestellen 👌🏻
ergens rond de 5450 mm
 
  • Leuk
Waarderingen: Boemeltje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.