Smalle stroken door vandiktebank?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Een klem erop zetten is veel te riskant. Als er al eentje oppast qua lengte (de boel moet door de 'mond' van de vandikte) loop je het risico dt het pakket scheef door de bank trekt en dan raakt een eind van de klem gegarandeerd iets en is niet te voorspellen wat er dan gebeurt...
Wat je wel kunt doen is een speciale 'bak' maken waarin je de delen samenbundelt en klemt door ze op te sluiten. Dat doe je enkel als het vaker van pas komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mathieu

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Als het hout wat dunner wordt dan gebruik ik een plaat mdf van 18mm dik waar ik het te schavenmateriaal opleg. Bij mijn makita drukken de aandruk/drijfrollen zo zwaar dat het hout licht buigt. Een heel dun aanslagje aan het begin van de mdf plaat (max 3mm) zorgt ervoor dat de mdfplaat niet blijft steken.
Ik heb zo teak stroken geschaafd van 4mm dik voor het teakdek van mijn boot.

Gr Albert
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
bij dun hout kan je een mal in de vandikte schuiven die je hout rechtop hout werkt ook heel goed om een schuin kantje te maken aan bijvoorbeeld glaslatten
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Een klem erop zetten is veel te riskant. Als er al eentje oppast qua lengte (de boel moet door de 'mond' van de vandikte) loop je het risico dt het pakket scheef door de bank trekt en dan raakt een eind van de klem gegarandeerd iets en is niet te voorspellen wat er dan gebeurt...
Wat je wel kunt doen is een speciale 'bak' maken waarin je de delen samenbundelt en klemt door ze op te sluiten. Dat doe je enkel als het vaker van pas komt.
Deze methode reeds vele malen toegepast, zeer stabiel en een strak resultaat.
Echter, zoals zoveel machinale bewerkingen, moet je goed doordacht voorbereid en met de juiste spullen te werk gaan.
Wanneer dit buiten je comfort zone valt zou ik het zeker niet doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.