sluiting binnendeuren

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Euh Murphy again (maar vooral héél véél eigen loempigheid)

was hulpstuk aan het maken om scharnier in te frezen en moest nog effe snel een stukje wegsteken met vlijmscherpe beitel, uitgeschoten en nu 5 hechtingen in middenvinger, niet heel ernstig.
In 99.9% vd gevallen steek ik van me weg en zit er geen hand achter het werkstuk ....

maar de deur is wel helemaal verlijmd
 
  • Verdrietig
Waarderingen: mathieu

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
wil zeker niet de zielige uithangen en zoek ook geen medelijden maar Murphy blijft toeslaan

wonde is een paar dagen na het voorval zwaar onstoken geraakt, bij de wachtdienst hebben ze dan de verkeerde antibiotica voorgeschreven (het genas bijna niet)
maar nu kan ik al langzaam weer aan mijn hobby beginnen te denken(y)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
de eerste deur hangt (grondverf ok) maar ze hangt scheef, van boven is er 1 à 2mm meer speling dan van onderen (zie foto). Nu dacht ik ergens gezien te hebben dat je die oude deurpamellen (zie foto) kunt verbuigen. Klopt dat ? Zo ja, hoe doe je dat want als ik er nu aan buig of hamer, dan ben ik bang dat scharnier uit het kader komt.
IMG_4281.jpg
IMG_4282.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Of een paar schroeven met platte kop. Kan je ze zo stellen. Deze scharnieren zou ik niet buigen, dit is een stijve constructie. Scharnieren met pen worden wel eens gebogen maar vaak komt na verloop van tijd de pen eruit.
Dan weet je ook meteen dat de deur niet juist is afgehangen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Een paar stukjes karton of papier achter het scharnierdeel in het kozijn. Houtschilfers kan ook : ))
het scharnierdeel zou eigenlijk iets dieper moeten komen te liggen maar is een mogelijkheid (schrik voor de vele lagen verf op scharnier)
Maar heb ergens op het www gezien dat je scharnierdeel ook kunt ‘buigen’ en dat lijkt me ‘simpeler’

Edit: gekruist met Wim’s reply
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
het scharnierdeel zou eigenlijk iets dieper moeten komen te liggen maar is een mogelijkheid (schrik voor de vele lagen verf op scharnier)
Maar heb ergens op het www gezien dat je scharnierdeel ook kunt ‘buigen’ en dat lijkt me ‘simpeler’
Ik bedoelde de onderste, om die iets meer te laten uitsteken.
Buigen lijkt me problematisch omdat je de twee paumellen wel in lijn moet houden. En niet de aanslag te ruim maakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ding er uit , op een stuk dragend ijzer leggen en met de pen van je bankhamer op de knik slaan. Of de kamer waar je scharnier in valt even schuin weg steken. Paumellen passen al snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.