Bijna klaar zo te zien.
Bij het zien van je project is mij toch iets opgevallen, namelijk het volgende: de lijnen stroken niet, zoals je wel zal ondervonden hebben heeft een cad programma niet overal antwoord op. Een van de manco's aan zo een programma is het verloop van de rondingen, of beter nog de overgang tussen de verschillende curves. Daar moet de scheepsbouwer zelf de puntjes op de I zetten.
Zo een klein bootje nog meer dan een grote staat of valt met mooie strokende lijnen, geen stuk rechte lijn in een ronding bijvoorbeeld, of een bruuske overgang tussen twee lijnen. Ook een fraaie zeeg is een lust voor het oog, het zijn belangrijke punten om in het oog te houden tijdens de bouw. Eens de boot af is er niks meer aan te corrigeren.
Op je laatste foto is duidelijk te zien dat er vooraan een lijn niet strookt, door het berghout nog geaccentueerd zie je duidelijk een ferme knik in wat normaal gezien een vloeiende lijn zou moeten laten zien, en dat is jammer.
Ik zou de raad willen geven om bij je volgende project al bij de bouw van de mallen voldoende aandacht te geven aan een fraai verloop van de lijnen, daar mag je gerust de mallen wat voor aanpassen, of een mal meer plaatsen als dat een beter resultaat geeft. Hetzelfde voor de zeeg, ook die kan je al voor een groot stuk bepalen op de mallen. Het eindresultaat gaat er wel bij varen. Het is in deze fase dat de bouwer aan de slag gaat met strooklatten om de juiste vorm te bepalen en de mallen te corrigeren indien nodig. Strooklatten worden al honderden jaren gebruikt om een mooi strokende romp af te leveren, het is nog altijd de beste methode hiervoor, daar kan Cad niet tegenop.
Ik ben me er wel van bewust dat Rome niet op één dag gebouwd is, (boten) bouwen is een constant leerproces, niet alleen de handen moeten getraind worden, ook het oog moet feeling krijgen voor een vloeiende vorm.
En elk nieuw bouwproces word beter dan het voorgaande, wie was het die zij dat we van onze fouten het meeste leren? De man had wat mij betreft overschot van gelijk.
Succes met je varende werkstuk,
André