Slingerzaag op Inca

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Dag allemaal,
Ik heb een Inca universal zaagtafeltje. Om wat kistjes met vingerverbindingen te maken wil ik eens experimenteren met de schijven voor de slingerzaag. Ik heb de handleiding doorgelezen, maar blijf met wat vragen zitten.

Wie weet kan iemand met helpen aan de antwoorden :):

1. Moet ik de ringen beide achter de zaag plaatsen, of aan iedere kan één?
2. Als de ringen aan een kant moeten, moeten die dan met de platte kant tegen elkaar aan?
3. Heb ik een speciaal zaagblad nodig, of kan ik gewoon zagen met mijn normale blad?
4. Waarom moet ik het spouwmes verwijderen?

Groet, Joop
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
1. 2. zie copy uit Inca handleiding
3. normaal blad kan
4. zero clearance insert ook eruit
4F47BB45-539D-4471-BA6C-39A462860B96.jpg8B9D4704-5C59-4FBF-B84E-27748FDFF223.jpg
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
1- Aan iedere kan één.

4- Een spouwmes is doorgaand hoger dan de (slinger)zaag, dus als je hem laat zitten dan stoot je hout daartegen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hoe het precies bij een inca zit, dat weet ik niet.
Maar normaal gesproken zitten er twee schuine ringen bij elkaar aan dezelfde kant. Door deze ringen ten opzichte van elkaar te draaien, kun je precies instellen hoe breed de zaag gaat slingeren, van nul tot maximaal.
Aan de andere kant van de zaag hoort een flens te zitten die vanzelf de goede houding vindt in een komvormige uitsparing, zodat de zaag mooi klem komt tussen de twee schuine ringen aan de ene kant en de flens aan de andere kant.

Het spouwmes is totaal overbodig bij gebruik van een slingerzaag. De Boktor gaf hierboven al aan waarom hij verwijderd moet worden.

Overigens, het werken met een slingerzaag is een genot. Als die eenmaal goed is ingesteld, kun je in een razend tempo, veilig en relatief heel stil prachtige groeven maken.
Wim.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij alle twee mijn slingerzagen zitten er aan beide zijden van de zaag twee tapse ringen met een schaalverdeling en een arretering. Daardoor zit de zaag scheef maar zijn de aanlegvlakken tegen de flens en de moer parallel.
 

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Geweldig hoor, dank voor de info! Met behulp van jullie tips heb ik de ringen gemonteerd aan een kant (ik had de handleiding al gelezen, maar vond het niet heel duidelijk). De zaag slingert mooi!
Ik heb direct even een testje geslingerd en zie het resultaat op de foto's.
Aanvullende vraag: hoe komt het dat mijn bodempje van de tand niet helemaal vlak is? Ik weet niet of je het goed en op de foto kunt zien, maar hij loopt steeds een beetje af. Komt dit door wijze hoe de zaag geslepen is? Tips voor een zaag?
 

Bijlagen

  • IMG_20200429_214749765.jpg
    IMG_20200429_214749765.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20200429_214846354.jpg
    IMG_20200429_214846354.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 113
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik weet niet.
Staat de zaag misschien onder verstek i.p.v. haaks?
Of heeft het gat in het zaagblad speling op de as?

Veel plezier ermee!
Wim.
 

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Hij staat mooi haaks afgesteld. Wat ik zo kan zien zijn de tanden even lang, maar ik zal eens kijken of ik een ander blad erop kan zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.