"Slingerend" zaagblad

Bezigebever

Nieuw lid
6 mei 2019
22
1
Midden-Drenthe
Het is me opgevallen dat het zaagblad slingert goed te zien bij het uitzetten , naar mijn idee loopt het niet geheel rustig. Het lijkt dat het slingeren erger is als de machine aanstaat. Ik heb het opgemeten met een 1/100 mm meetklok vanaf de linker miter slot (weet de Nederlandse benaming niet) en kom tot een afwijking van 0,38 mm . Ik heb dit bij de leverancier gemeld en die zei kom langs met de machine, dat is wel v.v. 140 km, daar kan je een goed blad van kopen. De machine betreft een Dewalt DWE7492 in gebruik genomen 3-10-2020 voor hobby matig gebruik, het zaagblad betreft DW construction DT1185 rnd 250x24. Voor ik met de machine rijden vraag ik me af kijk ik te nauwkeurig naar deze machine en is deze afwijking conform de kwaliteit van de machine?? Verder heb ik de gehele machine na gemeten en eigenlijk klopt er niets van is dit normaal dat je voor het gebruik de machine eerst moet afstellen, ik ben het niet tegen gekomen in de gebruiksaanwijzing. Gaarne jullie advies

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.256
2.604
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit probleem is niet volledig nieuw
we lezen er hier regelmatig over
het is wel heel vervelend als je er zelf op stoot
zoek op dit forum eens naar deze machine of andere van dewalt
ik wil het probleem niet afzwakken, maar de beste manier om te zagen is om dat pas te doen nadat de zaag op volle snelheid is, en de zaag te stoppen/uit te schakelen wanneer het werkstuk er volledig door is
dus bv bij een afkortzaag de zaag pas te stoppen wanneer ze niet meer tegen het werkstuk staat

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
655
239
Zutphen
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat het zaagblad er goed op gemonteerd is?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat het zaagblad er goed op gemonteerd is?
Zoals opgemerkt, als het zaagblad goed gemonteerd zit, zaagt ie gelijkmatig?
bv stel het in op 10 cm en zaag een strook van een meter of zo. Meet dan de onder en bovenkant.
Die kleine slingering geeft alleen een bredere zaagsnede.

Ik vind het bijzonder dat je 0,38 mm ziet slingeren. Dat is iets meer dan 1/3 van een mm.
Als je zo fijn kunt meten, zou ik de zaagas even meten. Als je daar ook een afwijking hebt dan ligt het niet aan het zaagblad.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
323
120
Eemnes
Zit er iets tussen flens en blad? Flens overal even dik? Kan altijd ergens iets zijn blijven zitten tijdens productie . Heb je de mogelijkheid om een ander blad te testen? Afstellen moet vaak wel bij nieuwe machine, maar dat is metname haaks en eventuele afstandaanduiding.

Bezigebever

Nieuw lid
6 mei 2019
22
1
Midden-Drenthe
Er zit maar een slinger in, indien er vuil tussen tussen het blad en de opsluiting zit zouden er 2 slinger bewegingen zijn, de machine is nieuw het blad is er niet afgeweest

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
427
41
Belgie - Tongeren
Had ik ook op mijn machine (bosch GTS10XC) Het originele blad is ook zo een construction versie.
Heb het zaagblad vervangen door een degelijk (Bosch made in Italy = Freud en Leitz ) en nooit meer dit probleem voorgehad.
Soms slingert het blad omdat het te zwak en niet gedempt is, zodat het even in eigenresonantie komt. Dit is op bepaalde toerentallen (meestal lager dan het nominale toerental).

Bezigebever

Nieuw lid
6 mei 2019
22
1
Midden-Drenthe
Afgelopen maandag de machine naar de Boer in Staphorst gebracht, aan een medewerker de afwijking laten zien, met behulp van een door mij gemaakt hulpstuk en vandaag de machine opgehaald, met het hulpstuk hebben ze de bij hun aanwezige machines gecontroleerd, deze hadden de afwijking niet. De machine is voorzien van een beter zaagblad en staat nu weer thuis, hulde aan de Boer Staphorst

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.