Slijpmachine voor keukenmessen en beitels

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik ben op zoek naar een handige slijptool. Ik ga deze vooral gebruiken voor keukenmessen maar ook voor steekbeitels. Met wetstenen ben ik niet handig en ik heb een lansky systeem voor messen maar daar heb ik het geduld niet voor, los van dat ik daarmee soms te ver uithaal en dan de snede beschadig.

Voor messen lijkt mij de work sharp ken onion edition met blade grinding attachment ideaal. Deze werkt met schuurbanden, volgens mij tot grit 12000. Ik vraag me echter af of het mogelijk is om hier een beitel op te slijpen? Dit moet dan sowieso uit de hand, maar omdat het een band is die je dan ietwat indrukt krijg je een convex snede. Ik betwijfel of dat wenselijk is?

Een alternatief is een record power WG250 tormek cloon (tormek vind ik echt te duur). Lijkt me veelzijdiger in welke gereedschappen je kunt slijpen maar de afwerking lijkt me van mindere kwaliteit als een schuurband van grit 12000? Daarnaast schijnt het nogal een geknoei met water te zijn.

Beide systemen met benodigde accessoires kosten tussen de 300 en 350 euro.

Heeft iemand ervaring met een of beide machines?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor keuken messen heb je sowieso ‘geduld‘ nodig. Ik zou ze bij een vertrouwd adres in vorm laten slijpen en dan elke dag eve over de coticule heen. Hou je ze heel lang scherp, tenzij je er mee gooit of botten mee snijdt (of een stenen aanrechtblad als snijplank gebruikt). Maar ook dan is het hervormen met de hand geen heel langdurig werkje…
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
kun je geen linken zetten over deze machines en de hulpstukken waarover je nadenkt?
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Voor mijn keukenmes(sen) gebruik ik een keramische slijpstaaf en een plankje MDF met daarop polijstpasta.
(flexcut PW11 Gold)

Voor steek- en schaafbeitels ben ik hierop uitgekomen.


Ik heb het een beetje gehad met het geklieder van water.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Net zoals met alles kun jet het zo uitgebreid en/of duur maken als je zelf wilt.

Je zegt dat je voor je keukenmessen een Lansky systeem hebt maar daar het geduld niet voor hebt.
Ik gebruik inmiddels voor mijn keukenmessen ook een doortrekmessenslijper van Skerper. Ding ligt in de keukenla naast de messen en kan ik dus meteen gebruiken. Resultaat is voor mij voldoende, ik kan met de geslepen messen alles snijden wat ik moet snijden. Volgens beoordelingen bereik je een een resultaat wat overeenkomt met een kwaliteitsmes zoals dat uit de winkel komt. Het kan natuurlijk veel scherper maar dat kost je dan ook weer de nodige tijd, ik persoonlijk zie daar de meerwaarde niet van.

Over beitels slijpen staat het internet vol, en ook dit forum. Ik weet natuurlijk niet hoeveel beitels je gebruikt en hoe vaak je die moet/ wilt slijpen. Dat zou voor mij bepalen hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Je zegt niet handig te zijn met wetstenenen, op zich is dat m.i. niet moeilijk en met een beetje oefenenen snel te leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Als het met dat Lansky systeem moeilijk gaat, dan zal het met een machine waarschijnlijk ook niet zomaar lukken.

Slijpen is echt veel meer dan iets tegen een machine duwen en hopen dat het er op miraculeuze wijze perfect uit komt. Bij missen , uitglijden , of wat dan ook, zal de machine een grotere schade aan je staal aanbrengen.

Ik vrees dat er eerst geduld gekweekt zal moeten worden. Geduld en concentratie .

Om op je vraag te antwoorden: een bolle vouw op de beitels willen we niet . Op die Onion ga je dat krijgen. Daarnaast zal je al heel erg fabuleus uitzonderlijk handig moeten zijn om er een gecontroleerde vouw mee op je beitel te krijgen. Het is gewoon geen geschikte machine om beitels te slijpen.

De Recordpower is de betere keuze voor beitels. Snel gaat dat wel niet slijpen ... Maar er is een perfect resultaat te bekomen.
Mits geduld en concentratie en voldoende oefening.

Voor de beste vouwen worden beitels nog steeds afgewet na het slijpen. Met het ( zwarte) polijstwiel op de RecordPower krijg je immers bolle vouwen, maar wel voldoende scherpte.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Waarom wordt op het record power polijstwiel een holle vouw ineens een bolle vouw?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Bedankt voor alle bijdragen. Ik dénk dat het leren slijpen op de ken onion wel veel gemakkelijker is dan op wetstenen, en ook dan op zo’n tormek cloon. Bij de lansky stoorde ik me eraan dat de slijpstenen heel kort zijn en je dus maar een hele korte slag kan maken. Ga je iets te ver, dan raak je je snede met de zijkant van de steen en ben je verder van huis… Daarnaast kan het niet anders dan dat een tormek cloon of ken onion band slijper veel sneller moet zijn dan met de hand op wetstenen. Ik ben me er wel van bewust dat ik niet bij de eerste poging een heel duur mes moet gebruiken. Ik neig nu naar de ken onion zónder de blade grinding attachment. Dat kost dan 180 euro ongeveer, en misschien voldoet dat aan mijn eisen voor keukenmessen. Anders kan ik altijd nog de blade grinding attachment erbij kopen. Voor de beitels kan ik dan uitwijken naar een steen. Dat heb ik één keer eerder gedaan en het resultaat viel me daarbij niet tegen.

Edit: overigens moet ik erbij zeggen dat ik met de lansky wel goede resultaten heb behaald, maar het duurt me gewoon veel te lang
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb ooit de beslissing gemaakt om erg veel geld uit te geven voor een wicked edge slijpsysteem en heb er nooit spijt van gehad. Al mijn keukenmessen zijn extreem scherp. En ik gebruik extreem hier niet lichtjes.
Een haar in de lengte doorsnijden is mogelijk.

Vooral de mogelijkheid om in verschillende hoeken te kunnen slijpen en de herhaalbaarheid van de eerder ingestelde hoeken zijn super.

Per mes ben ik hooguit 10 minuten bezig om er een nieuwe snede op te zetten.

Laatst ook de attachment gekocht waarmee ik beitels kan slijpen.
Een bak geld maar ik ben verzekerd van de meest scherpe snede.

Ik heb ook een kleine assortiment werkmessen. Dit zijn messen die ik elke dag mishandel in en rondom huis. Messen die ik soms 2x per dag moet slijpen. Daar gebruik ik dan meestal de work sharp ken onion edition zonder blade grinding attachment voor. Kost me 1 minuut om een mes redelijk scherp te krijgen maar het haalt naar mijn idee behoorlijk wat materiaal van het mes af. Ik heb messen van Elmax staal die ik binnen een jaar weg kan gooien omdat ze “op” zijn. 😳😅

Maar ik ben niet normaal. Ik ben zeer gesteld op een scherp mesje.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Waarom wordt op het record power polijstwiel een holle vouw ineens een bolle vouw?
Ja, merkwaardig lijkt dat. Maar de praktijk leert dat een beetje flexibiliteit van het leder (op de schijf van de Tormek)in combinatie met het moeilijk kunnen vasthouden, overbrengen van de slijphoek , resulteert in een ietwat bolling bij de snede en dat willen we niet.Dat werkt even onstuurbaar (met de vouw tegen het hout) als een bolle vouw.

. De hele vouw wordt natuurlijk niet bol, daar heb je gelijk in, k heb mij slecht uitgedrukt.

groeten ,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb een gebonden afwetwiel besteld. Zou dat helpen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Weet ik niet, daar hebben we geen ervaring mee.
Jouw ervaring hierover zullen we graag lezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.