Slijpmachine Record Power RSBG8; ervaringen?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Volgende investering is een slijpmachine. Ik maak het bekende lijstje met kandidaten: generieke bankslijper met hulpstukken; Tormek en klonen; ProEdge.
Bij de bankslijpers ga ik uit van de 200 mm/8 inch klasse. Daar valt deze Record Power RSBG8 een beetje uit de toon. Hij kost bij Baptist 129 Euro, bij WillyVanHoutte net zo. Bij alle andere merken, inclusief HBM, betaal je voor een bankslijper van deze grootte minstens 170 Euro.
Iemand enig idee waarom deze RP onder het segment geprijsd lijkt te zijn?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je moet eerst eens goed de beschrijving lezen je kunt die van Baptist niet vergelijken met de hbm!
Hbm is ook een natslijper
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik bedoelde deze van HBM. De gewone bankslijpmachine:
Screenshot_20220412-224239_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
OK, verder gezocht. Scheppach heeft ook wat machines in die prijs- en gewichtsklasse.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die hbm is gewoon voor het zwaardere werk, veel zwaarder en aanzienlijk meer vermogen.
 

jorisvh

Post veel
die bankslijpers draaien meestal bijna 3000rpm. hoe groter het wiel, hoe groter de omtreksnelheid en dus hoe groter de warmteontwikkeling.
om die reden heb ik bewust voor de nog goedkopere rsgb6 met 150mm wiel gekozen.
zo heb ik minder risico op verbranden. de kleinere straal geeft een hollere vouw en dus fragielere snijkant maar is ook weer sneller bij te wetten.
als ik ooit echt wil gaan slijpen zoals het hoort zal het een traagdraaiende worden.
met de 200mm heb je wel sneller een reden om een CBN wiel te kopen (wat ook helpt om minder warm te lopen) 😜
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Die Drechselmeister slijper van Robert Kanne met CBN wiel staat inderdaad ook op het kanidatenlijstje. Gewicht is begrijp ik rond de 25 kg en zit daarmee in dezelfde hoek als de HBM die 28 kg weegt.
De RP is een stuk lichter (17 kg) maar draait dubbel zo snel en komt met het bijpassende CBN wiel à Euro 169 en de passtukjes ook al rond de 330 Euro.

Antwoord zal uiteindelijk gewoon de kilogrammen (koper) zijn die erin zitten. De HBM heeft wel meer vermogen dan de rest maar bij een hoog toerental dus niet noodzakelijk meer koppel dan bijvoorbeeld de Drechselmeister. Ook de RP moet het voor zijn vermogen van het toerental hebben en zal door de lage massa meer trillen dan de rest.

De opties voor 'bankslijper met hulpstukken' zijn hiermee wel aardig gedefinieerd.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
die bankslijpers draaien meestal bijna 3000rpm. hoe groter het wiel, hoe groter de omtreksnelheid en dus hoe groter de warmteontwikkeling.
om die reden heb ik bewust voor de nog goedkopere rsgb6 met 150mm wiel gekozen.
zo heb ik minder risico op verbranden. de kleinere straal geeft een hollere vouw en dus fragielere snijkant maar is ook weer sneller bij te wetten.
als ik ooit echt wil gaan slijpen zoals het hoort zal het een traagdraaiende worden.
met de 200mm heb je wel sneller een reden om een CBN wiel te kopen (wat ook helpt om minder warm te lopen) 😜
Een 200 mm à 3000 toeren per minuut om houtgereedschap te slijpen is moeilijkheden zoeken. De kans op het oververhitten van gereedschapstaal is veel te groot. HSS heeft wat meer marge, toegegeven, maar dan vind ik het nog niet aantrekkelijk. Ik gebruik 2 van deze machines,voor andere doelen: voor het slijpen van steengereedschap en Widia (speciale steen). Ik heb er wel eens houtgereedschappen op geslepen , maar ik kan het alleen maar afraden. Geen van beide machines heeft een CBN .

Met een 150 is er minder gevaar en op deze machine kan je al je slijpwerk doen en blijven doen. Een CBN erop is prachtig maar op een juiste steen gaat het ook prima. Geen update nodig als men meer gaat slijpen.
De 200 mm machines die traag draaien hebben een nog kleinere omtreksnelheid dan de 150 mm snel draaiende. Nog minder warmte dus. Deze machines zijn, zoals Juriaan al beschreef, heel geschikt voor het fijne slijpwerk. Dus even terug aanzetten van een beitel is prachtig. Moet er veel af, dan heb ik liever iets dat agressiever afneemt, omdat ik nu eenmaal de keuze heb..

Voor mij: 150 mm snel of 200 mm traag voor houtbewerkingsgereedschap. Met beide kan ik alles geslepen krijgen, inclusief al mijn metaalboren. Deze laatste slijp ik uit de vrije hand, maar er zijn heel goedkope hulpstukken voor.

Een goed instelbare leunspaan moet men maken of kopen, want dat is essentieel om de machines hun echte slijpmogelijkheden te geven.
Bij de Record Power kun je met een beetje vijlwerk aan de bijgeleverde leunspanen een degelijke configuratie bekomen.

Dist is veel universeler en " juister" dan het installeren van een Tormek baar en het gebruik van hun hulpstukken. Men wordt alleen maar afhankelijker van hulpstukken in plaats van onmiddelijk kundig alle gereedschappen te leren slijpen.
En dat is niet moeilijker dan om met al die hulpstukken "te leren slijpen" .

Ik observeerde heel wat beginners die al hun gereedschap op een ( op mijn werk hebben we er 3, en daar is toch wel onderhoud aan, regelmatig moeten onderdelen vervangen worden) Tormek slepen en andere groep beginners die alles op een 150 mm sneldraaiende machine (met smalle CBN erop) . De resultaten zijn dezelfde voor wat betreft de vorm van de snede , dus even strak( of nog net niet) , ook bij schaafbeitels.

De hoeken moeten bij de Tormek steeds op elke beitel, guts " gezocht worden" en dat merk je dan ook. Heel lang zal deze groep studenten worstelen om hun gereedschappen onder een juiste hoek te slijpen.
De droogslijpers, met instelbare leunspanen geven wel consequent dezelfde hoeken , als de beitels en gutsen even dik zijn. Een kleine variatie in dikte geeft een goed te tolereren afwijking. Alle houtsnijgutsen over dezelfde instelling en klaar . Voor steekbeitels , een beetje de leunspaan verdraaien en gaan.

Je merkt dat de groep die droog slijpt tijdens eenzelfde periode meer vaardigheden verwerft, en zich sneller aan het slijpen van spiraalboren en dergelijk ander spul waagt ,dan de Tormekslijpers.

Je merkt ook dat de groep die droog slijpt sneller zelf een machine aanschaft.... hoe zou dat nu komen....

Voor mij zelf: geen Tormek en ook geen 200mm snel ( tenminste niet voor voor houtgereedschap)

Wel een 150 mm snel
Of 200 mm traag.

Met één van beide machines kan ik alles vlot slijpen.

Smalle stenen storen mij niet, integendeel, dat heb ik liever, ook voor bredere schaafbeitels.

Indien er een CBN op komt dan liever toch een brede. Maar met een smalle ben ik ook blij.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu


zou voor de 150 mm gaan om te starten.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
als ik ooit echt wil gaan slijpen zoals het hoort zal het een traagdraaiende worden.
met de 200mm heb je wel sneller een reden om een CBN wiel te kopen (wat ook helpt om minder warm te lopen) 😜
Da's het understatement van de week ;) Mijn ervaring is dat je echt heel veel moeite moet doen met een CBN wiel om een beitel heet te krijgen (ik kan met mijn vingers net voelen dat de vouw warm wordt, en dan moet ik flink drukken - met een wit Al2O3 wiel brand ik zo mijn vingers...)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Da's het understatement van de week ;) Mijn ervaring is dat je echt heel veel moeite moet doen met een CBN wiel om een beitel heet te krijgen (ik kan met mijn vingers net voelen dat de vouw warm wordt, en dan moet ik flink drukken - met een wit Al2O3 wiel brand ik zo mijn vingers...)
Inderdaad.

Maar je hebt waarschijnlijk eerst op die witte AL- oxide wiel geslepen en daarna overgeschakeld naar CBN. En dan is is het erg makkelijk en veilig. Lijkt oververhitting haast onhaalbaar.

Helaas krijgen beginners het wel makkelijk voor elkaar om een beitel te oververhitten als ze op een onmiddelijk op een CBN leren slijpen. Steeds is het een combinatie van te hard en te lang en vooral ook niet ( snel) genoeg heen en weer gaan (bewegen over de steen). De oververhitte plekken zijn niet erg groot en meestal in de hoeken. Dus de beitel een beetje korter slijpen en herbeginnen. Dezelfde leercurven als wij vroege moesten doormaken met het leren slijpen op draaiende stenen.

Maar men leert heel snel hoe men de warmte onder controle moet houden. Zowel met stenen als met CBN. Leergeld moet nu eenmaal worden betaald. En dat is ook zo met de Tormek, al is het daar vaak verkeerde hoeken en dergelijke en nooit oververhitte beitels.

Door de veel geringere warmte ontwikkeling bij CBN en het recht blijven van het loopvlak en het bekomen van een holle vouw, is het voor velen, en ook voor mij, het allerbeste.

Groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik denk er ook aan een werkbankslijper diameter 150 te kopen, maar de Record Power RSBG6 is uit productie. Zou deze van Dictum een waardig alternatief zijn?
Nou , dat is een schok.

Het verdwijnen van de RecordPower 150 mm bankslijper komt voor mij wel heel onverwacht, die is nog maar een paar jaar op de markt. Ik ken een paar houtbewerkers die die machine een paar maanden geleden nog kochten en er heel tevreden over zijn. Een beetje vijlen moest wel om de leunspaan helemaal top te krijgen, maar in zijn geheel is het prima.
Het grote voordeel van de machine waren was dat RP wat moeite had gedaan om deftigere leunspanen op de machines te zetten, in vergelijking met de brol die op ongeveer elke andere goedkope machine staat. En de 5 jaren garantie was ook mooi.

Blijkbaar heeft die van Dictum iets gelijkaardigs.
Je zou de leunspaan in iedere hoek moeten kunnen instellen terwijl de spatie tussen de steen en de leunspaan max 2 mm bedraagt.
Voldoet de Dictum hieraan, dan zou ik die zeker durven proberen.
370watt is voldoende voor steekbeitels en schaafbeitels, boren en dat soort spul.

Je kunt niet snel een miskoop doen met bankslijpmachines. Zelfs heel goedkope machines, mits voldoende vermogen, voldoen meestal. Vele forumleden werken met deze goedkope dingen .. Je moet er dan wel andere leunspanen op ( of voor) voorzien.
Is de as niet recht dan wordt het vervelend, maar dat verwacht ik niet bij iets waar Dictum op staat.

Ik kan je wel niet helpen door ervaring met de Dictum te delen, ik kende deze nog niet.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Zou wel kunnen, maar valt toch wat tegen. De leunspanen kunnen waarschijnlijk niet meer in de buurt van de stenen komen en de beschermingen rond de steen, beginnen dan wel al wat hinderlijk te worden.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Goed punt, maar iemand zei eerder in deze discussie:
"Een goed instelbare leunspaan moet men maken of kopen, want dat is essentieel om de machines hun echte slijpmogelijkheden te geven." ;)

Ik vraag me trouwens af of CBN wielen van die stalen beschermkappen nodig hebben. Wat daar af kan komen is niet zo zwaar. Wellicht valt daar ook wat te knutselen.
 
Laatst bewerkt:

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik ben ook aan het kijken naar een slijpmachine. Ik ben wel bereid er wat voor te betalen want ik denk dat een keer geld uitgeven en dan klaar zijn beter bij me past en ik heb er dan ook een goed gevoel over. Ik ben nu nog een hobbyist die kitless pennen wil gaan maken naast zijn werk en gezin en heb waarschijnlijk een keer in de 2 weken iets te slijpen als alles weer mooi scherp is. Gedoe met water enz is dan voor mij ook geen bezwaar en snel kunnen wetten is zeker een voordeel.
De Tormek T4 met een SVS50 hulpstuk zou een optie zijn of de Sorby pro-edge alhoewel ik die wel duur vindt voor wat ik zie, als die 300 was geweest wat me een redelijkere prijs lijkt had ik het wel gedaan. Geen gedoe. maar ik lees nergens iets over de natslijpers van Record Power met name de WG200. Zou dat voor mij geen betaalbaar alternatief zijn?
Ik heb ook nog een Creusen liggen zonder goede stenen. Maar ik wil niet zelf jigs gaan maken en hoe meer ik lees hoe dichter het bos wordt en dan denk ik. Nu zeker 200 uitgeven daaraan voordat dat ook goed werkt en dan een snelslijper hebben is ook zonde als je het te weinig doet om er echt mee vooruit te kunnen.

kort samengevat de opties:
Tormek met hulpstuk: 430,-
RP wg200 250
HBM natslijper 230
Sorby pro-edge 550
Creusen met van alles 220
 
Laatst bewerkt:

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Ik ben ook aan het kijken naar een slijpmachine. Ik ben wel bereid er wat voor te betalen want ik denk dat een keer geld uitgeven en dan klaar zijn beter bij me past en ik heb er dan ook een goed gevoel over. Ik ben nu nog een hobbyist die kitless pennen wil gaan maken naast zijn werk en gezin en heb waarschijnlijk een keer in de 2 weken iets te slijpen als alles weer mooi scherp is. Gedoe met water enz is dan voor mij ook geen bezwaar en snel kunnen wetten is zeker een voordeel.
De Tormek T4 met een SVS50 hulpstuk zou een optie zijn of de Sorby pro-edge alhoewel ik die wel duur vindt voor wat ik zie, als die 300 was geweest wat me een redelijkere prijs lijkt had ik het wel gedaan. Geen gedoe. maar ik lees nergens iets over de natslijpers van Record Power met name de WG200. Zou dat voor mij geen betaalbaar alternatief zijn?
Ik heb ook nog een Creusen liggen zonder goede stenen. Maar ik wil niet zelf jigs gaan maken en hoe meer ik lees hoe dichter het bos wordt en dan denk ik. Nu zeker 200 uitgeven daaraan voordat dat ook goed werkt en dan een snelslijper hebben is ook zonde als je het te weinig doet om er echt mee vooruit te kunnen.

kort samengevat de opties:
Tormek met hulpstuk: 430,-
RP wg200 250
HBM natslijper 230
Sorby pro-edge 550
Creusen met van alles 220
Ha Niels,

Ben benieuwd wat jij uiteindelijk hebt gekozen. Ik heb exact dezelfde afwegingen als jij.
Heb een Creusen 150mm met stenen 80 en 100 gritt en overweeg nu om deze set jigs te kopen (Amazon.com) en een cbn-wiel van 220 gritt.

Hopelijk heb jij een goede keuze gemaakt en kan ik een beetje meeliften!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.