Slijpen/ wetten freesjes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.075
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
Glasreiniger gebruik ik ook wel, DMT zegt dat je gewoon water moet gebruiken. Die gebruiken blijkbaar voor hun slijpstenen een binding van de diamant partikeltjes die beter tegen roest kan.

jaap
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Er bleef een half uurtje over vandaag. Hout machineren of eens fatsoenlijk tijd steken in het wetten van de freesjes. Het werd dat laatste. Gestart op watervast schuurpapier maar waarom is dat eigenlijk? Mijn beitels wet ik op een steen. Dus de freesjes stuk voor stuk gewet op de steen. Eerst grof dan fijn en onderwijl maar tellen.
Zo wil ik om gaan met mijn gereedschap, netjes houden. Er zat er eentje tussen waarbij ik mij afvroeg 'wat ik daar mee uitgespookt heb', zag er niet uit en diverse hapjes in de frees. Dus vanaf nu, regelmatig wetten, net als beitels.

Tijd om het resultaat te testen had ik niet meer maar het is er beter op geworden(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Er bleef een half uurtje over vandaag. Hout machineren of eens fatsoenlijk tijd steken in het wetten van de freesjes. Het werd dat laatste. Gestart op watervast schuurpapier maar waarom is dat eigenlijk? Mijn beitels wet ik op een steen. Dus de freesjes stuk voor stuk gewet op de steen. Eerst grof dan fijn en onderwijl maar tellen.
Zo wil ik om gaan met mijn gereedschap, netjes houden. Er zat er eentje tussen waarbij ik mij afvroeg 'wat ik daar mee uitgespookt heb', zag er niet uit en diverse hapjes in de frees. Dus vanaf nu, regelmatig wetten, net als beitels.

Tijd om het resultaat te testen had ik niet meer maar het is er beter op geworden(y)
Er is een reden waarom je dit niet op stenen moet doen. Dat is niet zo zeer het resultaat maar het is voor de steen beter dat je het hele oppervlak van de steen gebruikt. Met freesjes gebruik je maar een stukje en slijt je steen op een plek. Niet erg maar het kan er door veel meer slijten.
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Wie weet er een link om zo'n diamanten creditcard te kopen?
Heb het niet zo op amazon en buitenlandse webshops.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Er is een reden waarom je dit niet op stenen moet doen. Dat is niet zo zeer het resultaat maar het is voor de steen beter dat je het hele oppervlak van de steen gebruikt. Met freesjes gebruik je maar een stukje en slijt je steen op een plek. Niet erg maar het kan er door veel meer slijten.
Eens. Maar voor de handeling vind ik het prettiger werken. Dat wordt dus vaker de steen vlakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.