Slijpen/ wetten freesjes

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Kun je op soortgelijke manier ook freesjes van de bovenfrees slijpen/ weten, zoals je dat doet met beitels?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
wel de rechte kant van de mesjes slijpen en niet de vouw.
Je kan ze ook over een diamant steen halen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Een diamant creditcard 💳, die zal wat kosten 😝

Niet de vouw slijpen? Bij een hout beitel slijp je toch juist de vouw. Bij een freesje is dat dus anders?

En wetten, doe je dat bij een freesje?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
Als je de vouw slijpt wordt ie kleiner. Dan is ie van maat af.
wordt het snijvlak wel niet scherper als je ook de vouw slijpt ?
en op zich is het, afhankelijk vd toepassing, niet zo erg dat de diameter kleiner wordt. Meestal frees ik toch in 2 stappen ("grove" en dan fijne afname)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
wordt het snijvlak wel niet scherper als je ook de vouw slijpt ?
en op zich is het, afhankelijk vd toepassing, niet zo erg dat de diameter kleiner wordt. Meestal frees ik toch in 2 stappen ("grove" en dan fijne afname)
Voor rechte frezen heb je gelijk maar voor profielfrezen en frezen om deuren te maken kan het niet.
Slijpen is misschien te sterk gezegd. Opfrissen van de hoek?
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Dus van 10mm frees naar <10mm. Dat is inderdaad niet handig.

Ik zal niet gelijk met de Festool frees beginnen, eerst een goedkoop freesje.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.075
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
James Barry deed vroeger alle diamant stenen (en creditcards) voor Trend. Schijnbaar is er wat gebeurd en sinds een paar jaar is het Titman, maar nog steeds dezelfde producten. Hij vulde de flesjes met lapping fluid zelf thuis af, naar zijn zeggen in de woonkamer....


jaap
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
James Barry deed vroeger alle diamant stenen (en creditcards) voor Trend. Schijnbaar is er wat gebeurd en sinds een paar jaar is het Titman, maar nog steeds dezelfde producten. Hij vulde de flesjes met lapping fluid zelf thuis af, naar zijn zeggen in de woonkamer....


jaap
Dit is simpel.
Lapping fluid en damant credit card kopen dus. Met water ipv lapping fluid kan het ook? Net als op de wetsteen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Freesjes slijp je alleen aan de spiegel zijde dit I.v.m. Afname diameter en profiel.
Wel het aantal keren per kant tellen anders krijg je een onbalans in je frees(machine) :)
Doe ik al zolang ik met diamant steentjes slijp.
Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.