Slijpen van gereedschap

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Weet iemand of je je een buil kunt vallen aan het laten slijpen van gereedschap?
Kun je veel kwaliteitsverschil verwachten?

Iemand ervaring met de Eestroom in Leeuwarden?

André
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Ik laat regelmatig gereedschap slijpen bij Sipke van de Eestroom. Bevalt me goed, hij is een oud meubelmaker die al jaren een gereedschapslijperij heeft en dus "van de hoed en de rand" weet. Beitels slijp ik liever zelf, nu nog voornamelijk via het "Scary-Sharp" systeem, wat al eens in een van de forums besproken is. Maar mijn cirkelzagen laat ik regelmatig slijpen omdat dat het nauwkeurig en splintervij werken bevorderd. Ook de vlakbankbeitels zijn bij Sipke in goede handen, ik heb een extra set bij hem gekocht en zo altijd een scherpe set achter de hand. Mijn freesbeitels en overige bovenfreesbehoren haal ik daar ook en laat ik daar slijpen.

Groet van Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hallo Fons,

Ik ben ook maar weer eens naar de Eestroom gegaan. Ik laat daar een oud zaagblad en een freesje van Piranha slijpen. Ik had verwacht dat dat niet kon met een zaag van Ferm en dat freesje van Piranha, maar dat viel mee. Sipke zag het wel zitten en had er tussen de schaatsen door wel tijd voor.

Ik koop ook 2 Stehle zaagbladen bij hem (Zie elders in dit forum).

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.