slijpen met de hand of tormek

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Henk : Bedankt....de ergste pijn aan de ontbrekende rib uit mijn lijf is nu wel weg....

Ik kreeg wat berichtjes of ik nu mijn veritas-slijpmal en waterstenen weg doe. Natuurlijk niet, de ideale combinatie ligt in het midden vandaar dat ik geen slijpspullen de deur uit doe. Ik zie mij bv niet de achterzijde van een beitel vlakken aan de zijkant van de Tormek....daar gebruik ik dan echt wel mijn diamantsteen icm de waterstenen voor.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Bericht door Paul W » 25 feb 2012, 07:35
Dus je gaat naar Arnhem om alleen de Tormek te kopen? En echt niets anders ;-) ?

Dat is het idee Paul W maar dat zal wel anders uitpakken eeuuhhh bedoel inpakken :mrgreen:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@paul / rendew : Ik vrees inderdaad het ergste.....Ik had mijzelf ook al wijs gemaakt dat de tormek voor mijn verjaardag was.....jaja.....en dan die machine laten staan tot 15 april....nope....ik kijk wel vast of ik iets anders leuks zie voor mijn verjaardag...
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
rickkoorman zei:
ik kijk wel vast of ik iets anders leuks zie voor mijn verjaardag...
En daarmee kun je uiteraard wel wachten tot 15 april. Natuurlijk. ;)

Ik ben heel tevreden met mijn nieuwe tormekje. Lekker rustig, geen stress, geen lawaai, geen vonkenregen. Totale controle. Het gaat allemaal wat langzamer maar dat betekent dat ook fouten maken langzamer gaat. Met andere woorden: je hebt meer tijd om fouten te herstellen. Als je een beetje staat te klungelen is niet opeens je hele beitel opgeslepen.
Gisteren maar eens door de zure appel heen gebeten en mijn grote beitel geslepen. Het ding paste niet in de standaard klem, dus maar gewoon uit het handje. In het begin ging het alle kanten op maar na een kwartiertje of zo kreeg ik al aardig de slag te pakken en na een klein half uurtje had ik een, zeker voor een beginner, heel acceptabel resultaat. (vind ik zelf)
Daarmee heb ik ook het nadeel van de kleine tormek te pakken: na een half uur werken moet hij even een dutje doen. Toen ik hem kocht had ik het idee dat ik het na 20 minuten slijpen al behoorlijk zat zou zijn, maar dat valt mee (of tegen, net hoe je het bekijkt.) Ik had daarbij de normale straaljagers in gedachten, die ben ik na 20 seconden al zat. Met de tormek had ik nog best even door willen werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Rick de T7 is een goede keus. Ik wil deze machine niet meer missen. Een jaar of 10 heb ik een of twee keer per jaar een hele dag gedemonstreed met de voorganger van de T3. De machine liep op deze dagen ongeveer 6 uur achter elkaar. Nooit aandacht besteed aan de looptijd. De machine bleef probleemloos lopen. Ja de plastic behuizing sleet een beetje waar de as in de machine ging en de steen zat vast gerot op de as maar het slijpresultaat bleef perfect. En je moet niet te hard op de steen drukken hij wordt dan ovaal. Voor mij blijft deze machine de eerste keus. Sucses ermee
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Seek zei:
Nou Rick, ik ben blij dat jij er blij mee bent. ;)
Misschien kunnen we een sponsor actie houden voor Seek? :eek:

Rick ik denk dat met de T7 veel slijp plezier gaat beleven.

Ik gebruik na de Tormek nog de Belgische Cotitule om te wetten.
Een beitel vlak afwetten op een rond wiel vind ik toch nog raar.
De eerste paar keer dat ik dat lederen wiel gebruikte om de beitel af te wetten was de beitel aan de onderkant toch iets rond naar de vouw toe.

Kijk tijdens het kopen even naar de aandrijfas, er zat toch verschil tussen een stalen as en een rvs as??
of wat was dat ook alweer, of iets met de zelfspanmoer?,
Wim Kluck weet jij hoe dat zat?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Vandaag ben ik naar Baptist geweest om de Tormek op te halen.


Ben er bijna....


Auto geparkeerd.....de eindstreep is in zicht !!


Ja.....daar sta er eentje !!!!! Mijn hartslag stijgt......hahaha


Gelukkig hadden de heren al een Tormek T7 voor mij apart gezet, bedankt he!! Het is elke keer weer een belevenis om door die winkel te lopen. Pfff.....heb weer een boel mooi dingen gezien !!

De Tormek ingeladen en toen plankgas naar huis!!! :D


Uitpaktijd !!!


Dit mapje herkende ik niet uit de brochure........Wat zou het zijn ?


Hahaha pleisters......Ja, die heb ik zeker nodig!!

Vanavond de gebruiksafwijzing maar eens doorspitten en alles in elkaar zetten.

Wordt vervolgd

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Gefeliciteerd met je aankoop!
Daar ga je vast veel plezier en gemak van hebben.
Betekend dit dat je naast je hobby houthandel ook nog een hobby slijperij gaat beginnen ;) ?
 

WR1944

Oud hout
Gefeliciteerd met je aanschaf. Ook al sta ik niet zo open voor de technische verlokkingen van goed gereedschap, ik merk toch het beginnetje van een lichte vorm van verslaving sinds ik Veritas gereedschap heb besteld.
Voor jaren kon ik met geen mogelijkheid bevatten waarom vrouwen zoveel tijd konden besteden in kledingzaken. Totdat ik in Amerika de serieuze DIY-zaken ontdekte. Zelfs de paar high-end zaken in Den Haag waren voor mij niet zo uitnodigend.

Ik zou die pleisters toch maar grijpklaar houden. ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
:lol: Hallo SLIJPSERVICE Zwolle :lol:

Is er door het bestuur van deze service al een prijslijst online :?: Ik heb nog wat beitels te slijpen en ben van plan deze dienst te gebruik . Wat prijs betreft komen we er vast wel uit.

Kan je al een gebruikersverslag geven?
HG Hugo
 
A

Athanor

Guest
Hoi Rick,

Proficiat met je aankoop! Ga je vast met veel plezier mee werken. Heb je ook nog wat uitbreidingssets erbij aangeschaft? Daarbij denk ik aan de hulpmiddelen voor het slijpen van houtdraaibeitels.

Veel plezier ermee! Fons.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren voor het eerst echt stevig met de Tormek aan de slag geweest. Of ik 5 beitels wilde slijpen voor iemand.....nou...ik ben eigenlijk nooit te beroerd om iemand te helpen dus vooruit.

De 5 nooitgedacht beitels die ik kreeg waren botter dan bot......ik heb schroevendraaiers die scherper zijn.....

De combinatie creusen/stenen en tormek werkt super voor dergelijke schadegevallen. In 2 uurtjes tijd waren de beitels weer scherp........en haaks......en vlak aan achterzijde......en vrij van lijm en verf......

Zonder de Tormek was het voor mij persoonlijk een echte martelgang geweest dus ....Hulde aan Tormek hahaha!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.