Slijpen: heb ik het nou goed?

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Dag allemaal,

Ik ben hier nu een paar maanden actief, maar heb me nooit echt voorgesteld. Dus bij dezen: (voor wie me direct antwoord wil geven en geen gezever hoeft te lezen, scroll door naar 'En nu komt het'). In '21 begonnen met een houtdraaicursus bij Joost Kramer, die me meteen greep, maar door corona vaker niet dan wel doorging.
Daarna geleidelijk (tussen het leven met jonge kinderen door) geprobeerd verder te komen in draaien. Dat betekent: hooguit 1x in de 2 weken. Maar ik houd hoop. Onlangs nog een cursus schalen draaien gedaan bij Ronald Kanne. Ik vind draaien geweldig.

Ik heb een mooie, oude en oersterke bank (Helma) en een reeks beitels en gutsen van Nooitgedacht en een lokale beeldhouwer die met pensioen ging. Voor het slijpen heb ik een Creusen DS 2150 TS (150mm), ergens weggehaald voor 20 euro. Verder te weinig benul van stenen. Een paar weken geleden ben ik er volledig ingedoken (alles over slijpen gelezen op Woodworking en andere bronnen). En 30x mijn plan bijgesteld. Heb een tijdje getwijfeld over Tormek-klonen, maar zit nu op het spoor van het geleidelijk upgraden van mijn Creusen. En om in de tussentijd flink te experimenteren met het slijpen van de Nooitgedacht beitels van werktuigstaal.

- Ben erachter dat ik een Edelkorund-steen heb met korrel 100, een grijze steen korrel 80.
- Heb een slijpsteenscherper gekocht om de stenen weer netjes te krijgen.
- Heb de Wolverine hulpstukken van Oneway gekocht (nog niet het hulpstuk voor vingernagelguts).
- Heb een CBN-wetplaatje met rondingen voor gutsen gekocht.

En nu komt het.
Plan is om naast de witte steen een stropwiel te maken van beuken. En geleidelijk over te gaan op een CBN-wiel in plaats van de witte steen. Maar ik wil niet iets vervangen wat in wezen nog functioneert. En daar kan ik wel wat wijze raad bij gebruiken.

Waar ik maar geen antwoord op vind in forums en andere bronnen (en ik heb veel gelezen), is het volgende:
- Kan ik van een korrel 100 steen naar een stropwiel? En krijg je dan mooi scherp gereedschap? Of is de overgang simpelweg te groot?
- Kan het me worden aangeraden om uiteindelijk over te gaan naar een 150 mm CBN? Of kan ik beter investeren in een laagtoerige machine met 200mm wielen of groter? Als ik straks investeer in goede beitels en gutsen, zou het jammer zijn als het slijpen niet optimaal is.

Ben benieuwd naar de ervaringen en kennis!

Groet,
Tim, Wijnjewoude
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
- Kan ik van een korrel 100 steen naar een stropwiel? En krijg je dan mooi scherp gereedschap? Of is de overgang simpelweg te groot?

ik zou het gewoon proberen.
Probeer een A4-tje voor de tijd en na de tijd te snijden. Als het verschil te merken is (stuktrekken versus snijdt zonder het stuk te trekken) dan kan het bij jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Het lijkt me dat de overgang van een korrel 100 direct naar het stropwiel te groot is.
Je kan het zeker gewoon proberen, daar heb ik het meest van geleerd ;-)
Maar ik denk dat er nog zo veel onregelmatigheid aan je beitels zit, dat je al snel je stropwiel beschadigt en je de oneffenheden er niet mee weg krijgt
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Volgens mij moet dat wel kunnen. Je bent misschien niet alleslijpsporen kwijt maar als je het goed doet krijg je scherp gereedschap. Ik zou er een harde viltschijf opzetten ipv een beukenwiel. Ik heb op een slijpmachine een cbn wiel met korrel 120 en dan ben ik bijna alle slijpsporen kwijt. Deze machine is voor het slijpen van mijn draaibeitels. De houtbeitels gaan op de tormek met cbn wiel korrel 280 dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Volgens mij moet dat wel kunnen. Je bent misschien niet alleslijpsporen kwijt maar als je het goed doet krijg je scherp gereedschap. Ik zou er een harde viltschijf opzetten ipv een beukenwiel. Ik heb op een slijpmachine een cbn wiel met korrel 120 en dan ben ik bijna alle slijpsporen kwijt. Deze machine is voor het slijpen van mijn draaibeitels. De houtbeitels gaan op de tormek met cbn wiel korrel 280 dacht ik.

Ha Wim, Marcel en Vurenhout,

Proberen dus, begrijp ik.

Bedoel je zo een, Wim? Of raad je een ander aan?


En wat is jouw mening met betrekking tot 150mm stenen en een holle vouw?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
nee, da/s een polijst-lappen schijf. Je hebt een massief viltwiel nodig. Joost Kramer heeft die bijvoorbeeld...

Oeps, ik had beter naar het plaatje moeten kijken. In de link zag het er uit als een lappenschijf. Als je de link opent zie je dat het inderdaad een massieve viltschijf is. Met excuses voor de incorrecte eerste response ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja die bedoel ik. Breeder zou mooier zijn. Koch heeft bredere en ik dacht dat de houtdraaierij deze ook verkoopt. Bij een kleiner diameter krijg je een grotere holle vouw dat vind ik bij zware dikke beitels wel minder. Verder heb je heel veel meningen over slijpen en holle vouwen. Als je een holle vouw hebt en je gaat deze verder handmatige scherp houden is dit heel makkelijk de vouw rust met 2 punten op de vlakke steen.
Als bij mij de holle vouw weg is slijp ik deze er weer in en kan ik handmatig weer verder.
Er zijn vele methoden die, mits goed uitgevoerd, alle een scherpe beitel produceren.

Henk er staat vilt polijstschijf en geen lappenschijf. Of zie ik het verkeerd. Een lappenschijf is niet geschikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim J

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Moet een houtdraaibeitel gewet worden? Ik slijp op CBN met een Dhreschlermeister machine maar wet nooit.
Belangrijk vind ik dat de slijpmolen niet te ver weg mag staan (bij wijze van spreken dan toch). Ik betrap me er nog regelmatig op dat het niet lekker snijdt en dat een slijpbeurt dan wonderen doet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ook daar zijn de meningen over verdeelt. Ik doe het bijna nooit. Mijn eerste cursus lang geleden bij joost kramer daar werd (toen) wel gewet. De een doet het wel de ander niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Kan je HSS voor draaibeitels eigenlijk wetten/stroppen/polieren? Laat de kristalstructuur van het staal dit toe en heeft dit zin?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik wet mijn hss draaibeiteltjes voor de metaaldraaibank wel altijd even af op een oliesteen. Scheelt echt in de afwerking bij het draaien van metaal. Voor hout heb ik geen idee…
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik wet mijn hss draaibeiteltjes voor de metaaldraaibank wel altijd even af op een oliesteen. Scheelt echt in de afwerking bij het draaien van metaal. Voor hout heb ik geen idee…
Ik heb geen ervaring met metaaldraaien, maar ik kan goed geloven dat je na het afwetten fijner draait, klinkt logisch.


Voor houtdraaien heb ik dezelfde ervaring.

Ik wet en strop alles. Gereedschapsstaal en HSS. Die worden echt veel scherper en ik merk het bij het draaien van fijne werkstukken. Voordraaien van kommen in vers hout zou misschien een andere keuze opleveren, daar heb ik geen mening over.

Vooral bij gereedschapsstaal heb je eigenlijk geen keuze, die moet je afwetten, anders snijden die onvoldoende na het machinaal slijpen.

groeten,

Ornament
 

Tim J

Nieuw lid
3 jun 2023
21
1
Wijnjewoude
Uitgekomen bij de viltschijf van Koch en nog even gebeld met Kanne. Die dacht dat het kan, maar waarom niet meteen naar een CBN met korrel 500? Dan kan ik de witte steen behouden en het prijsverschil is niet groot. Ik kan dan later nog eens naar een stropwiel ernaast, maar hij denkt dat het zonder ook goed werkt. Bestelling gedaan en nu experimenteren. Veel dank voor het meedenken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Keuzes zijn moeilijk. Kijk hier eens na Schleifmaschine KOCH 4002
Ik heb al ruim 20 jaar model 3000 en nu omgebouwd naar een cbn + viltschijf.
Waarom deze link? Zoek gewoon naar de methode die hierachter zit. Dat kan je keuze beinvloeden. Niet dat dit een foute is. Koch is een houtsnijder en die kunnen alleen werken met scherp gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.