Slijpen door Friedrich Kollenrott

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Op ons Duitse collega forum woodworking.de (van Dieter Schmid, Feine Werkzeuge) heeft Friedrich Kollenrott een update geplaatst van zijn persoonlijke handleiding over het slijpen van handgereedschap. Ik heb het hier in de bijlage opgenomen. Zeer de moeite waard.

jaap

ps, het is wel in de Duitse taal.
 

Bijlagen

  • schaerfen.pdf
    3,4 MB · Weergaven: 160
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
ZOOO 48 bladzijdes over het scherpen en slijpen. Is de onderste steen eindelijk boven?? ;) ;)

Helaas in de taal van onze oosterburen. daar ben ik wel een tijdje mee bezig.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Gelukkig lees ik Duits en Engels probleemloos en Frans en Spaans met een beetje moeite.
Het is mogelijk om de Duitse pdf naar Word te converteren en dan door Microsoft Translator naar het Nederlands te vertalen. Het komt er alleen nogal krom uit, maar de essentie is denk ik wel eruit te halen.
Conversie- en vertaalprogramma;s zijn er genoeg. Google is je vriend.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
In onderstaande filmpjes legt Friedrich zelf uit hoe hij zijn handgereedschap slijpt, zoals ook beschreven in de bijlage van de eerste post. Ook alles weer in het Duits. Deel 1, algemeen over snijhoeken, slijpen etc. Deel 2 het slijpen van een steekbeitel en in deel 3 een schaafbeitel. Veel kijkplezier.

jaap



 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.