Slijp-hulpstuk voor komguts?

BramW

Nieuw lid
12 mrt 2025
13
21
Moergestel
Hoi allemaal,

Ik wil graag een hulpstuk of frame kopen om mijn komgutsen te kunnen slijpen.
Ik heb op YouTube wat filmpjes voorbij zien komen, maar ik heb verder geen idee waar ik precies naar op zoek ben.

Meestal gebruik ik een vingernagelprofiel en slijp ik mijn beitels op een normale slijpsteen met een rond slijpwiel.

Alvast bedankt en mvg,
Bram

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
184
5
Hulshout
Ik heb een tormek, maar heb ook een blok gemonteerd op mijn wekbank zodat ik de beugel en alle hulpstukken van de tormek op de bankslijper kan gebruiken. Je kunt deze beugel en de hulpstukken appart kopen

Bijlagen

• 20251126_172006.jpg
    20251126_172006.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 19

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.132
679
‘s-Hertogenbosch
Ik prefereer ook een rond slijpsteen 🤩 die vierkante slaan wel heel erg als ze ronddraaien…
Zonder dollen, ik slijp op een creusen werkbank slijper met een CBN wiel omdat deze niet uitholt… ik werd helemaal gestoord van het elke keer afvlakken als ik een guts geslepen had. Daarbij heb ik een vari grind hulpstuk voor m’n gutsen . Idd houtdraaiwinkel, @dehoutdraaierij of baptist. Misschien kun je googelen naar vari grind van one-way
Succes John

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
204
87
Bilzen
Zelf maken, er was hier een topic over: Slijphoekhulpstuk . Ik heb een uitschuifbaar 'voetje' gemaakt waarin ik de zelfgemaakte wolverine kan plaatsen.

Er staat ook nog meer in dit topic over verschillende systemen.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
995
429
RegioRotterdam
Als je zoekt op 'bowl gouge sharpening jig diy' kom je diverse modellen en tekeningen tegen om zelf te maken. Ik begon met een klosje hout met een gat met een klembout erin.
Voordeel van houten mallen is dat je er een kunt maken voor elke guts die je hebt. Vast is simpel, verstelbaarheid is lastig.

• Leuk
Waarderingen: arjaano en John1969

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.522
559
Etten-Leur
Hoi allemaal,

Ik wil graag een hulpstuk of frame kopen om mijn komgutsen te kunnen slijpen.
Ik heb op YouTube wat filmpjes voorbij zien komen, maar ik heb verder geen idee waar ik precies naar op zoek ben.

Meestal gebruik ik een vingernagelprofiel en slijp ik mijn beitels op een normale slijpsteen met een rond slijpwiel.
Als je wilt kom je langs in Etten-Leur of bij de Houtdraaiwinkel in Dordrecht voor verschillende mogelijkheden. Daar hebben ze ook een slijpcursus.

Alvast bedankt en mvg,
Bram

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.