Sleuf in paal: hoe?

wdvill

Nieuw lid
21 mrt 2018
6
1
Gent (B)
Hallo,

Reeds lang meegelezen op het forum, maar nu ook een eigen post met een vraag.

Graag wil ik in een vijftigtal kastanjehouten palen een sleuf maken, zodat er een plank(je) in/doorheen past. Een oversized pen-gat-verbinding, zou je misschien kunnen zeggen. De sleuf zou ca. 90 x 10mm groot zijn, en gaat idealiter dwars door de paal (60mm) heen.
De optelsom van onderstaande schets en foto toont ongeveer wat ik wil; het wordt een soort pijl/wegwijzer. Voor het resultaat op de foto is een bovenfrees gebruikt. Het hoeft voor mij niet zo netjes - wel in rechte lijn, en het is ook niet per se nodig dat de sleuf afgerond is. De kastanje palen hebben immers ook een wat rustiek uitzicht.

Is er een apparaat wat me hierbij zou kunnen helpen? Een elektrische hakbeitel(?)? Ik denk verder aan een bovenfrees, maar het lijkt me niet eenvoudig om diep genoeg te frezen, en de ietwat grillige paal tegen een geleiderail levert ook geen garantie op een mooie rechte lijn. Quick and dirty kan zijn om twee gaten te boren en die met de wipzaag te verbinden tot een sleuf. Enfin, er moeten toch goed werkbare en niet al te tijdrovende manieren zijn?

Groet en dank!
W.


index.php
20201218_195905.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.255
1.993
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor deze overmaatse pen&gat-verbinding is een langgatboor ideaal
in de veronderstelling dat breedte 10 mm is, lengte 90 mm (op de foto is dat veel langer) + diepte 60 mm
de langgatboor is een opbouwstuk op een vlak&vandikte ofwel een aparte machine

tip: zet in jouw profiel minstens jouw regio, dan heb je meer kans dat collega's die op een redelijke afstand wonen, jou te hulp schieten, indien jij dat zou wensen
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.083
414
Je hebt wel lange frezen. Eerst de gaten boren, dan meteen beitel hakken en dan met de bovenfrees. De frees zoekt de weg van de minste weerstand, dus een mal is geeneens nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Hoi,
Een sleuf van 90 mm is niet heel breed, dus je zou gaten naast elkaar kunnen boren met een vlinderboor en de bruggetjes dan wegsteken met een beitel. Wel veel werk bij 50 palen.
Een smalle kettingzaag kan denk ik ook, maar vereist de nodige vaardigheid en goed klemmen van de paal wanneer je met de zaag aan de slag gaat.
Of het snelst : op ongeveer 14 cm van de bovenkant van de paal een gat boren van 10 mm, door en door.
Dan met een lintzaag de hele sleuf eruit zagen. Vervolgens de wegwijzer er tussen zetten en dan een klosje tussen het sleufje wat overblijft vastlijmen met watervaste lijm. Of vastzetten met 1 rvs schroef. Of allebei.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.443
693
Emst
Het hoeft niet al te netjes en graag makkelijk en vlug.
Het eerste wat mij te binnen schoot was, met de kettingzaag :)
Wel erg lomp.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.097
405
er zijn heel wat machines om gaten te maken.
bij allemaal zal je iets moeten fabrieken om het ronde hout goed vast te klemmen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zoals hierboven al opgemerkt kan het prima met een kettingzaag. Mocht je dat te grof vinden er bestaat ook nog zoiets als een kettingfrees. Bij de meeste timmerbedrijven en aannemers staat er een.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill

wdvill

Nieuw lid
21 mrt 2018
6
1
Gent (B)
Dank voor alle tips tot nu! Ik ga wat testen en kom later terug hierheen.
Wordt waarschijnlijk boren + frezen / inzagen. Van bovenaf inzagen en achteraf klos plaatsen kan ook, maar ik geef regenwater liefst zo min mogelijk kans om er van bovenaf in te raken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Dank voor alle tips tot nu! Ik ga wat testen en kom later terug hierheen.
Wordt waarschijnlijk boren + frezen / inzagen. Van bovenaf inzagen en achteraf klos plaatsen kan ook, maar ik geef regenwater liefst zo min mogelijk kans om er van bovenaf in te raken.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het een klosje is of dat het deel uitmaakt van de paal.
Tegen inwateren van boven kan je een zinken kapje erop zetten. Vastzetten met rvs nageltje(s). Gewone spijkers rotten na verloop van tijd door het zink heen (als gevolg van electrolyse).
 
  • Leuk
Waarderingen: wdvill

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.012
826
Omgeving Leiden
Dank voor alle tips tot nu! Ik ga wat testen en kom later terug hierheen.
Wordt waarschijnlijk boren + frezen / inzagen. Van bovenaf inzagen en achteraf klos plaatsen kan ook, maar ik geef regenwater liefst zo min mogelijk kans om er van bovenaf in te raken.
Nog een idee:
Decoupeerzaag ondersteboven vastzetten in de werkbank met een grof zaagje, want er gaat geschulpt worden.
Aan de boven en onderkant van de sleuf een gat boren. En dan met decoupeerzaag de sleuf eruit zagen.
 

wdvill

Nieuw lid
21 mrt 2018
6
1
Gent (B)
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het een klosje is of dat het deel uitmaakt van de paal.
Tegen inwateren van boven kan je een zinken kapje erop zetten. Vastzetten met rvs nageltje(s). Gewone spijkers rotten na verloop van tijd door het zink heen (als gevolg van electrolyse).
Daar dacht ik ook aan, maar omdat de paaltjes op gezette tijden verplaatst zullen worden vermijd ik graag zoveel mogelijk scherpe kantjes.
 

wdvill

Nieuw lid
21 mrt 2018
6
1
Gent (B)
Een kettingfrees is een apparaat dat ik tot op heden niet kende, maar een decoratelier hier in de buurt heeft er een die ik hiervoor kan gebruiken. De eerste testen gingen goed; geen fijn werk maar een beperkte afwerking achteraf en dat komt goed.
Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.