slaperige berk

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Omdat het zo'n algemene houtsoort is en toch vreselijk mooi na een tijdje buiten te hebben gelegen:
Een pot/vaas/urn van berken met slaap met een dop van notenhout.
Tegen alle "regels" heb ik deze vorm gedraaid uit stuk stam van rond ca. 25 cm met het hart van de boom dus als "as" in het werkstuk. (heb ik dat goed uitgelegd?)
De berk heeft 2 jaar buiten mijn werkplaats gelegen om de gewenste slaap te krijgen.
De opspankamer aan de onderzijde heb ik flink moeten verdrinken in secondenlijm om voldoende stevigheid te krijgen.
De afmeting is rond 18 cm
DSC01850.jpg

En een variant uit de spectaculaire Es (waar ik nog een boel werkstukken uit kan halen):
DSC01840.jpg
DSC01844.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Prachtig ! Dus als ik het goed begrijp ontstaat zo'n tekening (slaap) door het verweringsproces ?
Klopt! Zijn de zwammen die in het hout trekken waarvan je als het ware de draden in het hout terugziet. Kijk voor een paar foto's in mijn topic waar ik zo'n stam aan planken zaag. Staat ook een foto van een stam met de zwammen op de bast.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik vind ze beide erg geslaagd. Zou ik mogen kiezen dan gaat mijn voorkeur naar de berk. Waarom? Geen idee ik vind hem mooier. Nico gaf het al aan de overgang is bijzonder goed geslaagd. Zelf ben ik vrij makkelijk met de binnenkanten, je ziet ze vaak toch niet, zijn die bij jouw net zo mooi als de buitenkant?
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Zelf vind ik de berk ook mooier. Heeft ook met het lijnenspel te maken. Met de binnenkant heb ik geen moeite, ik probeer wel de wanddikte overal gelijk te draaien en tamelijk glad. Maar ik vind het geen probleem als er minimale draaigroeven voelbaar zijn.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.202
565
Vind de berk echt prachtig, hoop voor je dat hij heel blijft.

De tweede is misschien iets te zwaar rond de heupen? Doet me een beetje denken aan de Nana's van Niki Saint Phalle: smal koppie, dikke r... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.