Slaap - afwerking

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste forumcollega's,
Als beginnend houtdraaier heb ik nog veel te leren.
Zo stel ik me de vraag hoe slaap, na het draaien, best wordt behandeld voor wat de afwerking betreft (shellac, olie, wax ......?).
Ik heb een stukje slaaphout gevonden en wil dit draaien. Graag zou ik de prachtige kleuren en lijnen tot hun recht willen laten komen.
Groeten
Bert
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk dat je dat ook een beetje moet laten afhangen van het gebruiksdoel van je werkstuk. Grofweg gezegd: in ieder geval iets transparants want je wilt de tekening van het hout laten zien. Danish oil, tung oil, hout olie, noem het maar. Je zult er ook een beetje mee moeten experimenteren: wat vind je zelf mooi. Dat hoort er ook bij:D. Succes!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Zowel lijnolie verdund met terpentine of terpentijn, bijenwas sterk verdund met hetzelfde als kwastpolitmoer (50 % meer verdund) geven een mooi resultaat. Was geeft een wat vriendelijker uitstraling
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hout met slaap kan lastig te draaien zijn als die houtdelen zacht zijn geworden. Dan kan het helpen om te imrpegneren met stabilisator. Het schuren kan (zonder stabilisatie) ook lastig zijn omdat de zachte delen vlotter weg geschuurd worden dan de harde, daar mee oppassen dus. Hangt allemaal af hoe zacht het hout is geworden.
Als je de tekening van hout mooi wilt laten uitkomen / accentueren is een product met olie te verkiezen boven vernis omdat de olie in het oppervlak trekt en zo de tekening versterkt.
Ik gebruik normaal gesproken alleen nog maar Steinert Drechsleroel nadat ik Danish oil (mengsel van olie en vernis) en Verbeterde Houtolie van DeCockerije (geen fijne lucht) heb geprobeerd. En ook OSMO wel gebruikt. Ook Tung olie vind ik niet prettig. Maar smaken verschillen dus je moet het zelf maar uitproberen wat voor jou het beste werkt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mijn experience met slaap is dat als er veel slaap in zit, zoals Wijk hierboven al zei, is dat het moeilijk to onmogelijk kan zijn om het te draaien, schuren word dus ook moeilijk en bijna onmogelijk om het mooi vlak te houden, het licht er dus aan hoever het rotting proces gevorderd is.

Voor afwerking heb Ik ondervonden dat olie (tung olie voor mij) het hout met veel slaap erg donker word, je moet er echt oppassen om het intrekken van de olie zoveel mogelijk te voorkomen, moeilijk te doen.

Mijn laatste stuk dat Ik een paar weken geleden afgewerkt heb, heeft alleen bijen was er op/aan.

Ik heb het hout snel laten draaien en de was er tegenaan gehouden terwijl Ik er ook een doek tegen druk, de was meld door de wrijving (word echt heet en pas op dat je de vingers niet verbrand) Ik vind dit wel geslaagd.
 

Bijlagen

  • Spalted Klaterhout.jpg
    Spalted Klaterhout.jpg
    255 KB · Weergaven: 13
  • Klaterhout met slaap.jpg
    Klaterhout met slaap.jpg
    255 KB · Weergaven: 13

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Zoals jullie gemeld hebben was het draaien niet eenvoudig. Heel scherp gereedschap, rustig aan werken en schuren van 150 tot 800 hebben geleid tot volgend resultaat:

20201006_175934 (Klein).jpg

Als afwerking heb ik EEE Ultrashine en Shellawax gebruikt. Uit enkele testen bleek dit het mooiste effect te geven.
En elk geval dank voor jullie raad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.