Skylt verwijderen na het wit uitgeslagen zijn.

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Beste mede houtbewerkers,

Graag wil ik jullie om advies vragen.
Ik ben bezig geweest met een nieuwe tafel.
Een van oud eiken in een ijzeren strip.
Nu heb ik deze behandeld met Skylt 2 componenten lak.
Nu is deze echt helemaal wit uitgeslagen....
Dit was natuurlijk niet de bedoeling en is ook echt niet mooi.
Heb hiervoor contact gehad met regiostep, het enige wat zij mij kunnen vertellen is dat het waarschijnlijk ligt aan de temperatuur waarbij ik het heb toegepast, of dat de flessen in de schuur stonden ipv binnen.

Nu is het zo dat de flessen binnen in de schuur bij het andere verf en oliën staan, dit is inderdaad geen verwarmde ruimte.
Heb de tafel ook gelakt met een buitentemperatuur van 8/12 graden.

Bovenstaande is even ter info.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik de lak er weer (netjes) afkrijgen?
Zoals genoemd is het oud eiken, deze hebben wat groeven en kieren, deze wil ik dan ook behouden. Kan dus niet gaan schuren.
Graag hoor ik jullie advies en/of mening om de lak te verwijderen..
Zie foto's. (Tafel is 370×140 breedste punt)
Bvd

Boomzager
 

Bijlagen

  • 20240222_154511.jpg
    20240222_154511.jpg
    131 KB · Weergaven: 51
  • 20240222_154515.jpg
    20240222_154515.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 47
  • 20240222_154522.jpg
    20240222_154522.jpg
    143,8 KB · Weergaven: 46
  • 20240222_154537.jpg
    20240222_154537.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 47

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik moet je zeggen dat er mensen zijn die een moord doen om zo'n afwerking te krijgen. Daar gaat het echter niet over. Volgens mij kan je prima gaan schuren want zo snel gaat het er niet uit. Je moet er echt wel een halve centimeter af halen voor dit er echt anders gaat uitzien. Ik heb vorig jaar zo'n soort tafel verbouwd en door een foutje ging er wel 1.5 cm af ja toen was ik nagenoeg alle schuren kwijt. Scheuren kwijt dat was ook de bedoeling want de tafel werd een buitentafel van eiken. De dikte was niet de bedoeling.
 

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Beste Wim,

Bedankt voor het bericht.
Schuren is niet de bedoeling, dan komt het 'nieuwe eiken' weer naar boven en verdwijnt de mooie oude uistraling.
Hoor graag of er nog een andere oplossing is.

Boomzager
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Borstelen en eventueel met ammoniak nabehandelen zal wel werken lijkt me.
Misschien dat je met dit donkerdere hout ook beter af bent met de titanium variant trouwens
 

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
30
1
Wervershoof
Borstelen en eventueel met ammoniak nabehandelen zal wel werken lijkt me.
Misschien dat je met dit donkerdere hout ook beter af bent met de titanium variant trouwens
Oké bedankt voor de reactie, ga dat dan maar is proberen.
Wat doet ammoniak met lak?
En waarom zou titanium beter zijn als de original?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Eiken en ammoniak= het het roken van eiken. Gaat met blank eiken , noten en robinia.
Ammoniak (eigenlijk is het ammonia = ammoniak 5% + water)
Wordt ook wel gebruikt als verfreiniger. Het zorgt dat je lak/verf beter houd op de oude laag. Wel spoelen met water. Parket vloeren worden gerookt door enkele schaaltjes met ammonia in de ruimte te zetten.
Professioneel mogen schilders dit niet meer gebruiken. Ik zet de schaaltjes in een ruimte (afgesloten box) en kom de volgende dag terug.20231115_175205.jpg
Dit is gerookt robinia, kwam er redelijk groen uit maar trok in twee weken bij.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Oké bedankt voor de reactie, ga dat dan maar is proberen.
Wat doet ammoniak met lak?
En waarom zou titanium beter zijn als de original?
Ammoniak doet niets met lak, het doet iets met hout zoals bovenstaand uitgelegd.
Skylt titanium slaat minder wit uit en is daarom beter geschikt voor donkerdere houtsoorten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.