Skylt op de vloer en kleine kinderen

meneertim

Nieuw lid
2 jan 2021
1
0
Dag allen! Ik wend me tot jullie omdat ik moeilijk het juiste advies krijg. Alle parketleggers/houtbewerkers die ik spreek zeggen iets anders.

We zijn net naar een nieuw huis verhuisd waar een parketvloer ligt. We hebben een parketlegservice gehuurd om de vloer te schuren en opnieuw te bewerken. Omdat wij kleine kinderen hebben was hun advies: gebruik Skylt. Dat is misschien een wat duurdere manier van bewerken, maar het is ook de meest bestendige manier. We vinden het ook wel leuk dat de vloer er nu zo onbewerkt uitziet, maar leefbaarheid was eigenlijk ons belangrijkste argument. Op hun advies hebben ze twee lagen Skylt aangebracht.

Alleen: bij werkelijk alles wat er op vloer valt, van een druppel water tot een chipje, blijft er een vlek achter. Dat is natuurlijk vaak zo met hout, maar dit is wel extreem. Drie weken leven we nu op deze vloer en het is een vlekkenfeest.

Wat zeggen jullie? Is twee lagen Skylt genoeg? Is het misschien zinvol om er een extra laag (mat)lak op aan te brengen? Of is er iets anders wat we kunnen doen om de vloer een beetje extra te beschermen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-11-19 at 17.13.53 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-19 at 17.13.53 (1).jpeg
    145,9 KB · Weergaven: 61
  • WhatsApp Image 2020-11-19 at 17.13.53.jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-19 at 17.13.53.jpeg
    127,4 KB · Weergaven: 59

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hebben Skylt op het parket en op het aanrechtblad. Ik vind het niet zo mooi, het is met toch de plastikie, maar na 6 jaar ziet het er nog prima uit. Het is zeker niet gevoelig voor vlekken. Vloer wordt elke week ook nat gedweild.

Gaan die vlekken er bij jou niet uit? Op de foto's zie ik wel een mooie levendige vloer.

jaap

ps hier nog een recent verhaaltje over eiken, olie en skylt Eiken plank opgeknapt met lijnolie, schellak en was; in vergelijk met Skylt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Wat zeggen jullie? Is twee lagen Skylt genoeg?
Ik gebruik veel skylt, maar dan op meubels en tafels. Ik vind 2 lagen echt te weinig. Ik doe minimaal 3. Eerst 1 laag opzetten, dan de 2e laag, en daarna pas schuren en dan een 3e laag en soms zelfs een 4e laag. Vooral voor tafels doe ik dat.
Voor een vloer zou ik dat ook doen, die word op sommige plekken erg intensief gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wij hebben Skylt op het parket en op het aanrechtblad. Ik vind het niet zo mooi, het is met toch de plastikie, maar na 6 jaar ziet het er nog prima uit. Het is zeker niet gevoelig voor vlekken. Vloer wordt elke week ook nat gedweild.

Gaan die vlekken er bij jou niet uit? Op de foto's zie ik wel een mooie levendige vloer.

jaap

ps hier nog een recent verhaaltje over eiken, olie en skylt Eiken plank opgeknapt met lijnolie, schellak en was; in vergelijk met Skylt
Wat vind je er niet mooi aan dan Jaap, Skylt is toch juist ongeveer het gene wat je het minst ziet als laag op het hout?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat vind je er niet mooi aan dan Jaap, Skylt is toch juist ongeveer het gene wat je het minst ziet als laag op het hout?
Na een aantal jaren vind ik het een doods en uitgebleekt geheel. Waarschijnlijk door het gebruik gaat het toch meer glimmen na verloop van tijd. Ik weet dat als je eiken met olie behandeld dat het naar een geel/bruinige kleur neigt, maar ik zal morgen nog een keer een foto posten van onze vloer en het keuken meubel. De een in Skylt, de ander met olie, schellak en was. Maar het is een strikt persoonlijke mening en het hangt ook van de rest van het interieur af, wat voor sfeer wil je hebben.

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit is onze eettafel (stukje daarvan), eiken met 2 lagen Skylt.

2609F74B-5B4D-4E1D-AD57-94D39EF6ED80.jpeg
8A7C1C4D-9B66-4EE7-BB9B-E5643211AC75.jpeg

Hier onder ons aanrechtblad, dat is eiken, eerst behandeld met epoxy en daarna Skylt. Dit oogt wel iets meer ‘kunst’, maar dat komt dan vooral door de epoxy.

0186590C-027C-4BE8-B31D-74C36AE71E53.jpeg

Beide foto’s zojuist genomen met binnenverlichting aan, dus de kleur oogt nog wat geler dan bij daglicht.
Het ligt ook wel aan het soort eiken, we hadden in ons vorige huis Skylt op de eiken vloer en die was witter/bleker dan van onze tafel.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dag allen! Ik wend me tot jullie omdat ik moeilijk het juiste advies krijg. Alle parketleggers/houtbewerkers die ik spreek zeggen iets anders.

We zijn net naar een nieuw huis verhuisd waar een parketvloer ligt. We hebben een parketlegservice gehuurd om de vloer te schuren en opnieuw te bewerken. Omdat wij kleine kinderen hebben was hun advies: gebruik Skylt. Dat is misschien een wat duurdere manier van bewerken, maar het is ook de meest bestendige manier. We vinden het ook wel leuk dat de vloer er nu zo onbewerkt uitziet, maar leefbaarheid was eigenlijk ons belangrijkste argument. Op hun advies hebben ze twee lagen Skylt aangebracht.

Alleen: bij werkelijk alles wat er op vloer valt, van een druppel water tot een chipje, blijft er een vlek achter. Dat is natuurlijk vaak zo met hout, maar dit is wel extreem. Drie weken leven we nu op deze vloer en het is een vlekkenfeest.

Wat zeggen jullie? Is twee lagen Skylt genoeg? Is het misschien zinvol om er een extra laag (mat)lak op aan te brengen? Of is er iets anders wat we kunnen doen om de vloer een beetje extra te beschermen?

Als je de Ultramat 2k hebt, dan zou de vloer "vlekloos" moeten blijven. Ik ben erg enthousiast over het resultaat, voor mijn vrouw had de vloer iets donkerder mogen zijn.
Met onze parketteur hebben we ook nog een discussie over of het 2 of drie lagen zouden moeten zijn. Volgens de fabrikant zijn het drie lagen en hij houdt vol dat twee voldoende zijn. Denk niet dat we die discussie gaan "winnen".
Aangezien hij nog steeds maar de helft van de plinten heeft geplaatst, nadat hij begin van de zomer de vloer had geschuurd, zijn we uitgepraat;)
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Je kunt ook eerst met 2x Skylt original en als laatste Skylt Titanium nemen voor een slijtvaster laag. Naar mijn weten is dit nooit noodzakelijk geweest. Voor tropisch hardhout soorten, moet je Titanium nemen.
Zoals hier eerder is beschreven, benadruk ik het nog maar een keer, lees aandachtig de voorschriften.

Als de vloer of hier het geval de tafels op den duur gaan blinken, neem dan Skylt conditioner. Het werkt reinigend, conditionerend en de matte eigenschappen komen weer terug.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Scheppie

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hoe bedoel je vlekken?
Als er iets op je vloer valt moet je het opruimen anders zit er een vlek
maar na het opruimen zou het weg moeten zijn als het in je hout zichtbaar blijft is er iets mis gegaan met de afwerking
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.