Skoeddies

Skoeddies

Nieuw lid
20 mrt 2023
2
1
Apeldoorn
Hoi samen,
Na een tijdje meelezen nu ook maar eens aanmelden en voorstellen.

Het is niet dat ik de intentie heb om echt een pro houtbewerker te worden, maar ik vindt het wel heel leuk om thuis klussen zelf te doen ipv uit te besteden.
Ik werk momenteel vooral aan klusjes in en rondom huis. Binnen liggen nog wat klusjes te wachten waar ik niet de kennis of het gereedschap voor had (van koplatten en sierlijsten op maat maken incl frezen tot een keukenkast maken) en er zit het nodige aan onderhoud aan te komen (o.a. waterborden vervangen), en in de tuin hebben we een moestuin en diverse dieren geïntroduceerd waardoor er het nodige aan bakken en hokken gemaakt is.

Ik merk dat ik dit soort klusjes leuk vindt, zéker als ik goed voorbereid ben en het juiste gereedschap heb. Het voelt goed om ons thuis beetje bij beetje meer eigen te maken, en zo met eigen handen te werken aan de toekomst. Om daar meer van te doen heb ik geïnvesteerd in wat beter elektrisch handgereedschap. Mijn oude rockwell schroefboormachine had zijn dienst wel bewezen, van wat ander spul waren de accu's op, en ik moest te vaak gereedschap lenen. Voor het gemak heb ik vooral spullen gehaald uit het 12v assortiment van bosch professional. Vooral omdat dit lekker handzaam is en mijn klussen niet al te groot/zwaar zijn. Nu heb ik eindelijk ook voldoende gereedschap om wat verder te gaan in houtbewerking, waaronder een schaaf en kantenfrees waarmee ik wat meer mogelijkheden krijg.

Dit forum staat al een tijdje in mijn bookmarkbalk om inspiratie op te doen en te leren over gereedschap en materialen. Stiekem vindt ik eigenlijk de werkplaatsen van een ieder het mooist om te zien, waarschijnlijk omdat mijn garage vooral een opslag is waar je net twee passen kan zetten.. Daar moet dus nog eens verandering in komen.

Klusjes die bovenaan het lijstje staan:
- Plinten en koplatten in huis herstellen. o.a. frezen, om mooi aan te sluiten bij de koplatten in de rest van het huis.
- Drempels in huis mooi op de vloer laten aansluiten
- Waterborden van de garage vervangen
- Kippenverblijf uitbereiden
- Houten vloeren in huis overnieuw in de olie zetten
- Houten meubels overnieuw in de olie zetten, en hier en daar wat spannender maken door bijvoorbeeld kanten te frezen
- Tuinmeubels opknappen
- Bekisting maken voor de waterpomp in de tuin
- Schuurdeur opknappen
- Bijna het complete huis weer in de verf zetten (poah..)

Klusjes die toekomstmuziek zijn:
- Een werkbank maken
- Een keukenkast op maat maken voor de prullenbakken, en lades voor thee/koffie/dingen die nu op het aanrecht staan
- Nachtkastjes maken
- Een mooi houden hoofdbord voor het bed om het stoffen hoofdbord te vervangen
- Een onlangs gekregen antieke kast opknappen
- Nieuwe leuningen op een stoel maken waar de hond als pup aan geknaagd heeft
- Een dome-tuinkas timmeren

Kortom: genoeg om mij de komende tijd bezig te houden, waarvoor ik het nodige aan informatie van dit forum kan halen..
Alvast bedankt daarvoor!

Groeten, Sjoerd
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Skoeddies

Nieuw lid
20 mrt 2023
2
1
Apeldoorn
Een eenvoudige werkbank staat er gelukkig.. In de vorm van een blad op poten, met een bankschroef, afkortzaag en slijpmachine.
Daarmee kan ik nu eea doen.. Maar eigenlijk deze is te klein en staat ie aan de verkeerde kant van de garage waardoor er steeds spul voorgezet wordt.

Het plan is om de garage leeg te werken, dan de indeling om te gooien en vervolgens een mooie werkbank te timmeren waarbij het gereedschap direct een vaste plaats krijgt.

In juli heb ik wat vrije tijd gepland, tot die tijd even behelpen en de tuintafel deels als werkplank gebruiken. Gelukkig zit het mooie weer er aan te komen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.