Simpel Keyboard standaardje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn dochter is begonnen met Keyboard/Pianoles (het kan nog naar het één of het ander bewegen, maar voor nu een keyboard). We hadden nog zo'n ding staan gelukkig dus daar oefent ze nu thuis op. Helaas doet ze dat dan aan de keukentafel want waar laat je zo'n ding anders? Nu heb ik best een knappe keukentafel (zelfgebouwd, immers :p) van 3 meter lang, maar toch niet praktisch (ze oefent elke dag, da's dan weer top!).

Zij vroeg samen met vrouwlief dus om een apart 'werkplekje'. En omdat ik juist al mijn lopende projecten probeerde af te ronden (en dat gaat gelukkig heel aardig) mag het niet te lang duren. Quick and dirty dus, maar het mag er ook weer niet lelijk uitzien (want woonkamer enzo). Ik heb het me dus makkelijk gemaakt en gewoon vuren plaat gekocht bij de lokale bouwmarkt (waar ik nu, na een jaar fervent (ver)bouwen, goeie vrienden mee ben).

Zoals ik dat meestal doe ben ik met een ruwe schets (met hele nauwkeurige maten, die jongens zijn dankzij mij héél nauwkeurig geworden met hun paneelzaag) naar de Hubo getogen en zij hebben de panelen reeds op maat gemaakt voor me. Het frame stond dus snel in elkaar, nadat ik een randje had gefreesd om ze in elkaar te laten vallen.

20210619_115839.jpg

Ik wilde wel een simpel opbergplekje realiseren voor haar muziekboeken.
Het verdient zeker geen designprijs, met een beetje woodmax en verborgen schroefjes zit het geheel muurvast. Hoogte precies zo gemaakt dat wanneer het keyboard er op ligt, de toetsen op 'Steinway' hoogte liggen.
Ik overwoog nog verstelbare pootjes maar die verkochten ze niet meer, dus dat kan altijd later nog.

20210619_205419.jpg

Een oude DeWalt zaagtafel die ik heb staan fungeert eigenlijk vrijwel uitsluitend nog voor het maken van tandverbindingen en sleuven. Zo heb ik dus een paar oude latten die ik nog had liggen in elkaar gelijmd als muziekstandaard. Er komt nog een lat tussenin, maar om die erin te maken moet de lijm eerst droog zijn.

20210620_112938.jpg

houder.jpg

De standaard krijgt een dwarslat waar het boek op zal rusten (iets verhoogd zodat het niet achter het keyboard weg valt. De aparte lat verzink ik aan de achterzijde van het tafeltje en zal het geheel ondersteunen.

Het geheel geschuurd van korrel 80 naar 600 en een heel fijn randje eraan gemaakt. Het geheel voelt en oogt nu best elegant. Beetje filler in de naadjes en dat morgen nog even licht opschuren. Met dezelfde filler heb ik de kleine schroefjes verborgen, je ziet en voelt niks meer.

buro.jpg

Hier ook alle overgangen/randjes/naadjes gevuld, ook die gaan we morgen helemaal van 80 naar 600 schuren. De grote bronskleurige schroeven waarmee het blad en de achterplaat vast zitten zijn nog niet afgevuld, filler op. Komt morgen.

Van de week goed gronden en dan spuiten (zo hoop ik een egalere finish te krijgen dan met de roller en kwast). Dan lijkt het nog wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en ZotVanHout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik koos voor een spuitbus dit keer. Vanwege de vele hoekjes en naadjes heb ik de primer voor deze kleine delen ook uit een busje gehaald. Werkt erg fijn, maar is natuurlijk vele malen dunner dan rolverf. Ook gemerkt dat als ik de nerf had willen verbergen, ik een dikkere laag primer had moeten hebben (rollen, en waarschijnlijk 2 lagen) en daarbij heb ik ook niet goed genoeg geschuurd. De naden zijn voor het gevoel onzichtbaar, maar je ziet ze helaas wel. Jammer, volgende keer beter. Het was een haastklus :).

20210627_145617.jpg

De constructie van de muziekstandaard is voor mij ook 'nieuw' (zelfverzonnen). Het keyboard is 32cm diep (en bijna 10 hoog). Omdat de breedste plank die ik zo even kon krijgen 40 diep is, had ik dus maar 8cm om mee te werken voor de boek/muziekhouder. Dat was te weinig om de ideale kijkhoek te krijgen.

20210627_201346.jpg

De standaard zelf is volledig star/recht. Ik heb echter aan de achterkant van het tafeltje een verzonken flexibele lat gemaakt die naar lichtjes naar achteren is gebogen en die op die manier aan de standaard is verlijmd. Het geheel is op/aan de tafel geschroefd, en kan er ook weer af. Handig als de tafel ooit een bureau moet worden (mocht ze de pianolessen achter zich laten, je weet hoe kinderen zijn).

20210627_145630.jpg

Omdat ik nog maar weinig spuitprimer over had de tafel zelf wel met de roller en kwast gegrond.
Met vuller de verzonken schroeven verborgen en mooi glad geschuurd. Alhoewel je de schroeven nu eigenlijk niet meer zit, heb ik achteraf toch spijt dat ik niet meer aandacht aan het schuren heb besteed. Op sommige plaatsen oogt de zwarte lak nu lichter door de manier waarop het licht op minder goed geschuurde delen valt. Puntje voor de volgende keer.

20210628_115340.jpg

Het lakken wel weer met de spuitbus (want ik had niet genoeg rollerlak in zwart meer staan, genoeg spuitbussen daarentegen :D). Ooit mijn motorfiets zelf opnieuw gespoten met spuitbussen. Niet de bouwmarkt variant die ik hier nu heb, dat waren destijds echt goeie (dure!) 2k lakken, op bestelling gemengd. Dat resultaat was geweldig en daardoor ook een beetje leren omgaan met spuitbussen.

Dit is gewoon bouwmarkt Motip van een tientje per bus maar hey, don't knock it until you tried it :).

20210629_122933.jpg

Paar lagen erover, en een extra laag op het blad gewoon omdat. Ook met de clearcoat lak ruim bedekt (twee keer rondom en 3 keer bovenop). Het voelt nog steeds fragiel aan is mijn mening maar de tijd zal leren of het een afdoende keuze is geweest. Je ziet hier ook een beetje de gebogen lat achterop de standaard.

20210629_200451.jpg

Mijn vrouw vond het tijdens de designfase maar wat vreemd dat ik het tafeltje bewust een centimeter smaller maakte dan het keyboard. De pootjes zijn nog veel smaller natuurlijk, maar ik koos hier bewust voor om het keyboard 'front and center' te presenteren en gelijk het meubel niet te 'aanwezig' te maken. Ook de opstaande rand links en rechts is met opzet (al had ik de nerf best wel even kunnen verbergen met wat vuller voor ik ging spuiten, dat heb ik met de plank voor het boekenvak linksonder wel gedaan namelijk). Het keyboard is de el cheapo variant die niks weegt, en zo kunnen ze hem niet makkelijk per ongeluk van tafel vegen.

Enfin, het doel was om binnen een hele korte 'turn-around-time' een meubeltje in elkaar te drukken, het keyboard stond echt in de weg op de eettafel en ze oefent getrouw dagelijks. Ondanks de tijdsdruk wilde ik geen tafel die 'oogt' alsof er geen aandacht aan is gegeven. Gezien de materialen en het gebrek aan tijd is het nog best aardig geworden, al zeg ik het zelf. Op naar het volgende item op de lijst. Nog twee weken tot de zomervakantie, en dan is de boekenkast aan de beurt... ik hou mijn hart (stevig) vast.
 

Bijlagen

  • 20210628_115340.jpg
    20210628_115340.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 6

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.