Simpel eerste kastje van MDF en eik

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Ik waag mij heel voorzichtig aan het maken van enkele kastjes. Op de slaapkamer van de oudste is er een ruimte achter het hoofdeinde van z'n bed die mooi opgevuld kan worden met een kastje. Ik heb gekozen voor MDF omdat het geschilderd gaat worden en het is vrij goedkoop mocht er iets mis gaan. Ik heb 12mm gehaald omdat de afmetingen vrij klein waren en er geen zware dingen in komen te staan. Volgende keer neem ik iets dikker want je hebt erg weinig om in te schroeven. Ook voor het maken van een dado is er eigenlijk te weinig materiaal. Om het toch een beetje uitstraling te geven heb ik een plank eik gehaald om als top te dienen.
Ik heb alles opgemeten, tekening gemaakt, hout gehaald, op maat gezaagd met de invalzaag en daarna de platen voorgeboord met een verzinkboor. De delen zitten koud gelijmd en geschroefd. De schroefgaten worden immers geplamuurd en geschilderd.

Nu loop ik tegen het volgende aan: De vakken zijn 30cm diep, dus de helft van de diepte van de kast. De achterste helft is loze ruimte omdat je daar toch niet bij kan. Nu wil ik het eiken blad van binnenuit op het MDF schroeven. Maar ik kan niet bij de achterste helft wanneer alles is gemonteerd.
Dus ik kan of het eiken blad half schroeven en half lijmen, of het eiken blad geheel van binnenuit schroeven maar dan kan ik die plaat MDF niet schroeven maar alleen lijmen. Wat is de beste manier?

Ik voeg wat foto's toe, want alleen mijn verhaal is volgens mij niet te volgen.

Tekening.jpgLijmen.jpgVooraanzicht .jpgVooraanzicht zonder plankjes.jpg
 

Virmian

Nieuw lid
2 mei 2020
7
0
Deventer
Zo te zien heb je die achterplaat er al in gelijmd toch? Dan zou ik zeggen om er een gat in te maken waardoor je je schroefmachine kan steken. Wat is eigenlijk het nut van die achterste plaat? Als ik het goed begrijp geeft die wat stevigheid, dan had het ook met een paar latjes mdf gekund toch?
Mijn idee is dus: maak niks dicht wat niet nodig is, dan kun je er ook makkelijk bij.

Daarnaast was er nog iets met werken van eiken, en het mdf werkt niet, dus de kans bestaat dat als je het eiken al te vast zet, die het kastje uit elkaar trekt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nog een idee: denk aan het principe van de ‘french cleat’. (Plankje onder 45 graden in de lengte doorzagen en dan als ophangmogelijkheid gebruiken). Als je een latje maakt met een 45 gr hoek en die met de schuine zijde naar beneden bovenin het blinde kastdeel lijmt. De contrazijde zet je onder tegen het eiken bovenblad aan zodat die er onder kan grijpen. Je schuift het eiken blad dan eerst op zijn plek (zodat de twee latjes in elkaar grijpen), en dan schroef je hem vast aan de zijde waar je er nog bij kunt. Zo heb je nog een voordeel: je kunt de beide delen apart schilderen/lakken voordat je ze aan elkaar zet. Beetje uitvoerig omschreven maar ik hoop dat het duidelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en Virmian

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.156
861
Ulvenhout
Jazeker de klant heeft de kast meteen in gebruik genomen. Zijn er dingen die ik nu anders zou doen? Jazeker! Behoorlijk wat. Alleen daarom al is het project geslaagd.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en Tympy

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
een eerder draadje daarover
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.